LauraTreenihaaste – itselle.

Olen aika ajoin, ja oikeastaan nyt melkeinpä vuoden verran, hakenut tasapainoa arjen ja liikunnan välille. Perhe-elo vie mennessään (hyvällä tapaa) ja nautin siitä kovasti, mutta välillä treeni-ikävä nostaa päätään. Jotenkin kalenterissa on aivan liian vähän tällä hetkellä niitä päiviä, joissa ei ole jotain ohjelmaa jollakin perheenjäsenellä.

Mietin tuossa juuri viikonloppuna, että en meinaa enää millään saada treenejä säännölliseksi viikko-ohjelmaan. Sinällään arki on kyllä aktiivista; päivittäiset kävelylenkit ja muut puuhailut suhteellisen vauhdikkaan pikkumiehen kanssa pitävät olon virkeänä, mutta kun oikeasti pysähdyn miettimään treenejä – niiden suhteen säännöllisyys on totaalisen hukassa.

Edelleen on viikkoja, jolloin tulee kolme-neljäkin liikuntakertaa, mutta välillä niitä tulee nolla tai yksi. Onko tilanteeseen siis vain sopeuduttava vai yritettävä löytää rutiini jollakin keinolla takaisin?

Enemmänkin kyse tuntuu olevan jälleen aikataulutuksesta ja suunnitelmallisuudesta. Luonnollisesti en edes yritä tavoitella viittä treeniä mahtumaan viikkoon tai siihen en näe mitään tarvetta. Priorisointilistan kärkipäässä on aivan muut asiat. Kuitenkin tuo säännöllinen liikunta auttaa pitämään pään (ja kropan) mukana arjen melko vilkkaassa toiminnassa. Huonommalla kunnolla joudun pulaan tuon vilpertin kanssa! 😀

Asetan siis jälleen itselleni treenitavoitteen. Se on saanut aiemminkin minut ryhdistäytymään!

Virallinen tavoite on kaksi laadukasta treeniä viikossa. Viikon ensimmäinen treenitavoite kirjataan maanantaille, mikä käynnistää viikon mukavasti ja se sopii perheen kalenteriinkin mainiosti. Tänään se tulee olemaan lämmittelyhölkkä salille + treeni Foreverilla + hölkkä takaisin kotiin. Tästä toivon jatkuvaa maanantaiperinnettä.

Toinen viikon treeneistä on vaunulenkki juosten (tämä on suurimman osan viikoista ollutkin mukana). Bugaboo Runnereilla lenkit sujuvat aivan älyttömän hyvin. Yksi kotonaolon parhaista puolista kun on juuri päiväsaikaan liikkuminen. Sen avulla iltoihin jää hyvin yhteistä aikaa perheelle, kun treenejä voi tehdä päivällä. Tämä liikuntakerta voi menojen mukaan vapaasti asettua ti-pe välimaastoon.

Bonuksena asetan viikonloppuun vielä yhden oman treenin. Tiedän, että yleisesti tämä on täysin mahdollista, kunhan vaan maltan lähteä. Pahimman sään bonustreeni voi olla sali, mutta useimmiten varmasti juoksulenkki yhdistettynä loikka- ja lihaskuntotreeniin ulkona. Ulkoilmaa on saatava ja niin kauan kuin tiet eivät ole täysin jäässä, teen treenin ja jopa lämmittelen mieluiten ulkona kuin juoksumatolla. Bonustreenin mahtuminen viikko-ohjelmaan toisi jo ekstrahyvän olon. 🙂

Kaksi-kolme liikuntakertaa siis viikkoon. Ei se nyt taaskaan kovin pahalta kuulosta. Tästä lähtee, ensimmäinen seurantajakso olkoon joulukuun loppuun!

Onko kenelläkään muulla vaikeuksia pitää säännöllisyys liikunnoissa? Kuka on loppuvuoden liikuntahaasteessa mukana?? 🙂

Reipasta viikkoa,

xx Laura

@juoksujalkaa myös Facebookissa & Instagramissa!

Kommentoi

Kommentit