JarnoTreeniä ei-niin-suunnitelmien mukaan

Vuoden toisella viikolla treeneissä hurahti selkeästi ensimmäistä viikkoa enemmän aikaa. Laatuakin oli mukana hieman enemmän, joskin alun perin suunnittelemani teemat jäivät toteutumatta. Koska yllätykset ovat elämän suola ja juoksu on elämä, oli viime viikko siis epäterveellinen.

Maanantaina hölköttelin tunnin lounaslenkkin ja nautin auringosta. Edeltävän päivän pidemmän lenkin huomasi jaloissa, mutta vain sopivasti, ei liikaa. Tiistain valmennuksissa pääsin huutamaan ääneni käheäksi, kun kiritin juoksijoita ja karjuin aikoja. Lopputreenissä valmentajasta ja valmennettavista kuuluikin enää pihinää. Keskiviikkona pidin vapaapäivän, koska nukkumisen ja heräämisen välissä oli muita kiireitä.

Torstaina starttasi uusi Helsinki Social Runners, ja tietenkin kurvasin paikalle. Joka torstai klo 18 Allas Sea Poolilta lähtevä Social Runners jatkaa viime vuoden adidasrunners Helsingin teemoilla. Luvassa on kaikille avoimia lenkkejä, jokaiselle sopivalla vauhdilla ja matkalla. Mukaan tulee myös jossain välissä kovempia harjoituksia, joissa varmaankin pääsen avustamaan.

Perjantaina olin suunnitellut juoksevani kovemman treenin, mutta lyhyiden ja terävien vetojen sijasta juoksin noin puoli tuntia reipasta. Erilaisten kommervenkkien seurauksena treenin toteutus oli suoraan valmennusmanuaalista: ensin autossa istumista kaksi tuntia (ensi kerralla pistän penkinlämmittimen päälle), autosta lentävä kamojen vaihto, paukusta vauhdin kiihdytys suoraan reippaaseen ja vauhtia jatkuvasti kiihdyttäen 7,5 kilometriin asti. Tämän jälkeen jäähdyttelynä kaverin kanssa reilut 70 minuuttia rattoisaa maailmanparannusta perjantai-illan hiljaisuudesta nauttien. Varmasti parempi after work kuin yksikään luostariolut.

Lauantaina suunnitelmani oli ollut juosta pitkä lenkki, mutta hämmästyttävästi arkiviikko painoi sen verran, että siirsin pitkän sunnuntaille, kun kerta mahdollisuus oli. Pitkän sijasta suuntasin poluille, jossa nautiskelin jään kovettamasta metsästä. Nythän polut ja metsä ovat ainakin Helsingin keskuspuistossa miellyttävämpiä juosta kuin keväällä tai syksyllä, koska mutaa eikä jäätä ole vielä päässyt muodostumaan. Ehkä kevyessä hangessa silti mieluummin juoksisi, mutta on tämä toiseksi paras vaihtoehto vuodenaikaa ajatellen.

Sunnuntaina sitten suoritin ohjelman mukaisen pitkän lenkin. Vauhdin kiihtyessä liian lujaksi, 4.50-pintaan (tavoittelisin mieluummin 5.10-5.30 min/km tempoa), himmasin sitten pituudesta. Aikaa kului melkoisen tarkasti pari tuntia, matkaa vajaa 25 kilometriä. Lenkki oli hyvä esimerkki teemasta ”tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen”. Näillä näkymin olen nimittäin tähtäämässä Helsinki Spring Marathonilla jonnekin 3.20-3.15 aikaan, joten lähes kisavauhtisten pitkien lenkkien tekeminen tässä vaiheessa ei ole se hatusta nouseva ensimmäinen vaihtoehto.

Maratontavoitteeni lähtee siltä pohjalta, että viimeksi kun juoksin maratonin, aikaa kului 3.24. Tähän nähden 3.20-3.15 on riittävä parannus. Erityisesti, koska HSM ei saa sotkea muita treenejä. Maratonille on varattu noin viikon verran keventelyä ja saman verran palauttelua. Kisa ei saa rasittaa niin pahasti, etten voisi jatkaa nopeasti kohti päätavoitetta, Ylläs-Hettaa. Olkoon HSM siis ylipitkä reipas.

Viikon treenit

  • Ma: 1h, 11,4km @5.17min/km (Kännykä-appilla, ei ollut näin lujaa)
  • Ti: Juoksu: 53min, 9,5km @5.34, sis. kiihdytyksiä
  • Ti: Pyöräily, 1h15min, 26 km (työmatkapyöräily 1 suuntaan)
  • Ke: Tyhjä
  • To: 1h37m, 18km @5.25min/km
  • Pe:1h45min, 18,2km @5.49min/km
  • La: 1h12min, 12,1km @5.59min/km, (polkujuoksu)
  • Su: 2h, 24,7km @4.51min/km

Yhteensä liikuntaa 9h44min, josta juoksua 8h29min. Juoksukilometrejä 94

Kommentoi

Kommentit