Sairastelun sietämätön keveys

Joulukuun alussa alkanut harmiton nuhakuume on nyt venynyt kuukauden mittaiseksi treenitauoksi. Ympäriltä kuuluu samanlaisia uutisia. On pitkittynyttä flunssaa ja mistä milloinkin johtuvaa telakkaa. Aktiiviliikkujalle sairastaminen on ihan yhtä raskasta, tai jopa raskaampaa puuhaa kuin rapakuntoiselle. Kovalla koetuksella ovat sekä kroppa, että pääkoppa. Kunnon tauti joka kaataa petiin hetkeksi on vielä helpompi kestää, mutta siinä vaiheessa kun tauti kestää ja kestää, treenitauko venyy ja venyy…. ja venyy – alkaa varsinainen hajoilu. Ihan rehellisesti sanoen kuukauden mittaisen treenitauon muutokset näkyvät jo kropassakin, suorituskyvystä nyt puhumattakaan.

Liikunta-addiktin on vaikea peitellä liikkumattomuuden aiheuttamaa pahaa mieltään ja kiukkua tulee purettua lähipiiriin. Itse olen tällä kertaa ollut kuitenkin tilanteeseen nähden melko rauhallinen. Törmäsin kuluneella viikolla myös sellaiseen blogikirjoitukseen, joka sai pohtimaan liikumattomuuden aiheuttamaa stressiä ja sitä kuinka elämä ei ehkä kuitenkaan ole kovin hyvin tasapainossa silloin, jos henkisen hyvinvoinnin ehtona on kova hikiliikunta. Liikunta-addikti ja ylpeä siitä, oli tämän blogikirjoituksen aihe. Itse ajattelisin kuitenkin, että mikäli liikkumattomuus aiheuttaa hermostuneisuutta, perheen laiminlyöntiä tai huonoa käytöstä, ovat asiat jotenkin vinksallaan. Liikunta on ihana, energisoiva ja parhaimmillaan henkistä ja fyysistä hyvinvointia rutkasti edistävä, stressinhallinnan väline, joka ei kuitenkaan saisi kasvaa pakkomielteeksi.

Mietin, että millaisilla ajatuksilla tai asioilla omaa oloa voisi helpottaa treenitauon aikana.

  • Treenatessakin riittäävä lepo ja palautuminen ovat kehityksen edellytyksiä, ja lepo auttaa elimistöäsi taistelemaan viruksia ja bakteereja vastaan. Jätä arkiliikunta ja askareet tauolle, vietä aikaa mieluummin sohvalla, kuin hiukan kotihommia kituuttaen. Nuku päiväunia, anna kropan olla rauhassa väsynyt.
  • Syö hyvin ja monipuolisesti, vaikka ruoka maistuisi huonosti. Älä ryhdy dietille ja skippaa aterioita. Vähennä välipaloja ja herkuttelua mieluummin.
  • Vältä sokeria. Sokeri ja valkoiset viljat ruokkivat tulehduksia. Karkissa ja herkuissa on turhaa energiaa, joka jää nyt kuluttamatta.
  • Juo kylmää, kuumaa tai lämmintä. Kunhan muistat juoda tarpeeksi. Itselläni ainakin juominen unohtuu helposti.
  • Kokeile inkivääriä, sitruunaa, hunajaa, valkosipulia, sinkkiä ja lisää hetkellisesti c- ja d-vitamiinin saantia.
  • Inkiväärin, hunajan ja valkosipulin monipuoliset terveysvaikutukset saattavat auttaa elimistöä taistelemaan tautia vastaan. Itse suosin tuoretta inkivääriä; ihana kuumajuoma syntyy inkivääristä, sitruunasta ja hunajasta.
  • Pyri tukemaan paitsi kehoa, myös mieltä positiivisilla ajatuksilla. Olet vahva ja harjoittelu ei ole mennyt hukkaan, vaikka nyt et pääsekään treenien pariin. Paranet vielä nopeasti ja palaudut paremmin, sillä olet pitänyt itsestäsi hyvää huolta.
  • Älä suunnittele huomiselle treenejä, vaan ota jokainen päivä vastaan sellaisena kuin se tulee. Kuulostele oloasi. Nauti verkkareista ja villasukista, kun olosi alkaa kohentua, herättele kroppaa hellävaraisesti treenien pariin.
  • Unohda treenien jatkaminen siitä, mihin jäit. Anna itsellesi armoa ja vältä jälkitaudit treenaamalla kevyemmin kuin normaalisti noin viikon ajan parannuttuasi.

Näillä eväillä olen yrittänyt pitää mielen virkeänä ja aikaa on ollut punnita myös sitä, mistä oma hyvinvointini oikeasti on lähtöisin. Ja turha luulla, etteikö hupeneva hauis ja olematon vatsalihas harmittaisi, painoakin olisi saanut tulla mieluummin, kuin lähteä, että olisi edes mistä rakentaa kun täältä punkan pohjalta noustaan. Koitan kuitenkin muistaa olla kiitollinen siitä mitä minulla on ja siitä, että tämä on kuitenkin vain flunssaa.

Odotan toki kovasti treenien pariin pääsemistä. Uuden vuoden kunniaksi testiin pääsyä odottavat myös kaksi virtuaalista valmennusohjelmaa Fitbit Coach ja Asana Rebel. Ja niin Fitbitin uusi Ionic -älykellokin odottaa testiin pääsyä. Tässä Fitbitin lippulaivamallissa on nyt myös sisäänrakennettu GPS, aivan kuin salaa Fitbit on ottanut askeleen lähemmäs esim. Garminin, Suunnon ja Polarin tarjoamia älykelloja. Lunastaako laite lupaukset (joita esim. jenkkimarkkinoilta on saanut lukea), jää nähtäväksi!

Vahvaa mieltä, vastustuskykyä ja hyviä treenejä viikkoosi!

Noora

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kommentit