Kesä tuli niin äkkiä, häipyi hiipien…

Ensin jäivät lomalle lapset. Laulettiin monta viikkoa putkeen ihanaa kesälaulua ”Ingen klocka ringer mer ingen skola snart man ser, hejdå ses goodbye gammla plugg. Klockan ringer bara ut, vår terminen är nu slut. Inte gör de oss ett dugg.”

Oltiin lomatunnelmissa ja jo ennen juhannusta, lapset lähtivät ensin tennisleirille Ilorantaan ja jäivät sitten isänsä kanssa lomailemaan samaan kesäparatiisiin. Me taas irrotimme köydet heti kun työt antoivat myöten.

Laiturikärry täyttyy ääriään myöten. Kesäkodissa kaikki mahdollinen roikkuu.

kesakoti-j92

Ennen juhannusta olimme jo matkalla. Juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina saavuimme Hankoon ja siitä jatkoimme ulkosaaristoon ja kohti Ahvenanmaata.

aamiainen-on-the-go

pommer-j92

Kesäloma kului saaristossa. Purjehdimme ja retkeilimme. Uusia polkuja ja reittejä juostavaksi löytyi lähes jokaisesta saaresta. Ahvenanmaan poluilla juoksemisesta tuliaisena sain myös punkin pureman, joka sittemmin osoittautui myös Borrelioosi-tartunnaksi. Borrelioosiin syöty tuhti antibioottikuuri toivottavasti tappoi taudin. Ainakin sen teki potilaasta melko väsyneen raadon kuurin ajaksi.

j92-sailing

ironwoman-lomalla-j92

Kai sitä lomaa voi sanoa aktiivilomaksi. Purjehdimme paljon, joka sekin voi kasvattaa muutakin, kuin keskivartalon lihaksia ja nälkää.

laiturijumppaa-venejumppa

Rakastan aamuja ja en malta jäädä sänkyyn makaamaan lomallakaan. Lähden aikaisin poluille ja etsin paikan päivän HIIT-treenille. Ihan rehellisesti nautin täysillä!

aamutreeni-saaristossa

Kesäloma aikuisten kesken päättyi Hangon Regattaan, jonne purjehdimme omalla veneellämme, mutta parkkeerasimme sen laituriin ja hyppäsimme viime vuoden MM-porukan kanssa Epsiloniin. Regattameininki on ehkä kaltaiselleni tiukkikselle hiukan liikaa, mutta tulokset paranivat päivä toisensa jälkeen. Sunnuntaina päästiin jo mitaleille.

Hangossa purjehdittiin vaihtelevissa olosuhteissa; kovaa tuulta, sumua ja bläkää.

hangon-regatta-2016

Lasten kanssa lomailimme kotona ja saaristossa. Oman kodin nurkiltä löytyvä uimastadion oli varmasti yksi mieleisimpiä ajanviettopaikkoja. Ensimmäistä kesää käymme uimassa niin, että pystyn tekemään oman treenin lasten evästauon aikana. Nautin kasvavista lapsista ihan täysillä!

Lähdimme myös uudelle seikkailulle Ahvenanmaalle lasten kanssa nelistään. Klo 5.15 odotimme junaa Pasilan asemalla ja pian hyppäsimmekin jo Turusta laivaan.

Ahvenanmaa on ihastuttava lomailukohde lapsiperheille. Tämä oli toinen kertamme siellä. Edellisellä kerralla olimme liikenteessä pyörillä, koko sekalainen seurakunta. Nyt majoituimme Arkipelag -hotellissa, joka on loistava valinta Maarianhaminaan matkustaville.

hotel-arkipelag-maarianhamina

Vaikka hotelli itsessään on rakennettu jo 80-luvulla on sen palveluja kehitetty ja esim. suuri allasravintola-alue on rento ja mukava paikka vietttää pitkää helteistä kesäpäivää. Kävinpä elämäni ensimmäistä kertaa myös vesijumpassa. Lasten vielä nukkuessa hiivin ulos lenkille, juoksin rantoja ja ihailin vanhoja puutaloalueita, ulos lipuvia purjeveneitä ja mereltä nousevaa aurinkoa. Erityispisteet myös hotellin aamiaiselle, josta löytyi meille kaikille juuri niitä suosikkiherkkuja. Lisäksi aamiaisella on kiinnitetty huomiota niin lähi- kuin luomuruokaankin.

Viimeisen lomaviikon vietimme Pellingin eteläpuolella pienellä saarella, vanhassa kalastajamökissä.

lilla-natiholmen

Irrotimme vielä hetkeksi ihan kokonaan. Mantereelle pääsi soutuveneellä puolessa tunnissa. Aamulla ei ollut kiire, lounas myöhästyi ja kala söi laiskasti. Lämmitimme saunaa ja teimme yhdessä kuntopiiriä. Lapset oppivat kalastamaan, minä muistelin kuinka kalat perataan ja miten niistä keitetään ihana soppa.

lasten-kalasaalis-lilla-natiholmen

Sunnuntaina revähti reisilihas. Tänään alkoi koulu. Lapset ovat nyt ekalla, tokalla ja kolmannella. On aika hypätä takaisin arkeen, palata harrastuksiin ja aikataulutetumpaan elämään.

Miten napata syksystä parempi ote? Siitä pian lisää!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.