Topo Athletic – Fivefingersien lanseeraajan uudet juoksukengät

Tony Post oli Vibramin pääjohtajana silloin kun Five Fingersit julkaistiin ja kenkien suosio kasvoi. Viime vuonna Post päätti kuitenkin lähteä yrityksestä, ja pian hän yhdessä sijoittajien kanssa perusti uuden firman, Topo Athleticin. Nyt tämä uusi yritys on lanseeraamassa ensimmäiset tuotteensa, jotka yllättäen tulevat olemaan kenkiä.

Kuten varvaskenkien maailmanvalloitusta johtaneelle henkilölle sopii, tulevat myös uudet mallit perustumaan ajatukselle varpaiden erottamisesta toisistaan. Tällä haetaan jalkojen parempaa aktivointia. Topon kengät eivät kuitenkaan tule tekemään yhtä tiukkaa jakoa varpaiden välille kuin FF:t vaan erotteluna on perinteisempi kahtiajako: isovarvas omalle puolelleen ja muut varpaat omalle. Tällaisella rakenteella on voitettu Bostonin maraton jo vuonna 1951 ja ASA:n lukijoille se on tuttu Brooksin Pure -sarjasta. 50-luvun voittotossuista on paha mennä sanomaan, mutta Pureihin verrattuna Topon jaottelu vaikuttaisi hieman suuremmalle eli isovarvas pääsisi toimimaan vapaammin ja eristetymmin.

Yllätyksenä tuskin tulee myöskään kenkien nolladroppisuus eli kanta ja päkiä ovat samalla korkeudella. Valmistajien mukaan kengät eivät silti ole minimalistisesti suunniteltuja vaan ne ovat kevyitä tossuja ja nolladroppisia, koska kenkien tehtävä ei ole korjata juoksijan tyyliä. Osoituksensa tästä on kantakapin ulkoinen vahviste, joka on tutumpi näky perinteisissä kengissä.

Mallistossa tulee näillä näkymin olemaan kolme mallia: kaksi juoksuun ja yksi sisäliikuntaan. Juoksukengistä RT on tukevampi: se painaa 238 grammaa ja on pohjasta 15 mm:n korkuinen. Kevyempi RR on painoltaan vain148,4 grammaa ja pohjasta 12 millimetriä, se on siis selkeästi tehty nopeampaan juoksuun tai minimalistisempaan vaihtoehtoon tottuneelle. Juoksumallien erona ovat myös kiinnityssysteemit: RT:stä löytyvät perinteiset nauhat, kun RR:ssä on ainakin pyöräilijöille ja lumilautailijoille tuttu BOA:n valmistama kiristysruuvilla toimiva mekanismi.

Kenkiä odotetaan USA:n markkinoille kesä–heinäkuussa, Suomeen markkinoista ei meillä ainakaan tässä vaiheessa ole tietoa. Hyvälle vaihtoehdolle nolladroppisista kiinnostuneille popot kuitenkin vaikuttavat, ja eiköhän FF:n näköiset tuotteet onnistuneesti markkinoinut mies osaa myös nämä myydä kuluttajille.

Lähteet: Topo Athletic, Runner’s World ja Gearjunkie

Kommentoi

Kommentit