Newton Energy NR – Helpotusta takapainotteisuudesta etupainotteisuuteen siirtymisessä

ASA ehti arvostelemaan viime vuonna Newtonin Distance ja Gravity -juoksukengät. Newtonin toimet mallistonsa uudistamisessa ovat usein olleet varsin maltillisia, kuten myös tänä vuonna. Tässä se eroaa monesta muusta kilpailijastaan: Newton ei tee joka vuosi uudistuksia malleihinsa eikä pyri saamaan vuosittain markkinoille kokonaan uutta mallia. Tämä on luonnollisesti hyvä asia, jos on markkinoilla olevien mallien ystävä.

Yhden uutuuden Newton kuitenkin julkaisee vuodelle 2013: Newton Energy NR. Kenkä on suunnattu Newtonin päkiäjuoksua painottavaan toimintaan vasta tutustuville. Kyseessä ei siis ole nolladroppinen, äärimmäisen matalapohjainen tai höyhensarjaa tavoitteleva malli. Energyssä on maltillinen, kuuden millimetrin droppi ja se painaa 252 gramaa (miesten US 9).

Kenkä on itse asiassa kuitenkin varsin kevyt pk-mallien -sarjassa (ja jopa performance trainer -luokassa). Droppikin on oikeastaan muutaman millin useiden kilpailijoiden vastaavia malleja matalampi, mutta Newtonin mallistossa Energy on järeimmästä päästä.

Itseäni kiinnostaa eninten kengän etuosan lungsit, joiden tehtävänä on siis toimia iskunvaimentimina, helpottaa siirtymistä alastulosta ponnistukseen ja ponnistettaessa vapauttaa liike-energiaa . Energy NR:ssä lungseja on viisi kappaletta, mikä on sama määrä kuin Newtonin kevyimmässä kisakengässä MV2:ssa. Muissa Newtonin malleissa on lungseja viiden sijaan neljä kappaletta. Newtonin mukaan suuremmalla lungsienmäärällä ja niidenmuotoilulla on haettu pelkistetympää ratkaisua, minkä tulkitsen tarkoittava, että nämä lungsit eivät ole käyttäjälleen alkuun yhtä omalaatuinen kokemus kuin neljä kappaletta ovat. Toisaalta itse pidin kovasti neljän lungsin tarjoamasta tuntumasta, enkä pian edes huomannut niitä.

Kenkä julkaistaan 17. heinäkuuta ja ASA toivoo sen päätyvän myös Suomeen. Tämän tyyppisille naturalistisempaa, mutta samalla vaimennusta ja välimallin vaihtoehtoa tarjoaville kengille on koko ajan kasvava kysyntä. Toki kaikki valmistajat pyrkivät näille markkinoille, mutta the more the merrier.

Lähde ja kuvat: Believeintherun

Kommentoi

Kommentit