JarnoGarmin Fenix 2 niputtaa yhteen aiempien huippumittarien ominaisuuksia

Garmin Fenix 2 on ehtinyt olemaan markkinoilla jo tovin, mutta pääsemme vasta nyt kirjoittelemaan siitä. Mikäs tässä uutuudessa sitten on mullistavaa? Tiivistettynä voisi kellon sanoa olevan yhdistelmä eräretkeilyyn ja maastokäyttöön suunnattua ensimmäistä Fenixiä sekä Garminin edeltävää uutuutta, Forerunner 620:tä. Oikeastaan Fenix 2 on monen mielestä, allekirjoittaneen ollessa yksi heistä, yhdistänyt loistavalla tavalla molempien parhaat puolet, tehden itsestänsä erittäin vaikeasti lyötävän tällä markkinalla. Kaupan päälle Garmin päätti iskeä vielä hieman uinti- ja pyöräilyominaisuuksia mittariin, jotta epäselvyyksiä ei jäisi.

Fenix 1 oli ensimmäisiä uudenlaisia sykemittareita, joka oli suunnattu pidempiin suorituksiin ja maastokäyttöön. Sitä ei ollut tarkoitettu pelkästään (maasto)juoksuun vaan myös vaelluksille tai muille tarpomisille, kuten muun muassa kompassi, karttaominaisuudet sekä korkeusmittari osoittavat. Päivitysten myötä Fenixiin alkoi tulemaan myös lisää juoksuspesifejä ominaisuuksia, kuten intervallien ajastaminen.

Garmin viime vuoden syyskuussa ilmestyneen Forerunner 620:n suurin valtti puolestaan olivat uudenlaisen sykevyön mahdollistama tarkempi tieto askelluksesta sekä kännykän hyödyntäminen kellon käyttämisessä.

Ja nyt siis ensimmäisen version eräominaisuudet ja maastohyödyllisyys on paritettu 620 juoksuspesifin tekniikan kanssa. Nyt voit seurata askelfrekvenssiäsi myös maastossa. Fenix ykkösessä oli toki myös askelfrekvenssin seurantamahdollisuus ranteessa olevan kiihtyvyysanturin välityksellä, mutta sykemittarissa olevan pitäisi olla selkeästi tarkempi.

Kännykkä ja Fenix keskustelevat varsin mukavasti keskenään. Kenkäpuhelimen välityksellä voidaan siirtää treenitiedot Garmin Connectiin ja nopeuttaa GPS-signaalin löytymistä. Kännykästä voi myös ladata kelloon halutun harjoituksen, esimerkiksi intervallitreenin valmiiksi ajastettuna. Fenixin näytöltä voi puolestaan suorituksen aikana katsoa Bluetooth-yhteyden ansiosta ilmoituksia saapuvista puheluista ja viesteistä. Viimeisimpänä kännykkälisänäienoutena Fenix 2 mahdollistaa oman paikkansa jakamisen muille kännykän avustuksella: kännykästä siirtyy tieto nettiin kartalle, josta kotijoukot voivat jännittää matkan etenemistä. En tiedä miten paljon tämä viimeinen vaikuttaa akunkestoon, mutta esimerkiksi maastojuoksussa tämä voi olla hauska ja hyödyllinen idea ihan kilpailuseurannankin kannalta.

Lisää kestävyysurheilijaa miellyttäviä ominaisuuksia on kellon suorittama VO2max-arvio. Fenix laskee sykettä ja sykevälivaihteluväliä hyödyntämällä arvion maksimaalisesta hapenottokyvystä. Tämä ei toki ole täysin tarkka tulos, mutta varmasti kiva lisä. Kellon väittämää voi sitten verrata vaikkapa Cooperin testin antaman arvion kanssa.

VO2max-johdanneisena kellosta saa myös irti kisaennustuksen: ikää ja maximia hyödyntäen mittari laskee hypoteettisen maksimituloksen haluamallesi matkalle. Tätä on hyvä lähteä nokittamaan ja osoittaa, että mokoma ranneke aliarvioi käyttäjänsä tahdonvoiman.

Pienempiä uudistuksia ovat tyypilliset palautumisajanlaskenta sekä harjoitusvaikutetta kuvaava TE-lukema.

Ja koska yllä olevat, lähes 400 sanaa eivät riittäneet kuvaamaan Fenixin muutoksia, on listaa jatkettava. Uimisessa kello kertoo kiihtyvyysanturin avulla myös sisäuinnissa kuljetun matkan. Samalla se mittaa kiihtyvyysanturin johdosta esimerkiksi vetojen frekvenssiä ja lukumäärää. Pyöräilyssä matkaa pystyy toki mittamaan GPS:n avulla, mutta kampinkääntäjiä kiinnostaa yhtä paljon myös voimantuotto, jota Fenix 2 mittaa Ant+ yhteensopivien mittareiden avulla.

Kello vaikuttaa siis enemmän kuin hyvälle. Mikäli nämä kaikki asiat toimivat käytännössäkin hyvin, eikä katkeiluja signaalien kanssa tai odottamista niiden löytämisessä ilmene, tätä voi odottaa löytyvän monen juoksijan ranteesta, erityisesti pidempään matkaan suuntautuneiden kohdalla sekä maastossa liikkuvien paikkeilla.

Kuvat: Garmin

2 comments

Kommentoi

Kommentit