Cervélo P5 triathlonpyörä – ainahan saa unelmoida

Cervélon uusi P5 triathlon/timetrial-pyörä on fillaristien märkä uni. Cervélon omien sanojen mukaan se on kaikkien aikojen aerodynaamisin triathlonpyörä ja ainakin ulkomuodon perusteella on paha mennä väittämään vastaan. Ja se mikä on aerodynaamista on tietenkin myös nopeaa, eikö totta?

Cervélon P5 triathlon/TT-pyörä on ehkä aerodynaamisin koskaan tehty

P5:n runko on kauttaaltaan optimoitu minimoimaan ilmanvastus sen kaikissa kohdissa. Näiden ratkaisuiden ansiosta P5 on aerodynaamisesti jopa 30 sekuntia nopeampi 40 kilometrin aika-ajossa. Perinteisen tuulitunnelin sijaan suunnittelussa on käytetty ns. CFD-teknologiaa. Tulokset on sitten todettu oikeiksi tuulitunnelissa. Rungossa on myös oma paikkansa Shimanon Dura-Ace di2 -sähkösarjan akulle.

Cervélon P5 triathlon/TT-pyörä on ehkä aerodynaamisin koskaan tehty

Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös Maguran valmistamat erittäin kevyet ja tehokkaat RT8TT hydrauliset jarrut. Jarrut toki uppoavat täydellisesti P5:n etuhaarukkaan ja runkoon ja ovat näin linjassa aerodynaamisen suunnittelun kanssa.

Cervélon P5 triathlon/TT-pyörä on ehkä aerodynaamisin koskaan tehty

Myös uusi Aduron aerobar –ohjaustanko on, mitäs muutakaan kuin helkkarin sutjakka. Se piilottaa kaapelit 100% ja näin ei aiheuta turhia ilmanvastuksia. Se on myös säädettävyydeltään ja ergonomialtaan erittäin monipuolinen.

P5:stä on kaksi versiota, toinen triathlon –versio, jossa on hydrauliset jarrut, erilainen etuhaarukka ja aerobar-ohjaustanko. TT-versio puolestaan on UCI:n hyväksymä ja eroaa mm. haarukaltaan ja jarruiltaan.

Kuten jo tarkkaavaisimmat saattoivat arvata, ei P5 ole hyllyn halvin pyörä. Valmista triathlon-versiota Dura-Ace di2 –sarjalla ei saa enää nelinumeroisella pankkitilinsaldolla. Tällainen pyörä on kuitenkin ansaitsee maininnan myös ASA:n sivuilla.

Kuvat: p5simplyfaster.com
Lähteet: www.cervelo.com, www.ziprage.com 

Kommentoi

Kommentit