Belgialaisen Ridleyn tyylinäyte kuumille maantiepyörämarkkinoille!

ASA jatkaa tiiviisti tulevan kauden pyörämallien esittelyä. Tällä viikolla tutustutaan Belgialaisen Ridleyn uutuuksiin. Ridleyn pyörät ovat niittäneet mainetta ja kunniaa erityisesti cyclocrossissa, jonka maailmanmestaruus on voitettu useana vuonna Ridleyn pyörillä. Useat valmistajat ovat siirtäneet varsinaisen tehdastuotannon esimerkiksi Aasiaan, mutta Ridleyn pyörät tehdään edelleen Belgiassa. ”We are the Belgium” – lause koristaakin edelleen pyörien runkoa. Belgialaiset ovat selvästi ylpeitä omista vitaviivaisista luomuksistaan.

Ridleyn pyörät ovat erottautuneet jo pidempään markkinoilla hieman erilaisilla ratkaisuilla verrattuna vaikkapa jenkkimerkkeihin. Runkojen geometria on hieman erilainen perinteisempiin merkkeihin verrattuna. Rungot sopivat useimmille erinomaisesti, mutta kokojen sovittamiseeen kannattaa käyttää reilusti aikaa. Esimerkiksi cyclocrossissa Ridleyn koko 52 saattaa olla sopiva kuskille, joka valitsisi perinteisemmästä mallistosta reilusti suuremman koon.

Ridley panostaa maantie-, triathlon- ja cyclocrosspyöriin. Suurempia uutuksia ei nähdä tulevan kauden malleissa. Värityksiä on toki uusittu, pyörät ovat entistä aerodynaamisempia ja sähkövaihteet entistä yleisempiä. Ridleyn maahantuojana toimii Cycle Center. Hinnat ovat varsin kilpailukykyisiä. Esimerkkinä Dean triathlontykki Ultegran osilla, jonka hinta pyörii noin 4000 euron tietämissä. Useimmilla merkillä parhaimmasta triathlonrungosta vastaavalla osasarjalla saa maksaa pari tonnia enemmän. Perinteisen cyclocrossin nimiin vannova Ridley on joutunut taipumaan muiden merkkien tavoin ja X-Ride cyclocrossin saa tulevana vuonna levyjarruilla.

Lähteet ja kuvat: Ridley Bikes

 

Kommentoi

Kommentit