Fitnessurheilijan päivä

Kilpaurheilija ja varsinkin huippu-urheilija pääsee usein priorisoimaan treeninsä ja kilpailuvalmistautumisen yli muun tekemisen. Valitettavasti tässä lajissa hyvin harva on päässyt siihen pisteeseen, että olisi mahdollisuus ainoastaan keskittyä olennaiseen.

Viime kesänä pääsin hetken aikaa nauttimaan ”urheilijan elämästä”, kun suoritin kesällä ainoastaan opintoja ja töitä oli erittäin vähän. Pystyi suunnittelemaan päivät täysin treenien ympärille. Se oli jotain mieletöntä! Aamulla kävin usein treenaamassa, sitten lepäilemään aurinkoon ja iltapäivällä toinen treeni. Illalla lepäilin kotona (ja yritin tehdä niitä opintoja…), tein kehonhuoltoa tai vietin aikaa perheen kanssa.

SM-kilpailun jälkeen arki hyppäsi taas silmille ja alkusyksystä tähän saakka on taas saanut treenien lisäksi tasapainoilla opiskelun ja töiden kanssa. Suurimmaksi osaksi ajasta nautin kyllä kaikesta mitä teen, mutta välillä sitä kaipaa enemmän aikaa parhaaseen mahdolliseen keskittymiseen siihen mitä tällä hetkellä eniten haluan – urheilemiseen.

Tässä on esimerkkipäiväni tammikuulta:

kl 6 aamutreeni

kl 7 aamiainen

kl 8-15 koulussa Vierumäellä (tässä jossain välissä päivän toinen treeni)

kl 15-17 ruokailut, pikahuilaus, asioiden hoitamista

kl 17-19 valmentamista tai jumppaohjauksia

kl 19-22 kehonhuoltoa, koulutehtäviä, sähköposteja..

kl 22-23 nukkumaan

Joinakin päivinä teen ainoastaan yhden treenin ja tavoite olisi nukkua vähintään 8 tuntia yössä. Nyt on unet välillä jääneet vähän alle, mutta olen kokenut jaksavani silti hyvin. Tähänkin vaikuttaa paljon ravinnon laatu, sekä esimerkiksi stressin hallinta! Jälkimmäisessä on itselläkin paljon petrattavaa.

Tällä mennään kohti kevään kisoja. Toivottavasti pystyn hieman karsimaan töistä kisojen tullessa lähemmäksi, jotta saan enemmän aikaa palautumiselle ja henkiselle valmistautumiselle. Haaveilen jo myös hieman ensi kesästä, jospa saisin taas viettää urheilijan elämää!

Eveliina

Kommentoi

Kommentit