Testissä adidas adizero Hagio 2.0

Adidas adizero Hagio korvasi adizero Rocketin noin puolitoista vuotta sitten. Samalla kenkään tehtiin hieman muutoksia, jotta siita tulisi entistä aggressiivisempi ja kevyempi kisakenkä. Ensimmäinen versio Hagiosta meni valitettavasti ohi testien osalta ja rehellisesti sanottuna en usko, että olisin vielä silloin ollut valmis juoksemaan näin kevyellä kengällä. Täksi kevääksi päivittynyt Hagio 2.0 seuraa hyvin pitkälle samaa linjaa kuin edeltäjänsäkin. Muutoksilla kenkää on pyritty keventämään ja tekemään entistä nopeammaksi. Kenkä on suunniteltu koviin vauhtitreeneihin sekä lyhyisiin kisoihin (10K tai alle), mutta pyrin myös testeissä arvioimaan, miten kenkä voisi toimia hieman pidemmissäkin kisoissa.

Ominaisuudet:

  • Päällinen – Avointa, hyvin hengittävää meshiä, epäsymmetrinen nauhoitus. Päällinen on tehty ommeltu kokonaan muotoon ennen kuin se on laitettu kiinni välipohjaan, mikä keventää kenkää sekä tekee siitä joustavamman.
  • Välipohja – Koko pohjan adiPRENE+ vaimennus, johon on yhdistetty puristettua EVAa sekä Torsion-kiertojäykkyystuki
  • Ulkopohja – Kannasta löytyy adiWEAR-hiilikumia ja päkiän nypyköistä taas paisutettua kumi pidon lisäämiseksi. Kengän etuosaan lisätty myös muutama ura rullaavuuden parantamiseksi.
  • Droppi – 5mm (17mm kanta – 12mm päkiä)
  • Paino – Noin 173 grammaa (US 9/EUR 42 2/3)

Testit

Juoksin Hagio 2.0:lla noin 70 kilometriä ja kaikki treenit olivat tempo-, kisa-, tai intervallivauhtisia. Tein harjoitukset joko ulkona lumella, asfaltilla tai sitten matolla. Hallitestit jäivät valitettavasti nyt pois ja siksi Hagio täytyy viedä vielä jossain vaiheessa radallekin.

Heti ensimmäisestä treenistä lähtien kävi selväksi, että Hagio 2.0 on yksi keveimmistä sekä nopeimmista kengistä, millä olen juossut. Viiden millin droppi mahdollisti jo sen, että kanta ei tullut tielle ja askel pysyi hyvin kuosissa. Kengän matala profiili yhdistettynä suhteellisen kovaan välipohjaan antoi erinomaisen alustatuntuman kaikilla alustoilla. Vaikka Hagio 2.0 tuntuu kädessä löysältä, on tuntuma jalassa täysin toisenlainen. Kenkä on edelleen löysä sivuttaissuunnassa, mutta todella napakka taas eteenpäin suuntautuvassa liikkeessä. Responsiivinen luonne yhdistettynä hyvään alustatuntumaan ja pitoon teki kengästä luotettavan ja todella nopean. Kengän ulkopohjan etuosassa olevan paisutetusta kumista tehdyt nypykät olivat todella pitävät. Pito on tärkeä osa luottoa kenkää kohtaan, koska eihän sitä uskalla juosta kovaa, jos pitoon ei pysty luottamaan.

Syy miksi olen juossut kengällä alle 100 kilometriä johtuu sen kestävyydestä. Adidas adizero Hagio 2.0 ei ole suunniteltu peruskestävyysharjoitteluun (ainakaan omanpainoisille), vaan kisoihin ja koviin tempo ja vetoharjoituksiin, minkä takia se ei kestäkään samalla tavalla kuin peruskestävyyteen suunniteltu juoksukenkä. Välipohjassa on huomattavasti vähemmän tavaraa, minkä takia se joutuu huomattavasti kovemmalla rasituksella, minkä takia se kuluu nopeammin. Myös testit osoittivat, että kengän vaimennus ja välipohja kuluvat nopeasti, minkä takia en juoksisi kengällä juuri yli 250-300 kilometriä. Toki kenkää voi käyttää vielä tämän jälkeen esimerkiksi lyhyissä ratavedoissa, missä rata toimii vaimentavana elementtinä, mutta maantiekisoissa en kenkää käyttäisi hirveän kauaa. Kun kulutus suhteutetaan juoksukauteen, voi sanoa, että kenkä kestää juuri sen mitä pitääkin eli yhden kauden kisat ja päälle muutaman kovat intervallitreenit. Päällisen ja pohjamateriaalien kestävyydestä en löydä moitteen sanaa, enkä usko, että näiden kanssa tulee kauden aikana olemaan ongelmia.

Istuvuuden suhteen adidas adizero Hagio 2.0 oli pienimuotoinen yllätys, koska se on kuristetusta profiilistaan huolimatta aika tilava ja olisin voinut valita jopa kokoa pienemmänkin kengän. Toisaalta taas jalkaterä ja varpaat tarvitsevat hieman enemmän tilaa, kun juostaan kovaa tai ainakin itse pidän siitä, että varpaat saavat varsinkin sivuttaissuunnassa tilaa, jotta ponnistukseen tulee enemmän tukea, koska paine koko kehoa kohtaan on suurempi. Nauhoitus toimi hyvin päällisen SprintWeb-rakenteen kanssa  ja jalan keskiosa pysyi hyvin paikoillaan, mutta kantakappi olisi saanut olla omaan makuun hieman kapeampikin. Pienempi koko olisi voinut tietenkin vaikuttaa myös tähän ongelmaan.

Kokonaisuudessaan adizero Hagio 2.0 on hyvä kenkä lyhyisiin kisoihin (ja ehkä jopa puolimaratonille). Se on todella kevyt, responsiivinen, rullaava ja hyvin hengittävä kenkä, jolla on kiva juosta kovaa. Muutoksien kautta kenkä vastaakin ehkä hieman enemmän edesmennyttä adizero Pro:ta niin profiililtaan kuin ominaisuuksiltaankin. Kannattaa vain olla varovainen, että kenkä ei vie mennessään, koska keho ei välttämättä kestä sitä. Tällä kengällä ei tee mieli juosta hiljaa ja siksi kannattaakin olla varovainen missä sitä käyttää, koska kaikkien, myös itseni ei ole viisasta käyttää tällaista kenkää ainoana kenkänä. Itse ajattelin käyttää kenkää lyhyemmissä kisoissa ja varsinkin intervalliharjoitteissa, mutta puolimaratonin taidan kuitenkin juosta hieman vaimennetummalla kengällä.

Kommentoi

Kommentit