Newtonin 2014 juoksukenkämalliston uudistuksia

Joulu ja uusi vuosi lähestyvät, joten myös ensi vuoden uutuustuotteiden ilmestyminen on päivä päivältä lähempänä. Yhdysvaltalainen juoksukenkävalmistaja Newton on nyt julkaissut tietoa omista ensi vuoden uutuuksistansa ja muutoksia kokevat sekä pk-kengät että trainerit, Newtonin terminologiassa Mileage trainers ja Speed trainers -mallit. (Aiemmin kirjoittamaamme jutun heidän viimeisimmistä maasto- ja kisakenkäuudistuksista pääset tästä.)

PK-kengistä Gravity ja Motion sekä trainereista Distance ja Distance S päivittyvät kolmansiin versioihinsa. Kaikissa lenkkareissa suurin muutos on kohdistunut Newtonin tavaramerkkiin, päkiän alla sijaitseviin lugseihin. Aiemman neljän sijasta uusimmissa tossuissa näitä näpyköitä on viisi, joten niiden pitäisi asettua paremmin linjaan metatarsaalin luiden kanssa. Tämän lisäksi päkiän sanotaan olevan entistä vakaampi ja kimmoisampi.

Toinen kaikkia malleja koskeva uudistus koskee päällistä, joihin tulee nykypäivänä erittäin suositut hitsatut tukisuikaleet. Tämä vähentää saumoja ja keventää kenkää, samalla kun mahdolliset hinkkaavat kohdat vähenevät. Päällinen on myös 360 astetta heijastava, joten jalkojen pitäisi näkyä mukavasti autojen etuvaloissa. Kolmas päällisen uudistus on metatarsaalin kohdalla olevan stretch-verkon tekeminen entistä venyvämmäksi ja paremmin jalkaan muokkautuvaksi.

Pelkästään tuettuja malleja, Distance S III:sta ja Motion III:sta, koskeva uudistus on uusi, leveämpi tuki, Extended Medial Bridge (E.M.B). Uudenlaisen E.M.B:n sanotaan tarjoavan yhdessä uusien metatarsaalin kohdalla olevien päällisen tukisuikaleiden kanssa juoksijalle lisätukea siten, että jalan luontainen liike ei rajoittuisi. No, tästä nyt on vaikea sanoa mitään, etenkin kun E.M.B:n kuvaus leveämmästä tuesta jää ainakin itselleni hieman hämäräksi.

Muutoksia ei ole kokenut Newtonin pohjien perinteiset kantapään ja päkiän väliset korkeuserot, trainereissa on kahden ja pk-kengissä kolmen millimetrin droppi.

Myyntiin uutuudet tulevan maailmalla ensi vuoden helmikuun 15. päivä, Suomeen saapumisesta meillä ei vielä ole tietoa.

ASA jää mielenkiinnolla odottamaan kenkien saapumista Suomeen. Distancea allekirjoittanut on testannut ja siitä pitänyt. Mielenkiintoista olisi verrata sitä, kuinka erilaisen tuntuman viisi lugsia tarjoaa ja onko action/reaction-tunne jopa parantunut, kuten valmistaja lupailee. Lisävakautta en kesäisissä olosuhteissa päkiältä osannut jäädä kaipaamaan, en sitten tiedä toimivatko nämä uutuudet myös talvisemmilla alustoilla.

Lisätietoa: Pitchengine

Kommentoi

Kommentit