Eveliinan testissä ZeroPoint:in kompressiotekstiilit

Sain testiin Zero Point:in kompressiotekstiilejä elokuun alussa, ja testikäytössä ne ovat olleet nyt useiden treenien ja muiden aktiviteettien ajan. Olen myös ehtinyt saada näyttöä niiden tehosta palautumisessa.

Zero Point:ilta löytyy siis kompressiosukkia ja -säärystimiä, joista itse olen enemmän tykästynyt jälkimmäisiin. Säärystimiä on helppo käyttää (saada jalkaan) ja niitä ei tarvitse pestä niin usein. Myös niiden hienot värit houkuttelivat käyttämään tuotteita.

Kompressiotekstiilit on suunniteltu käytettäviksi sekä urheilun aikana, että apuna palautumisessa. Zero Point:in sivuilla kerrotaan kompressiotekstiilien vaikutuksista urheiluun seuraavasti:

• Parantaa verenkiertoa
• Parantaa lymfajärjestelmän (imunestejärjestelmän) toimintaa
• Lisää hapensaantia lihakseen
• Nopeuttaa palautumista
• Poistaa kuona-aineita sekä estää maitohappojen muodostumista
• Vähentää turvotusta
• Tukee jalkaa joka vähentää tärähdyksistä aiheutuvaa lihaskipua (joka yleensä ilmenee
suorituksen jälkeen)
• Vähentää väsymyksen tunnetta jaloissa
• Suojaa loukkaantumiselta

 

KÄYTTÖOHJEET JA HYÖDYT

1. Ennen harjoitusta

Toiminta: Kompression avulla aktivoidaan lihastuntumaa, verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Tällä aktivoimisella saadaan myös ennaltaehkäistyä loukkaantumisriskiä.

Käyttöohje: Kompressiotuote laitetaan ennen treeniä n. 1- ½ tuntia aikaisemmin.

2. Harjoituksen aikana

Toiminta suorituskykyky: Kompression avulla saavutetaan parempi suorituskyky ja vakaus, kompressio vähentää lihasjännitystä ja edesauttaa nopeampaa elpymistä.

  • Ulkoinen mekaaninen paine (kompressio) vaikuttaa syvään laskimojärjestelmään. Tämä puolestaan ​​tuottaa lisää virtausmäärää laskimo järjestelmässä.
  • Vaikutus huolehtii nopeammasta aineenvaihdunnan toiminnasta ja poistaa epäpuhtauksia lihaksesta sekä tuo happea lihakselle, jolloin lihaksesi toiminta ja suorituskykysi on parempi
  • Kompressio tukee lihasta. Tämä vaikuttaa lihastasapainoon, koordinaatioon, tuntemusaisteihin sekä vähentää pehmyt kudosvammoja (kipeitä lihaksia) jotka aiheutuvat tärähdyksistä.

Kompressiosukalla lisätään jalan kudoksien painetta, jolloin laskimoveren ja lymfanesteen kierto tehostuu. Harjoituksen aikana laskimoläpät kuljettavat verta sydämeen. Jos tämä mekanismi on ylityöllistetty tai häiriintynyt, jalat tuntuvat raskailta ja turpoavat. Kompression avulla laskimoläpät pysyvät suljettuina jolloin veri kulkeutuu sydämeen.

  • Kuljettaa lisää happea lihaksille.
  • Poistaa kuona-aineita
  • Tukee lihasta (Vähentää pehmytkudosvammoja)
  • Vähentää turvotuksen syntymistä

Urheiluvammat:

Kompressiosukalla voidaan ennaltaehkäistä tiettyjä urheiluvammoja perustuen kompression toimintaan.

Tyypilliset alaraajavammat joissa pohjelihaksen toiminta ja jalan verenkierto ovat keskeisiä

  • Lihaskrampit
  • Penikkatauti
  • Akillesjänteentulehdukset
  • Nilkkaongelmat

Käyttöohje: Tuotetta käytetään koko harjoituksen ajan.

3. Harjoituksen jälkeen

Palautuminen: Elimistö saavuttaa nopeammin tasapainon tehostuneen ainnenvaihdunnan seurauksena.

Käyttöohje: Käytetään suorituksen jälkeen minimi 1 tunti (max. voidaan käyttää tuntemuksen mukaan vaikka kokopäivä 8-10 tuntia).

(lähde: http://zp.fi/zerotech/kompressio-urheilussa)

Säärystimet ovat olleet kovassa käytössä omissa treeneissä, sekä kuntosalilla, vapaaohjelmaharjoittelussa, että lenkkipoluilla. Eniten olen huomannut niiden hyödyttävän nimenomaan vapaaohjelmaharjoittelussa ja lenkkeillessä, jolloin jalkoihin tulee paljon painetta ja tärähdyksiä. Varsinkin tehdessä erilaisia ponnistuksia hyppyihin ja voltteihin, tuntuu että jalat ovat nopeammin lämpimät kovaa treeniä varten. Juostessa huomasin varsinkin pohkeiden väsyvän paljon hitaammin normaaliin verrattuna.

Olen käyttänyt säärystimiä myös treenien ulkopuolella, jos on täytynyt seisoskella tai kävellä paljon. Pohkeet eivät ainakaan ole menneet niin jumiin ja myös penikkaoireilta olen välttynyt.

Kompressiosukkia olen käyttänyt välillä palautumiseen treenien jälkeen, ja kyllä ne ainakin verenkiertoa vilkastuttavat. Omat jalat meinaavat mennä helposti tukkoon suurien treenimäärien vuoksi, joten aion kyllä jatkaa näiden käyttöä. Palautumisen nopeuttaminen ja loukkaantumisten minimoiminen sopii minulle paremmin kuin hyvin.

Lähde: ZeroPoint

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Siis voiko näyttää käyttä esimerkiksi vain ennen treenejä tai vain treenin jälkeen? Onko siitä mitään hyötyä? Kärsin itse helposti herkästi penikkaoireista, mutta en tiedä kehtaisinko laittaa noita salille…

    • Hei nipsuu!

      Niistä on myös hyötyä ennen ja jälkeen treenin. Ennen treeniä kompressio valmistaa lihaksia treeniä varten (kiihdyttää verenkiertoa ja nopeuttaa hapen saantia lihaksiin) ja treenin jälkeen ne toimivat palauttavina. Itse olen käyttänyt treenin jälkeen palautumiseen sukkaa. Säärystimiä olen välillä pitänyt jalassa ihan koko päivänkin! Kannattaa totutella ensin pienempään kompressioon.

      Noita löytyy myös mustia ja valkoisia, jos ei neonvärit miellytä. 😉

      Eveliina