Eveliinan testissä FirstBeat

Pari viikkoa sitten sain mahdollisuuden testata FIRSTBEAT hyvinvointikartoitusta, ja tämä tuli kuin suoraan tilauksesta, sillä olin juuri pohdiskellut että vastaavatko omat tuntemukseni kroppani toiminnasta sitä mitä se oikeasti on. Helpotuksekseni sain huomata, että kyllä vastaa. 🙂 Mittauksen toteutti minulle Noora Toivo, kuka saattaa ollakin monelle jo tuttu nimi varsinkin viime viikon Kalevan kisojen jälkeen, joissa hän sijoittui 400m aidoissa upeasti kolmanneksi. Onnittelut Nooralle!

Noora on yleisurheillut 12 vuotta ja hänen tähtäimensä on kilpailla Olympialaisissa. Noora kirjoittelee myös blogia, jota pääset kurkkaamaan tästä!

FIRSTBEATin nettisivuilla kerrotaan mittauksesta näin:

Firstbeat on kehittänyt edistyksellisen sydämen mittaukseen perustuvan menetelmän kehon toimintojen analysointiin. Menetelmän avulla voidaan kartoittaa ja kehittää ihmisen hyvinvointia ja suorituskykyä. Menetelmä tuottaa henkilökohtaista ja tarkkaa tietoa esimerkiksi liikunnan vaikuttavuudesta, stressin hallinnasta ja levon palauttavista vaikutuksista.

firstbeat

Oma kokemukseni

Pidin siis mittaria kolmen päivän ajan, jolloin laite mittasi sykkeen avulla treenien vaikutusta, stressiä ja palautumista. Mittaria pidettiin koko ajan lukuunottamatta suihkussa käyntejä. Nämä ovat erittäin arvokkaita tietoja urheilijoiden lisäksi aivan kelle tahansa. Mittauksen avulla pystyy esimerkiksi kartoittamaan yöunien laatua ja omaa stressin hallintaa. Joku saattaa ajatella rentoutuvansa katselemalla elokuvia, mutta mittauksessa saattaa selvitä, että stressitasot ovatkin yllättävän korkealla.

Mittauksen aikana pyrin tekemään päivistäni mahdollisimman ”normaaleja”, mutta kuitenkin kaikista erilaisia. Tein erityyppisiä treenejä ja kokeilin rentoutua eri metodein, jotta saisin selville minulle parhaiten toimivat keinot. Kaikkien päivien ajalta kirjataan päiväkirjaa, jotta mittauksen valmistuttua voidaan tarkasti seurata milloin on mitäkin tehty. Itse koin helpoimmaksi tavaksi kirjoittaa erilliselle paperille ylös kaikki tekemiseni ja mittauksen loputtua siirsin tiedot niille tarkoitetulle pohjalle nettiin.

Eveliina_firstBeat_ASA

Omat päiväni ovat aika hektisiä ja usein olen menossa aamusta iltaan. Treenejäkin tulee 1-3 päivässä ja välillä on lisäksi hyötyliikuntaa reippaanlaisesti kun häsellän paikasta toiseen 🙂 Joka tapauksessa helpottavaa oli huomata, että palautumiseni on erittäin hyvää, kuten olin aavistellutkin. Vaikka nukuin tavallista levottomammin mittausöinä, niin silti uneni oli niin palauttavaa, ettei haitannut vaikka muuten päivät olivat aktiivisia.

Sain myös vahvistusta sille, ettei minulle sovi treenata myöhään illalla. Se heikensi heti palautumistani ja unenlaatuani. Tämän kyllä jo tiesinkin, ja olen pyrkinyt treenaamaan aina mahdollisimman aikaisin. Kuitenkin oli ”helpottavaa” saada tieto testistä.

FIRSTBEAT mittaa parhaiten aerobisia treenejä, joten osa minun treeneistäni ei ollut mittarin mielestä ”varsinaisia” treenejä. En siis saanut mittauksessa parhaita mahdollisia terveysliikuntapisteitä, toki se ei olekaan oma tavoitteeni. 😀 Omat treenini ovat pitkälti taito – ja intervallityyppisiä (kuntosali) treenejä. Aerobisia treenejäkin tuli muutama, ja nekin vastasivat hyvin omia tuntemuksiani. Myös yksi erittäin kova salitreeni mittausajalta oli tuntemuksieni vastainen, ja se olikin mennyt jopa tämän mittauksen mukaan tehokkaaksi harjoitukseksi. Se olikin hyvä olkapäätreeni se.

Unen aikana palautumisen lisäksi palauduin mittauksen aikana parhaiten automatkalla Tampere-Helsinki! Kyllä! 😀 Minulle matkustaminen on mukavaa ja rentouttavaa puuhaa, ja sen myös mittaus osoitti. Lisäksi rentoutumiseni illalla oli mennyt palautumiseksi, mutta jos olin juonut kahvia iltapäivän jälkeen, niin stressitasot pysyivät koholla. Tästäkin olen jo aiemmin tiennyt, että kahvi vaikuttaa stressitasoihin, mutta aina sitä ei vain tahdo muistaa.. Nyt taas tiukasti kiinni siitä ettei iltapäivän jälkeen enää kahvia tähän koneeseen!

Kommentoi

Kommentit