ASA:n testissä PhysioPilates-kehonhuoltotunnit

Tällä kertaa ASA:n testissä oli Studio Sfinksin PhysioPilates-kehonhuoltotunnit. Tuuli Järven perustaman Studio Sfinksin lajitarjontaan kuuluvat pilateksen lisäksi mm. astanga- ja hathajooga, itämainen tanssi, charleston ja yhden studion ohjaajan kehittämä SpiceBelly-tanssi. Lajivalikoima vaihtuu kausittain. Lisäksi Sfinksissä voi käydä hierojalla huollattamassa kehoaan. Studio Sfinksi on aloittanut toimintansa syyskuussa 2012, joten toiminta on vielä varsin nuorta, vaikka ohjaajat ovat pitkän linjan kehonhuollon ja liikunnan ammattilaisia.

ASA testasi Suomessa kehitettyä PhysioPilatesta yksilö- ja ryhmätunneilla. Yksilötunteja käytetään usein asiakkaan tilanteen arviointiin, yksilöllisen liikkumisen muodon etsimiseen sekä ryhmätunneilla tai itsenäisesti suoritettavien harjoitteiden läpikäymiseen. PhysioPilates perustuu fysioterapiaan, joten ohjaajien tulee olla koulutettuja fysioterapeutteja sekä PhysioPilates-ohjaajakoulutuksen käyneitä. Ohjaajia kouluttaa Suomen Terveysliikuntainstituutti Oy.

Yksilötunti alkaa kevyellä lämmittelyllä, jossa jäseniä pyöritellään, rullaillaan ja laitetaan veri sekä nivelnesteet liikkeelle. Lämmittelyn jälkeen käydään ohjaajan johdolla läpi pilateksen tyypillisiä liikkeitä, kuten vatsarutistuksia, erilaisia rangan kiertoja, taivutuksia ja rullauksia. Oikeanlainen liikerata sekä keskivartalon tuki luodaan jännittämällä syviä vatsalihaksia sekä yhdistämällä liikkeeseen hengitys. Nopeatempoiseen liikuntaan tottuneelle tietylle liikkeelle ajoitetun ulos- ja sisäänhengityksen harjoittelu vaatisi rutkasti lisää toistoja. Onneksi Tuuli lohduttaa, että hengityksen rytmittäminen liikkeisiin ei ole ensisijaista varsinkaan aluksi. Hengityksen voi antaa kulkea itselle sopivassa tahdissa ja kun liikkeet alkavat sujua, voi myös hengittämiseen keskittyä enemmän.

Tavanomaiseen pilatestuntiin verrattuna physiopilateksessa keskitytään vieläkin yksityiskohtaisemmin jokaisen kehonosan ja raajojen linjaan, liikerataan sekä rangan oikeaan asentoon. Tuuli näyttää jokaisen liikkeen ja kulkee ohjaamassa ja korjaamassa yksilöllisesti asiakasta suorituksen aikana. Liikkeet ovat varsin pieniä eikä tunnilla tule kuuma, mutta juuri oikea tekniikka vaatii keskittymistä ja kehon hahmottamisen taitoa, jota olisi mahdoton löytää ilman ohjaajan apua. Vaikka itseään tiiraa peilistä ja yrittää toistaa annettuja ohjeita, on oman kehon linjan hahmottaminen vaikeaa, erityisesti kun kehossa on kireyttä tai vammoja.

Ryhmätunnin rakenne noudattelee pitkälti yksilötunnin kulkua, mutta liikkeestä toiseen siirrytään nopeammin ja harjoitteet ovat aavistuksen raskaampia, kuin yksilötunnilla. Olkanivelet rutisevat ja ranteet naksuvat kun päätetyöskentelyyn tottunut keho pyrkii löytämään oikeita liikeratoja ja lämpö alkaa hiipiä jäseniin. Ryhmätunnille osallistuu tällä kertaa neljä henkilöä, joten ohjaus on niilläkin varsin yksilöllistä. Oikeiden liikkeiden suoritukseen saa tukea myös kuuntelemalla ohjeita, joita muut Tuulilta saavat. Haastavalta tuntuu yhä hahmottaa, miten oma keho liikkeisiin reagoi, sillä jumit saavat erityyppisissä suorituksissa aikaan sen, että kun keskittyy vetämään vaikkapa syviä vatsalihaksia selän ja lantion tueksi, unohtaa helposti keskittyä siihen omaan heikkoon kohtaansa, joka sitten pullahtaa väärään asentoon ja saa kokonaisuuden hajoamaan. Tästä syystä PhysioPilates sopiikin hyvin myös keskittymisharjoitukseksi – heti kun mieli lähtee vaeltamaan muihin asioihin, unohtaa keskittyä oikean asennon ylläpitämiseen ja saa nopeasti palautuksen ohjaajalta.

Tunneilla käytetään joogamattoa, vilttiä ja pehmeää palloa apuvälineinä. Palloa voidaan täyttää tai tyhjentää tarpeen mukaan ja sitä käytetään tukemaan selkää tai muodostamaan epätasainen ja liikkuva alusta, jolloin vaikkapa vatsalihasliikkeen aikana joutuu tekemään enemmän töitä kehon pitämiseksi paikallaan. Pallo voidaan asettaa myös polvien väliin, jolloin sisäreidet aktivoituvat ja toisaalta jalat saadaan sopivalle etäisyydelle toisistaan. Tunnit päättyvät joogatuntien tapaan loppurentoutukseen, jolloin on mukava rauhoittua viltin alla.

PhysioPilates sopisi ASA:n testaajien mielestä lääkkeeksi jo syntyneeseen vammaan tai oireeseen, ennaltaehkäiseväksi hoidoksi tarpeen mukaan tai kuurina silloin kun keho tai mieli on muuten erityisen kovilla. Tuloksia voi Tuulin mukaan syntyä nopeastikin, mutta useimmiten hyödyt alkavat näkyä esimerkiksi yhden harjoittelukauden jälkeen. Pienellä, intiimillä salilla on matala kynnys kertoa ohjaajalle omista tavoitteista tai ongelmista, jolloin ohjaaja voi suunnitella ja ohjata kullekin asiakkaalle sopivia harjoitteita tai ohjata asiakkaan yksityistunnille, fysioterapiaan tai hierontaan. Tunnit sopivat myös iäkkäille henkilöille niiden rauhallisen tempon ja turvallisuuden vuoksi ja PhysioPilateksesta on usein apua vaikkapa toisessa urheilulajissa saadun selkävamman kuntoutuksessa. Toimistotyöläiselle syviin lihaksiin ja kehon liikkuvuuden parantamiseen tästäävä PhysioPilates on varmasti varsin passeli. Ainoaksi urheilumuodoksi PhysioPilates ei oikein riitä aktiiviselle liikkujalle, mutta rentouttamaan ja avaamaan lihaskuntotunneilla tai aerobisissaa treeneissä syntyneitä jumeja ja jännitystä tai kuntoutukseen vammojen synnyttyä, se sopii hyvin.

Kommentoi

Kommentit