JarnoASAn testissä ASICS DS-Trainer 20

DS Trainer, tuo 20 vuotta markkinoilla ollut ja suuria muutoksia kokenut kenkä, on nyt ollut testattavani hyvän aikaa. Tänä aikana lenkkaria on ulkoilutettu lähes kaikessa Suomen talven tarjoamassa rikkaudessa: lumisohjossa, jäällä, puhtaalla asvaltilla, hiekoitetulla asvaltilla, märällä asvaltilla, mudassa, märällä hiekalla, kuivalla hiekalla, ylämäissä, alamäissä. Mielipiteen luulisi siis olevan jo valmis ja selvä, mutta eipäs se olekaan täysin kirkas. Kengässä on erittäin paljon, mistä tykkään, ja se sopii moneen, mutta kengän nopeuspuoliin en usko pääseväni täysin sinuiksi vieläkään. Aloitetaan siis arvostelu, ja toivotaan ambivalenttisuuden syiden kirkastuvan lukijalle.

ASICS DS-Trainer

Istuvuus

Saadessani kengän ensimmäistä kertaa käteeni, keveys ja päällisen uudenlainen rakenne eivät jääneet huomaamatta. Päällisen rakentaminen selkeämmin yhdestä osasta kootuksi, jossa kaikenlaiset tukielementit ovat lähes kauttaaltaan hitsattu toisiinsa, ja kantakapin ulkoinen jäykistekin erittäin hyvin kokonaisuuteen liitettynä, valoivat uskoa mainioon istuvuuteen. Ja niinhän kenkä istuukin, ensimmäisellä kerralla sen laittaminen jalkaan laittaminen vetää vertoja kaikkein mukavimmille kengille. Ohuehko ja saumaton päällinen istuvat hyvin ja tuntuvat mainiolle, eivät pk-kenkämäisen pehmeälle vaan pikemminkin ohuen huomaamattomalle. Nauhoituksella kengän sai vielä kiristettyä liikkumattomaksi jalkaan.

Mutta. Kaikki ylläoleva istuvuus onnistui alusta lähtien, mutta silti kenkä aiheutti ensimmäisillä lenkeillä hankausta ja rakon uhkia kantapäässä. Tunne oli hassu, kun kenkä tuntui istuvan loistavasti, mutta silti hankausta aiheutui. Onneksi tämä paradoksi katosi ajan kansa, ja kenkä ei enää hangannut.

ASICS DS-Trainer

Päällisen ohuudesta kertoo myös tekemäni arktisemmat vesitestit: juoksin kengällä vahingossa lähes kilometrin erään lahdenpoukaman vieressä, minne vesi nousee talvemmalla. Ja koska edeltävänä iltana tämä vesi oli jäätynyt, luotin sen olevan jäätynyt myös seuraavana päivänä. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan juoksin mukavasti yli kilometrin verran askeleen alla pettävällä jääkerroksella, ja jokaisella kerralla jalkani tekivät tuttavuutta useamman sentin kerrokseen raikasta merivettä. Pakkasen liikkuessa yli kymmenessä asteessa tämä hieman harmitti, mutta päästyäni kuiville riittivät jalkojeni verenkierto ja ohut päällinen haihduttamaan veden erittäin nopeasti ja samalla kuivaamaan jalkani. Eikä kenkä muuten hiertänyt tällä lenkillä.

Vaimennus

Kengän ollessa kautta aikain kevyin DS Trainer, minulla heräsi epäilyksiä vaimennusmäärän suuresta pudotuksesta. Turhaan epäilin, vaimennus oli enemmän kuin riittävä Performance Trainer -luokkaan, itse asiassa pehmennyksen (ja muunkin) puolesta käytän kenkää surutta kaikenlaisilla pk-lenkeillä.

Pohja ei ole Asicsin isompien kenkien tapaan jalkoja kaikilta iskuilta suojaava, mutta askeleen pysyessä kasassa voi GEL-vaimennuksen pehmeyden huomata päkiällä.

ASICS DS-Trainer

Tuntuma

DS Trainerin juoksutuntuma on herättänyt niin kauan keskustelua kuin minä olen kengän tiennyt. Jotkut vannovat mystisen Trainer 13 nimeen, toiset ovat pitäneet kengän uudemmista, vaimennetummista malleista. Joillekin kenkä on ollut pk-kengäksi liian painava, toiset ovat käyttäneet sitä vitosen kisoissa. Mielipide-erot kertovat toki suurelta osin erilaisista juoksijoista sekä ihmisten prefrenssieroista ja muuttuvista juoksutottumuksista, mutta on mielipideskaalan takana myös kengän muutokset. Aiemmin todella kevyt ja lähempänä kisakenkää ollut malli sai aikojen saatossa lisävaimennusta, napakamman tuen, isomman päällisen sekä muita ominaisuuksia, jotka kohdistivat mallia selkeämmin laajemmalle käyttäjäkunnalle. Toisaalta jossain välissä myös kuluttajat alkoivat haluamaan kevyempiä malleja ja nopeammille kengille alkoi tulemaan entistä enemmän kysyntää, joten DS Trainer uhkasi jäädä hieman pimentoon. Noh, tätä varten on RD-osasto ja muuttuvat materiaalit. Näin Trainer 20:stä puhuttiin tänä vuonna selkeästi muutamaa edeltävää mallia ketterämpänä, kevyempänä ja nopeampana kenkänä.

Osaltaan tämä voikin pitää paikkansa, mutta minun käytössäni Trainer ei toiminut nopeissa vauhdeissa. Sain kyllä juostua kaikkea palauttavista lenkeistä aina reippaisiin (=selkeästi normaalia vauhtia kovempaa, mutta ei vielä mitään kympin kisavauhtia), mutta kovemmissa vauhdeissa kengän rajoittimet tulivat vastaan. Trainerin päkiä ei nimittäin ole jousimaisen kimmoisa, kuten joissain vauhtikengissä, mutta ei päkiä myöskään ole mahdollisimman löysä ja juoksijan huoleksi rullauksen jättävää mallia. Kengän rullaavuus jää minun tasajalka-askeleellani hieman pk-kenkää ketterämmäksi, mutta lisätaipuisuutta kaipaisin kovempiin vauhteihin. Nyt alustatuntuma ei vain välity kaipaamallani tavalla.

ASICS DS-Trainer

Päkiä toimii siis mainiosti pk:ssa ja reippailla, esim. maratonille tämä voisi toimia erittäin monella kevyttä vaihtoehtoa hakevalla. Tämän tavoitteen saavuttamisessa auttaa myös DuoMax-tuki, kevyt ylipronaatiotuki. Trainerin tapauksessa kyseessä ei ole jalkaa ohjaava tai korjaava vaihtoehto vaan askeleen vakauttaja. Itse asiassa tuen osuessa pääosaksi holvikaaren alle, juoksen suurimmalta osin sen yli, toisin sanoen jalkani osuu maahan tuen etupuolella. Väsyneillä jaloilla tuki ehkäisee kuitenkin pahimmat nilkan sisäänpäin kääntymiset ja reisiä kovettavat vääntymät, mitä juuri maratonin loppupuolella moni kaipailee.

Tuntumasta on vielä todettava, että kun kenkää pk-lenkeillä käyttämään talvisissa tallatuilla poluilla, se toimi näissä hyvin. Vaikka päkiä ei taivu sileällä nopeimpiin askeliini, epätasaisella lumipolulla kengällä pystyi juoksemaan ketterästi ja reagoivasti.

ASICS DS-Trainer§

Pito

Vaikka kenkä ei ole maastokenkä, on tämän otsikon alle kirjoitettava pohjassa olevasta DuoSole-kerroksesta, jossa päkiän alla on lisätty paloja pitokumia. Ei tämä kumiseos ole täysin ratakisakenkien veroinen, mutta tähän luokkaan yllättävän pitävä. Märällä asvaltilla ja lämpötilan ollessa nollan tietämissä (ei kuitenkaan mustaa jäätä), askel piti sutimatta. Kumiseospalat ovat myös kestäneet kulutusta hyvin yli 150 kilometriä. Oikeastaan koko ulkopohja on pysynyt kuosissa, ainoastaan kiertojäykiste Propulsion Trustic on muovisena saanut kuoreensa tyypillisiä kulumajälkiä.

Yhteenveto

DS Trainer 20 on siis keventynyt, ja painonsa puolesta se toimisikin mainiosti kisakenkänä ainakin meille hitaammille juoksijoille. Päkiän jättäminen turhan napaksi estää tämän suunnitelmat kuitenkin minun osaltani, mutta toisaalta sama syy mahdollistaa kengälle laajan käytön pk-kenkänä ja reippaiden matkojen kulkijana.

Kommentoi

Kommentit