JarnoASAn testissä adidas adizero Takumi Ren Boost 3

adidas adizero Takumi Ren Boost 3 on valmistajan uusimpia osoituksia Boost-välipohjamateriaalin viemisestä läpi malliston. Siinä missä aiemmat Boost-lisäykset ovat menneet nikottelematta läpi kuluttajien, herätti Takumi-sarjan (sekä nyt arvosteltavana olevan Ren että vielä kevyempi ja nopeampi Sen) boostaaminen pienimuotoista keskustelua. Joidenkin pelkona oli malliston nopean tuntuman pilaantuminen Boostin pehmeyden takia. Takumi-mallisto on nimittäin suunnattu lyhyempiä matkoja juokseville, pääasiaksi vitosen tai kympin katukisoihin sekä koviin harjoituksiin. Mikäli adiosta voisi pitää tehokkaana, mutta monikäyttöisenä cyclocrossina, ovat Takumit kuin aika-ajoon suunniteltuja pyörä.

adidas adizero takumi ren boost e

Ensituntumat

Takumi Renit ovat kädessä erittäin kevyet: siinä missä adidas adizero adios 2 Boost painaa 232 grammaa, Renit ovat vain 170 grammaa. Nopeaa vaikutelmaa vahvistaa matala pohja, jossa kanta on 23 ja päkiä 17 millimetrin korkeudessa. Ensiaskeleella keveyden ja matalan pohjan huomasi: askeleesta ei juurikaan erotta Boostin tuttua pehmeää kimmoisuutta vaan Renit tuntuivat alussa lähinnä matalalle ja suorastaan koville. Näitä ei selkeästi ole tehty pk-lenkkien hölkkään vaan vauhdikkaaseen raviin.

adidas adizero takumi ren boost b

Istuvuus

Kengän lesti on pk-kenkiin tai jopa maratontossuihin verrattuna kapeampi. Kapeus ei silti yltänyt piikkarien tasolle vaan päällisen rakenteen takia Ren toimi jopa leveähkössä jalassani ihan hyvin, kunhan olin huolellinen kiristäessäni. Liian tiukalle ja huolimattomasti kiristämällä onnistuin kyllä häiritsemään jalkojeni verenkiertoa pitkissä treeneissä, mutta sopivasti tiukentamalla kenkä toimi ongelmitta.

Päällisen rakenne vaikutti alkuun omituisen paksulle kisakäyttöön suunnittelussa kengässä. Mesh oli paksumpaa ja tukisuikaleet jämäkämpiä kuin edeltävässä Takumi Ren -mallissa (jolla en koskaan juossut mutta vääntelin ja kokeilin jalassani kylläkin). Jäin myös ihmettelemään tukisuikaleiden tikkauksia, nykyään kun suurin osa päällisen elementeistä hitsataan kiinni. Hämmennyksestä huolimatta päällinen myötäili jalkaani loistavasti ja oikein kiristettynä kenkä istui kuin hansikas.

adidas adizero takumi ren boost

Juoksutuntuma

Kuten alussa sanoin, tämän kengän kohdalla monen vannoutuneen käyttäjän pelkona oli juoksutuntuman liiallinen pehmentyminen Boost-välipohjan vuoksi. Minä en koskaan siis juossut aiemmilla Reneillä, mutta puolestaan kaikilla muilla keveimmällä Boosteilla olen juossut, ja Renissä on käyttämistäni Boost-kengistä vähinten Boost-efektiä. Välipohjan pehmeä kimmoisuus ei ole päällimmäisenä mielessä Renillä juostessa vaan tuntuma on pikemminkin matala ja kovahko, joka suorastaan vaatii menemään lujaa. Ja sitä paremmalle kenkä tuntui, mitä nopeammin jalkojani heiluttelin.

Juoksin kengällä radalla, asvaltilla ja hiekalla, ja eron alustoissa huomasi. Radalla kengällä oli mukava juosta vetoja tai reippaita, mutta toisaalta minun makuuni adios 2 Boost toimii yhtä hyvin. Pitkällä tähtäimellä adios olisi minulle varmasti parempi valinta näihin treeneihin, koska sen parempi vaimennus säästää jalkojani, uhraamatta juoksutuntumaa.

adidas adizero takumi ren boost h

Ero Boostin ja Renin jalkaystävällisyyden välillä ei selity jälkimmäisen kisamaisen jäykällä päkiällä, joka olisi viritetty kuin jousi, koska molemmat kengät taipuvat suhteellisen samalla tavalla päkiältä. Ero johtui siitä, että saadakseni Renin ominaisuudet täysimittaisesti esiin, piti vauhtia kiihdyttää oikein kunnolla (minun tapauksessa alle 3.45 min/km). En kuitenkaan pahemmin juokse moisia vauhteja, jolloin kengän optimisuoritustaso jäi minulla vähemmälle huomiolle. Ja sitten taas pyöriessäni nelosen pinnassa radalla, Renin tuntuma ei ollut niin paljon parempi, että sen takia viitsisin jalkojani rasittaa.

Asvaltilla kenkä käyttäytyi samantyylisesti kuin radalla: mitä lujempaa mentiin, sitä mukavampaa kyyti oli.

Hiekalla juostessani vastaavanlainen ero Renin ja adioksen juoksutuntuman ja vaimennuksen välillä oli huomattavasti pienempi, melkein merkityksetön. Toki Ren oli edelleen pohjasta ohuempi, kevyempi sekä vähemmän vaimennettu, mutta tämä asia unohtui nopeasti juostessani. Molemmat mallit tuntuivat hiekalla kevyille ja kimmoisille, eikä radalla ja asvaltilla havaittavissa ollutta kovempaa pohjaa noteerannut. Renin juoksutuntuman eron eri alustoilla huomasi myös treenien jälkeen: juostessani radalla jalkani menivät huomattavasti kipeämmiksi kuin hiekalla. Tiedän tietenkin, että rata on kovempi alusta, mutta tykkään juosta kesällä suhteellisen paljon treenejä Eläintarhan kentällä, eivätkä jalkani tästä yleensä mene sen kummemmin jumiin.

adidas adizero takumi ren boost d

Tiivistettynä kokemukseni eri alustoilla: Ren ja adios 2 toimivat minulla suurimmassa osassa treenejä yhtä hyvin, mutta adios oli jalkaystävällisempi. Mikäli kuitenkin olisin nopeampi juoksija ja kipittäisin vetoni lujempaa, Ren päätyisi varmaankin useammin jalkaani.

 

Ulkopohjan kestävyys

Kisakenkien pohjan kestävyys on usein huomion kohteena, koska kisatossuissa valitaan useimmiten keveyden ja kestävyyden välitä keveys. Renissä kestävyyden saavuttamiseksi on kuitenkin tehty myönnytyksiä. Päkiällä olevan pitopohjan näppylät loppuvat selkeästi ennen kärkeä, josta perinteinen Continentalin kumiseos ulottuu ulkoreunassa aina päkiän puolivälin tietämille. Tämä on mielestäni toimiva ratkaisu. Renin pito märällä oli erittäin hyvä, jolloin pohjan reunoille vietävät pitopalat eivät toisi enää hirveästi lisäarvoa, mutta kylläkin lyhentäisivät kengän käyttöikää. Ne, joille kenkä tulisi käyttöön kympin kisoihin, todella koviin vetoihin ja joilla vauhtia riittää huomattavasti minua enemmän, valitsisivat paremmin ottaessaan Takumi Senin. Sen on testaamaani Reniä vielä kevyempi vaihtoehto, oikeastaan se on jo suunniteltu piikkarin korvaajaksi.

adidas adizero takumi ren boost c

Yhteenveto

Mikäli olet hakemassa kenkää vetoihin tai adios 2 Boost tuntuu liian tuhdille kengälle, kannattaa Takumi Ren käydä kokeilemassa. Mikäli puolestaan haet seuralaista maratonille tai reippaille, kannattaa miettiä tarkkaan oma vauhti ja askeleen taloudellisuus.

Kommentoi

Kommentit