JarnoASA Test 4 Youn hapenottotesteissä

Juoksussa puhutaan usein sykkeistä ja kynnyksistä, mutta mitä ne oikein ovat ja miten ne saa selville?

Toki Lauran kanssa tiesimme, mitä aerobinen ja anaerobinen kynnyssyke tarkoittavat, kun lähdimme Sipooseen testeihin ajelemaan. Omista lukemista emme suinkaan olleet varmoja. Tästä syystä vierailu Test 4 You Vo2-hapenottotesteihin sekä kehonkoostumusmittaukseen oli paikallaan. Muitakin testejä heillä on tarjolla, kuten laktaattitestit sekä hapenotto ja laktaattitestit yhdistettynä. Näistä on myös mahdollista muokata hieman vähemmän kuntoilleille testit, jolloin juokseminen korvataan kävelemällä. Pyöräilijöille on toki tarjolla pyörällä tehtävät mittaukset.

20140617_143225986_iOS

Lämmittelemässä

Me kuitenkin haluamme juosta ja hapenottotesti oli valintamme. Testi tehtiin juoksumatolla, ja saimme selvyyden aerobisen ja anaerobisen kynnyksen sykearvoista ja vauhdeista, lepoaineenvaihdunnasta sekä maksimaalisen hapenottokyvyn VO2max-arvon. Lisäksi tuloksena oli tietoa aineenvaihdunnasta liikunnan eri rasituksilla (mm. kalorikulutus ja absoluuttinen rasvanpoltto). Tulokset perustuivat hapen ja hiilidioksidin mittaamiseen hengityksestä.

Konkreettisesti testi suoritettiin juoksemalla matolla, jossa oli yhden asteen nousukulma simuloimassa oikeaa ulkona juoksemista. Alkuun lämmiteltiin viitisen minuuttia kevyellä vauhdilla, minkä jälkeen lähdettiin liikkeelle kevyestä vauhdista. Ensin juostaan ilman maskia 2 min 15 s, minkä jälkeen laitetaan naamari päähän 45 sekunnin ajaksi, keskeyttämättä juoksua missään vaiheessa. Mittauksen jälkeen vauhtia nostetaan 1 km/h:lla, jonka jälkeen edessä on sama 2,15 juoksua ja 45 sekuntia mittausta naamari päässä. Näitä kolmen minuutin pätkiä tulee hieman henkilöstä ja valitusta alkuvauhdista riippuen seitsemästä kymmeneen. Tässä testissä loppu ei kuitenkaan tarkoita juoksemista siihen asti, kunnes jäädään valjaisiin roikkumaan, vaan mittausten kannalta korkein taso on saavutettu, kun anaerobinen kynnys on ylitetty. Juoksun jatkaminen tämän jälkeen ei enää toisi uutta selvitettäviä tietoja varten.

20140617_153424000_iOS

Laura juuri testin lopettaneena.

Testi oli erittäin kätevästi toteutettu, ja samalla testaajamme Kimmo Roos neuvoi vieressä mitä milloinkin pitää tehdä ja miten edessä näkyviä käppyröitä tulkita. Samalla hän osasi tsempata, kertoilemalla muun muassa milloin ylitettiin pääsyraja savusukeltajiksi ja miten numerot suhtautuvat muihin testattaviin.

Toinen erittäin mieluisa yksityiskohta testissä oli maskin käyttäminen. Olimme nimittäin henkisesti varatutuneet pitämään koko juoksun ajan maskia päässä, mutta nykyinen teknologia mahdollistaa maskin laittamisen päähän vain mittauksen eli 45 sekunnin ajaksi. Lopussa toki juoksu tuntuu karmealta oli päässä hapenottomaski tai ei, mutta alussa meno on huomattavasti mukavampaa, kun naama saa olla ilman hilavitkuttimia. Testissä käytetty suukapula pysyi myös helposti suussa loppurutistuksessakin, joten testit eivät jää vaillinaiseksi vaikka puruvoimaa olisikin hieman vähemmän.

20140617_153024000_iOS

Mittaus käynnissä.

Testeistä saatavat luvut, värit ja käppyrät ovat toki mukavia, mutta ollakseen hyödyllisiä ne vaativat tulkintaa. Tässä kohtaa Kimmon asiantuntemus on tärkeää. Tuloksia läpikäydessämme tuli keskustelua erilaisista treeneistä eri osa-alueiden kehittämiseksi sekä yleisimmistä virheistä (paljastus: liian kovalla intensiteetillä treenaaminen). Testien ideanahan on nimenomaan saada dataa omasta tasosta ja kehitettävistä asioista, eikä lukuja tutkailemalla välttämättä osu oikeaan tulkintaan puutteista, tarpeista ja keinoista. Samalla konkreettiset luvut tekevät selväksi oikeilla sykkeillä juoksemisen monet hyödyt (rasvan suhde energiankäytöstä, optimaalinen syke sydämen vahvistamiseen yms.)

Hapenottotestien lisäksi suoritimme myös kehonkoostumusmittauksen. Test 4 Youn käyttämä laite erosi aiemmin näkemistämme mittareista siinä, että käytölle ei ollut asetettu minkäänlaisia valmistautumisvaatimuksia. Yleensähän kehon koostumusta mitatessa on suositeltavaa olla juomatta pari–kolme tuntia ennen testiä, jotta lukemat eivät vääristyisi. Nyt käytetty infrapunamentelmä ei tällaisia rajoituksia edellyttänyt, joten mittauksen voi suorittaa koska tahansa. Mittaus tehtiin hauiksesta.

20140617_155355000_iOS

Laura kehonkoostumusmittauksessa.

Kehonkoostumusmittaus kertoi tuttuja ja turvallisia asioita rasvoista, luuston ja lihasten koosta, kehon nesteistä ja lepoaineenvaihdunnasta (päivittäinen kalorikulutus tekemättä mitään). Näidenkin lukujen tulkinnassa ammattilainen on ehdottoman hyödyllinen, koska ihmisten kehot ovat erilaisia. Esimerkiksi isot lihakset lisäävät painoa, jolloin myös painoindeksi nousee. Tällöin on tärkeätä osata tulkita lukemia oikein, ettei tiukkaa laihdutuskuuria aloiteta turhaan, kun painoa ovatkin lisäämässä iso luut ja lihakset. Myös naisten ja miesten väliset eroavuudet ovat mittaustuloksissa merkittävät.

testitulokset

Kaikkea ei pidä paljastaa, ainakaan moisia lukemia.

Kaiken kaikkiaan meille jäi testeistä erittäin hyvä kuva. Saimme hyvin lisätietoa omista sykerajoistamme, joita voimme sitten soveltaa järkevän harjoittelun suunnitteluun. Samalla pääsimme vertailemaan mukavasti omia arvojamme yleisesti muihin ja tällainenhan nostaa onnistuessaan itsetuntoa.

VO2-testit yhdistettynä kehonkoostumusmittaukseen tarjoavat itse asiassa erittäin hyvän yleiskuvan siitä, miten ruumis voi ja olisiko jotain muutettavaa. Tällainen suoritusten ja kehon mittaaminen säännöllisesti, vaikkapa juuri ennen harjoittelukauden aloittamista ja ehkä harjoittelun huipentuessa, on loistava tapa saada harjoittelu aloitettua järkevästi ja oikeilla tehoilla, jotta kehitys olisi optimaalista. Vielä kun joku keksisi tavan tuottaa harjoittelun henkiset ja psyykkiset hyödyt ja nautinnot sohvalla maaten.

1 comment

Kommentoi

Kommentit