nooraASAn testiin Elite Qubo Fluid & Real Turbo Muin B+ -harjoitusvastukset

Tulevaan pyöräilykauteen valmistavaa harjoittelua varten ASAn testiin saapuivat Eliten trainerit, eli harjoitusvastukset. Testaamme kahta Eliten hyvin erilaista, eri hintaista ja ehkäpä erilaisille käyttäjillekin suunnattuja harjoitusvastuksia. Molemmissa harjoitusvastuksissa vastusta on varmasti riittävästi. Harjoitusvastusten hintaero on yli 1000 euroa.

Elite Qubo Power Fluid on ns. parempi perustraineri Eliten harjoitusvastusten edullisemmasta päästä. Qubo Power Fluid on nestevastuksellinen harjoitusvastus, johon pyörä on helppo kiinnittää, ajajan paino painaa pyörän kiinni geelirullaan. Elastogel, geelirullan ansiosta melutaso pitäisi olla jopa 50% pienempi metallirullaan verrattuna. Elastogel myös estää pyörän ”luisumista” rullalla paremmin kuin metallirullaa vasten poljettaessa.

asa-elite-qubofluid

Elite Real Turbo Muin B+ -harjoitusvastus on täysin uudenlainen suoravetoinen harjoitusvastus, mikä tarkoittaa sitä, että pyörä ja pakka kiinnitetään suoraan harjoitusvastukseen (traineri liitetään pyörän takakiekon tilalle). Suoravetoisuus tekee harjoitusvastuksesta hyvin erilaisen muihin harjoitusvasuksiin verrattuna, luvaten laatua harjoittelutuntumaan ja hiljaisuuden. Ympäristöön kuuluu vain pyörästä lähtevä ääni. Real Turbo Muin B+ on sekä neste- että magneettivastuksellinen traineri, joka mahdollistaa myös todella kovan tempo- mäki ja vetoharjoittelun.

asa-elite-realturbomuin

Eliten lippulaivatuote avaa myös ovet harjoituksen seurantaan ja analysointiin. Harjoitusvastus on B+ on Ant+ ja Bluetooth -yhteensopiva, eli harjoitusvastus lähettää vauhti, kadenssi ja voimantuottodataa. Real Turbo Muin B+ on myös yhteensopiva My E-Training -applikaation kanssa. Applikaation kautta harjoitusvastusharjoitteluun avautuu täysin uusi maailma kun erilaiset testit, harjoitusohjelmien luominen, valmiiden harjoitusten- ja videoharjoitusten ajaminen mahdollistuu oman älypuhelimen/tabletin kautta. Huomioitavaa on, että harjoitusvastus soveltuu pyöriin, joiden takakiekossa on pikakiinnitys ja Shimanon 10/11 pakka.

elite-training-app


Vielä muutama sananen harjoitusvastuksella harjoittelusta. Harjoitusvastuksella harjoittelu on varmasti yksi lähivuosina vahvasti kasvava harjoittelumuoto. Harjoitusvastusten suosio lienee nimittäin melko suoraan verrannollinen pyöräily- ja triathlonharrastuksen suosion kanssa.

Pohjoismainen ilmasto asettaa omat haasteensa pyöräilyyn vuoden ympräri. Erityisesti maantiepyöräily ja triathlon -harjoittelu vaatii talvikaudella pyöräilyharjoitteen tekemistä sisätiloissa. Moni valitsee harjoitusvastuksella tehtävän harjoitteen ryhmäliikuntaspinningin tai kuntopyörän sijaan lähinnä muutamasta syystä; Harjoitusvastuksella ajettaessa säilytetään tuntuma omaan pyörään, ajoasentoon ja hyvällä trainerilla pystytään tekemään myös aika-ajoa tai maantiepyöräilyä vahvasti simuloivia harjoitteita. Lisäksi harjoitusvastus on helppo ja tilaa säästävä kuntoilulaitevalinta kotiin. Kun harjoitusvastus ei ole käytössä voidaan useimmat mallit taittaa pieneen tilaan ja työntää esim. sängyn alle pois tieltä.

Harjoitusvastuksella harjoittelu on ns. laatuharjoittelua 100  prosenttisesti. Koko trainerilla käytetty aika on tehokasta ja usein myös melko raskasta harjoitteluaikaa. Harjoitusvastuksella ajamista on vaikea verrata kuntopyörällä ajoon tai spinning -tuntiin, vaikka sekä uudet kuntopyörät, että ryhmäliikuntatunneilla käytettävät edistyksellisemmät spinningpyörät ovat ajotuntumaltaan hyviä. Suurin ero näiden pyöräilymuotojen välillä on ajoasennon ja ajotuntuman lisäksi tätä harjoitusmuotoa leimaava ”tylsyys ja raskaus”. Harjoitusvastuksen hankintaa harkitseva törmää googlehaun perusteella usein hyvin nopeasti näihin kahteen lajia leimaavaan sanaan. Onkin hyvä huomioida, että kyseessä on todella tehokas harjoitusmuoto, jossa pyöräilystä puuttuvat alamäet ja myötätuuli. Kannattaakin kääntää homma positiiviseksi, valmistautua tekemään laatuharjoitus ja etsiä itselleen sopivat harjoitusajat ja tavat. Toiset käyttävät harjoitusvastusta lyhyiden puolen tunnin/tunnin mittaisiin teho/vauhtiharjoitteisiin kun taas toiset istuvat pyörän selkään ja laittavat leffan pyörimään, taittaen pitkähkön pk-lenkin olohuoneessa. Netti on pullollaan erilaisia harjoitusvideoita ja ohjelmia, joita kannattaa myös hyödyntää.

Osa harjoitusmuodon raskaudesta varsinkin uusille pyöräilyn harrastajille tulee pelkän ajoasennon ylläpitämisestä. Kannattaa kuitenkin suhtautua tähän erinomaisen positiivisena asiana. Rento ja hyvä ajoasento ja sen löytyminen harjoittelun kautta säästää energiaa kesän lenkeillä ja kisoissa. Harjoitusvastus sopii todella hyvin tästä syystä myös triathlon -harjoitteluun, jossa matala ajoasento vaatii enemmän harjoitusta rentouden löytymiseksi.

Harjoitusvastuksen hankintaa harkitsevan kannattaa vielä huomioida harjoitusmuodosta lähtevä ääni. Erityisesti vanhemmat harjoitusvastukset ja mallit, joissa takarengas painuu metallirullaa vasten ovat rehellisesti sanottuina melko äänekkäitä. Mitä kovemmalla teholla ajetaan, sitä kovemmaksi myös melutaso yltyy. Molemmat testiin saapuneet harjoitusvastukset lupaavat totuttuun verrattuna selkeästi pienempää melutasoa ja erityisesti suoravetoisen harjoitusvastuksen kohdalla on mielenkiintoista päästä kokeilemaan miltä pyörän äänet ilman takakiekkoa kuulostavat.

Vielä huomioitavia asioita ovat pyörän ja kiekkojen/renkaiden kunnosta huolehtiminen. Harjoitusvastusharjoittelussa tulee nimittäin todella kova hiki. Varaudu harjoitukseen runsaalla juomalla ja pyyhkeellä, mutta huolehdi myös pyörän puhdistamisesta huolellisesti harjoituksen jälkeen. Mikäli pyörä jää puhdistamatta hiki pilaa pyörän ajan myötä. Moni totisemmin harjoitteleva ei edes aja parhaalla pyörällään harjoitusvastuksella. Huomio myös, että takarengas kuluu erityisesti metallirullaa vasten ja varsinkin jos se pääsee ns. luistamaan. Huolehdi siis aina pyörän hyvästä säätämisestä ja oikeanlaisesta kiinnittämisestä harjoitusvastukseen.

Harjoitusvastusharjoittelu on jokatapauksessa todella helppo ja hyvä tapa tehdä laadukas harjoitus oman aikataulun mukaisesti omassa kotona. Harjoitusvastuksen käyttö on helppoa ja nopeaa, pyörän kiinnittämisen vastukseen oppii ensimmäisellä käyttökerralla. Harjoitusmuoto mahdollistaa hyvin eri tyyppisten harjoitteiden tekemisen ja soveltuu todellakin myös kuntoilijoille.

Nyt innolla testin kimppuun!

3 comments

Kommentoi

Kommentit