Ensimmäinen uintikisa takana

Menneellä viikolla pääsin kokeilemaan taas jotain uutta ja mullistavaa. Osallistuin nimittäin ensimmäistä kertaa uintikisoihin. Helsinki Triathlonin Cup-kilpailun avovesiuinti järjestettiin tiistaina Kuusijärvellä. 1500 metrin matkalle osallistui noin 60 triathlonistia allekirjoittanut mukaan lukien. Tällaiset treenikisat toimivat loistavana harjoituksena matkalla Joroisten puolikkaalle.

Kilpailussa uitiin kaksi noin 750 metrin lenkkiä. Avovesiuinti on kyllä ihan oma taiteenlajinsa. Lisää haastetta mukaan tuo kilpailutilanne, koska näkyvyys heikkenee ja iskuja tulee joka suunnalta. Päätin lähteä skabaan hieman taaempaa, jotta voin ottaa alun rauhallisemmin. Ensimmäiselle poijulle asti uinti oli hankalampaa, mutta käännöksen jälkeen rupesin saamaan rytmistä kiinni. Molemmat kierrokset menivät lopulta samalla tahdilla ja taitoin matkan 25 minuuttiin. Tämä oli itselleni melkoinen yllätys, koska tällainen aika lupailee yllättävän hyvää uintiaikaa Joroisten kisoja silmällä pitäen. Nöyrästi jatketaan kuitenkin tästäkin eteenpäin…

Toinen hauska treeni oli pyöräily-juoksu yhdistelmä keskiviikkona. Tein kovan pyöräilyosuuden Solvallan mäkipätkällä. Treeniin sisältyi 6 x 5 minuutin vetoja 3 minuutin palautuksella. Loppuun tein kevyen palauttelun, jonka jälkeen heitin pyörän kotiin. Muutamassa minuutissa lenkkarit jalkaan ja koiran mukaan juoksuosuudelle.  Fillarin päälle 20 minuuttia juoksua, jonka alku oletettua kisavauhtia (noin 4.30min/km). Päälle vielä kuntopiiri metsässä ja palautteleva kävelylenkki Leevi-koiran (kuvassa) kanssa. Tällaiset treenit ovat tosi hauskoja ja ajankäytöllisesti näppäriä! Leevin juoksukunto on myös kehittynyt viime vuosien aikana. Dalmatiankoira sopii muutenkin rotuna hyvin lenkkeilyyn. 4.30min/kilsavauhti oli koiralle hieman liian kova, mutta noin 5 minuutin kilsavauhtia Leevi pystyy juoksemaan 10-12 kilsaa. Kovimmissa helteissä en viitsi koiraa ottaa mukaan. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus kirjoittaa hieman enemmän koiran kanssa harjoittelusta.

Alla vielä kuluneen kevyemmän viikon treenailut:

Ma 11.6. – Lepo

Ti 12.6. – Avovesiuinti, 1500m, kilpailu

Ke 13.6. – Pyöräily – juoksu yhdistelmä, 1h 50min

To 14.6. – Pyöräily, kevyt pk, 2h 50min

Pe 15.6. – Lepo

La 16.6. – Lepo

Su 17.6. – Lepo

Kommentoi

Kommentit