JoonasYhteenveto ISPO2014 messuista

Kuusi päivää Münchenissä, kova treeniviikonloppu ja neljä päivää messuilla oli rankka, mutta antoisa kokemus. ISPO 2014 pursui mielenkiintoisia brändejä ja tuotteita. Suuri osa ajasta messuilla kului töiden tekoon, mutta ehdin onneksi myös pyörimään yksinkin. Messuthan ovat ihan valtavat, ja toinen toistaan hienompia osastoja pursuavia on halleja yhteensä vaatimattomat 16 kipaletta, ja voin sanoa, että ne eivät ole pieniä. Eli aikaa kuluu paljon pelkästään liikkumiseen paikasta toiseen, minkä takia kannattaa tehdä etukäteen suunnitelma siitä, miten messut aikoo kiertää ja mitkä tuotteet tai brändit haluaa katsastaa kunnolla.

ISPO2014 arctic sport addicts

Luonnollisesti minua kiinnostivat ASA:n liittyvät asiat eli lähinnä kestävyysurheiluun liittyvät tuotteet. Siksi otin tavoitteeksi sen, että ehtisin käydän mahdollisimman monta näihin liittyvää osastoa läpi. Kävin myös katsastamassa ISPO Brandnew osastot, jotka kilpailivat parhaan uutuustuotteen palkinnosta. Ja luonnollisesti ISPO Awards oli pakko käydä läpi ja kilpailun performance tuotteista on tulossa juttua maanantaina. FootBalancen lisäksi messuilla oli myös muita suomalaisia tuotteita, kuten mm. CheckMyLevel, Yoko, Rukka, Halti, Polar sekä viime päivinä paljon huomiota saanut Myontec Mbody -tuotteellaan. Haltin uudet pyöräily ja multisport -mittarit nousivat myös hyvin esiin. En tässä postissa tule käymään tuotteita sen kummemmin läpi, koska juttua niistä riittää enemmän kuin tarpeeksi seuraaviksi viikoiksi. Keskityn sen sijaan pohtimaan sitä, mitä me täällä Suomessa voisimme oppia näistä messuista.

Ispo2014_18

Osastoihin oli panostettu ja brändien tuotteet olivat tuotu esille todella hienosti. Osastot olivat myös monissa kohtaa sellaisia, että ne jatkuivat käytävän molemmin puolin ja puolet olivat ”sidottu yhteen” esimerkiksi samanlaisen lattian kautta. Myös korkeutta oli käytetty hyväksi, ja monilla olikin kaksikerroksiset osastot. Perinteiseen tapaan jokaisen päivän viimeisten tuntien aikana alkoi verkostuiminen erilaisten baarien ja ravintoloiden luona. Esimerkiksi Scandanavian Outdoor Group oli pistänyt taas perinteiseen tapaan pystyyn ravintolan omaan halliinsa. Näihin iltatilaisuuksiin kannattaa mennä, vaikka kuinka väsyttäisi, koska ne ovat parhaita paikkoja verkostoitumiseen.

Ispo2014_10

On kuitenkin syytä muistaa, että näiden messujen luonne on erilainen kuin suomalaisten messujen. Oikeastaan ISPO-messujen voisi sanoa olevan sekoitus ketjujen ostopäiviä ja muita messuja, kuten esimerkiksi GoExpoa. Vaikka messut ovatkin avoimet, ei siellä myydä tuotteita kuluttajille, vaan ketjujen ja yksittäisten kauppojen ostajille. Jos olet menossa ISPOon kuluttajana, kannattaa kuitenkin pitää silmät auki viimeisenä päivänä, koska silloin osa brändeistä laittaa messusamplet myyntiin ja voin sanoa hintojen olevan enemmän kuin hyvät. Tämän tyyppinen konsepti ei ainakaan toistaiseksi ole kuitenkaan mahdollinen Suomessa, koska messut mielletään edelleen aika pitkälle messutarjousten kautta. En kuitenkaan näe, etteikö Suomen messumaailma voisi saada vaikutteita messuista. GoExpo osuu esimerkiksi aika hyvään saumaan sen suhteen, että brändit voisivat samaan aikaan esitellä seuraavaksi syksyksi ja talveksi tulevia tuotteita ja myydä sitten siinä rinnalla kevät- ja kesäkauden tuotteita joko yhdellä tai kahdella osastolla jonkun yhteistyökumppanin kanssa. Näin osaston tuotteet saisivat jatkumon, jota olisi helppo jatkaa sitten taas seuraavilla messuilla. Tietenkin kyse on rahasta ja isot osastot eivät ole halpoja, mutta näin saisi suuremman hyödyn niin myynnillisesti kuin markkinoinnillisestikin. Kaksikerroksinen osasto voisi esimerkiksi toimia hyvin niin, että alakerros on avoin kaikille, mutta yläkerros vain sisäänostajille?

Oli myös mahtavaa huomata se, että suomalainen lehdistö oli ainakin jossain määrin messuilla katsastamassa uutuustuotteita ja törmäsin itsekin Juoksija- ja Retki-lehtien toimittajiin. On ensiarvoisen tärkeää, että mahdollisimman monet urheilumaailman ihmiset kävisivät tämäntyyppisillä messuilla (samaan aikaan on Winter OR Salt Lake Cityssä ja heti sen jälkeen SIA Denverisssä), jotta saisimme entistä enemmän uusia vaikutteita ja tuotteita Suomeen. Siksi olikin mahtavaa nähdä, että esimerkiksi suomalaiset nettikaupoista oli katsastamassa uutuustuotteita.

Tässä nyt hieman alkupalaa, alan purkamaan juttuja mahdollisimman pian ja tavoitteena on, että maanantaisi olisi seuraava juttu eetterissä.

Nyt treeneihin. Hyvää viikonloppua!

Kommentoi

Kommentit