JoonasViimeistelyä MidnighRuniin.

Otin alkuviikon aika iisisti ja keskityin pitämään paikat kunnossa, jos vaikka löytäisin fiiliksen kokeilla juosta hieman kovempaa huomisessa MidnighRunissa. Juoksin tiistaina rennot 4x1200m (4:02/4:05/4:12/4:08), mutta muuten alkuviikko oli aika kevyttä menoa ja vähän kevyemmillä volyymeilla.

Tein eilen adidaksen heimon viimeistelytreenien yhteydessä oman viimeistelyni, 10x400m/400m palautuksilla, ja päätin ennen treeniä, että jos kaikki vedot menevät alle 75 sekunnin niin, että jalat tuntuvat hyviltä, lähden kokeilemaan hiemaan reippaampaa vauhtia MidnightRunissa. Treeni meni lopulta aivan käsittämättömän hyvin ja sen perusteella olen valmis kokeilemaan vauhtien nostoja seuraavalle viikolle. Juoksin kaikki neljäsataset lopulta alle 70 sekunnin seuraavanlaisella sarjalla:

10x400m

En ole koskaan juossut tätä harjoitusta lähellekään näin kovilla vauhdeilla eli kehitystä on siis tapahtunut myös lyhemmillä matkoilla. Ja kuten sanoin jo aiemmin, juoksuaskel tuntuu nyt kovissa vauhdeissa paljon luonnollisemmalta kuin aiemmin. Ehkä syynä on se, että olen joutunut tekemään enemmän harjoituksia vauhdeilla, jotka ovat aiemmin loistaneet poissaolollaan marathonharjoittelussa. Tämä lupaa todella hyvää Bostonia silmälläpitäen.

Sykeprofiili näyttää muuten ihan ok:lta, mutta viimeisten neljän vedon jälkeen oli pakko pysähtyä toviksi. Meinasin jättää treenin ensiksi kahdeksaan vetoon, koska ne menivät tavoitetta kovempaa, mutta Erling potki ensin vetämään vielä yhden ja lopuksi vielä sitten sen kymmenennenkin. Eli kiitos Erling jälleen kerran kirityksestä!

10x400m sykkeet

Juoksin treeniin adizero Takumi Seneillä, joilla tulen myös todennäköisesti juoksemaan huomenna. Jalat olivat illalla aika jumissa, mutta tänään aamulla tuntemukset ovat jo paljon paremmat. Aivan pelkillä tuntemuksilla ei kuitenkaan huomista juosta. Lähden adidaksen heimolaisten kanssa lähtöryhmästä 3A eli, jos aion juosta kovaa, on luvassa aika paljon ohittelemista. Se tuo väkisinkin mieleen viime MidnightRunin, jossa loukkaantuminen johti lopulta lähes kolmen kuukauden juoksutaukoon. Siksi tein nyt sen päätöksen, että jos reitillä on liian ruuhkaista, hiljennän suosiolla vauhtia, koska todelliset tavoitteet ovat vasta tulossa syksyn puolikkailla.

Tavoitteena on saada kisasta sellainen mukava fiilis ja löytää kiva rytmi, jossa lähtövauhti voisi asettua esimerkiksi 3:46min/km vauhtiin, josta voin sitten lähteä kiihdyttämään ruuhkan ja fiiliksen mukaan. Kisan on kuitenkin tarkoitus korvata viikon tempotreeni (3km + 20minT /4minE + 15minT/3minE + 10minT /2minE + 5minT + 3km) eli ohjelman mukaan ei tarvitse juosta koko matkaa ihan maksimeilla ja sunnuntaina pitäis vielä juosta sellainen leppoisa parikymppinen eli täytyy vähän säästää paukkuja siihenkin.

Fiilikset ovat kuitenkin tällä hetkellä juoksun suhteen varsin hyvät ja sekös lämmittää mieltä! Tämän päivän otan iisisti ja huomenna sitten piiskataan heimolaiset Hannan ja Tommyn kanssa huippusuorituksiin ja Villekin lupasi tulla huoltojoukkoihin eli sekin puoli tulee olemaan kunnossa!

3 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hyvältä näyttää harjoittelusi! Olen samaa mieltä, että kyllä vetoharjoittelusta ja tuollaisista lyhyemmistä (400m-600m) pyrähdyksistä on hyötyä myös maratonille. Tai ainakin haluan ajatella ja toivoa niin. 🙂 Minulla lyhyet vedot kovat alkoivat kulkea mukavasti vasta parin kuukauden harjoittelun jälkeen, mutta kehitystä on ollut silti kiva itse seurailla. Porukalla vedot ovat just kivoimpia! Tsemppiä illan kisaan! Ja varovasti siellä ruuhkassa. 🙂