JoonasViimeinen treeni

Se oli sitten siinä.

Viime vuoden loppupuolella aloitetusta kuntoutuksesta lähtenyt treenikausi on nyt pulkassa ja jäljellä on enää viimeisen viikon valmistelut Tukholman marathonia.

Tein eilen viimeisen pitkän lenkin, joka oli samalla viimeinen kovempi harjoitus. Kolmen kilometrin lämmön jälkeen tein 3x3000m tempopätkät noin 2 minuutin palautuksilla ja päälle juoksin vajaat 14 kilometriä kevyttä. Kova tuuli teki vedoista huomattavasti rankemmat viime torstaina radalla tehtyihin verrattuna ja tämä näkyi myös ajoissa. Ajat (10:59 / 11:03 / 11:10) olivat heikommat kuin torstaina ja laskeva käyrä kertoo myös siitä, että rasitus oli aika kova, varsinkin viimeisessä vedossa, koska siinä oli kovin vastatuuli.  Keskivauhdiksi koko treenille muodostui 4:17min/km ja keskisykkeeksi 150bpm eli saavutin tavoitteena olleen kolmen tunnin keskivauhdin. Paikat tuntuivat todella hyviltä ja samoin juoksuasento. Tähän syy löytyy varmasti lauantain pitkästä parin tunnin kehonhuoltosessiosta, joka avasi paikat äärimmäisen hyvin!

Eilisellä lenkillä vahvistui myös se, että tulen juoksemaan Tukholmassa adidaksen adizero adios boosteilla. Vaikka kenkä on tiukka, se toimi moitteettomasti pitkällä lenkillä!

movescount laps

Nyt olisi sitten kaikki mahdollinen tehty Tukholmaa ajatellen ja jäljellä on enää viimeisen viikon valmistelut tyhjennyksineen ja tankkauksineen.

Tänään käyn mahdollisesti illalla kevyellä hölkkälenkillä ja palauttelen paikkoja. Huomenna aloitan energiavarastojen tyhjentämisen myöhään illalla tehtävällä harjoituksella. Juoksen noin 8-10km reipasta ja päälle teen 5×300 rentoja vetoja. Treenin jälkeen en syö enää kiinteää ruokaa, vaan pelkän palarin. Keskiviikkoaamuna teen noin 12 kilometrin kevyen lenkin tyhjällä mahalla, jotta kaikki energiavarastot ovat tyhjänä ja valmiina ottamaan tankkauksen vastaan. Varsinainen tankkaus kestää keskiviikosta perjantaihin, tosin perjantain tankkaus on jo kevyempi kahteen aiempaan päivään verrattuna. En tiedä miten muut tämän hoitavat, mutta edelläkuvattu metodi on toiminut ainakin itselläni hyvin aiempien maratonien yhteydessä.

Torstai tulee olemaan joko täysin juoksuvapaa tai kevyt päivä ja perjantaina teen avaavan juoksuharjoituksen Tukholmassa ja päälle kunnon ravistelut.

Näillä eväillä pitäisi sitten hoitaa homma Tukholmassa kotiin ja juosta rennosti aika, joka oikeuttaisi Bostoniin ensi vuonna.

Katsotaan miten käy, mutta kehon puolesta kaikki näyttää tällä hetkellä todella hyvältä. Ainoa asia, joka hieman mietityttää on Tukholman sää. Tarkkaa tietoa lauantain säästä on vielä mahdotonta sanoa, mutta eilen se näytti vielä +24 ja puolipilvistä, joka on liian lämmin ainakin omaan makuun, koska se pakottaa juomaan tavallista enemmän. Toiveena olisi, että lämpötila pyörisi siinä +16-18°C ja että olisi puolipilvistä ja suhteellisen tuuletonta. Päivän sään mukaan kuitenkin mennään ja vauhdit suhteutetaan sen mukaan.

Mukavaa viikonalkua!

Kommentoi

Kommentit