JoonasViime viikon yhteenveto

Viime viikko sujui treenien suhteen aika kivasti. Kyseessä oli hieman kevyempi viikko eli viikon laatuharjoitus oli 12km VK-kova ja pitkä lenkkikin oli kevyt, mutta koko treenikauden pisin. Keskiviikkoaamun vauhtikestävyys tuntui hieman tukkoiselta, mutta sujui kuitenkin mukavasti 3:41min/km vauhdeilla. Juoksin edeltävänä päivänä reippaan kympin 3:52min/km vauhdeilla, kun tuntui niin kivalta juosta ja tämä vei hieman tehoja keskiviikon treenistä. Tämä ei kuitenkaan haitannut, koska keskiviikonkin veto meni niin hyvin. Juoksin samana iltana vielä adidasheimon kanssa kiihtyvän treenin, joka toimi täydellisesti palauttavana treeninä ja näin päivän volyymiksi tuli hieman vahingossa lähes 30km ja torstai menikin palautellessa ja paikkoja avatessa.

joonas laurila

3km + 12kmVK kova + 3km

ISPO:sta viisastuneena juoksin viikon pitkän perjantaiaamuna, jotta GoExpo-messut eivät vaikuttaisi suoritukseen.  Tuulisessa säässä juostu pitkä sujui aika kivasti eikä tuuli päässyt häiritsemään liikaa, vaikka juoksinkin puolet matkasta vastatuuleen. Viime vuonna juoksin vastaavan harjoituksen vajaan viiden minuutin keskivauhdeilla, mikä ei sinänsä oli verrannollinen, koska juoksin sen porukassa ja osissa, mutta olen silti tyytyväinen tämän vuoden suoritukseen. Varsinkin tekniikan suhteen treeni tuntui aivan järjettömän hyvältä. Asento pysyi hyvin kasassa ja kroppa tuntui treenin jälkeen todella hyvältä!

joonas laurila

36km kevyttä

Viikon kilometrit jäivät osittain GoExpon aiheuttaman rasituksen takia alle satasen, mutta se ei haittaa, koska nyt sain ladattua akut täyteen ja olen valmis aloittamaan marathonohjelmani viimeisen vaiheen, joka kestää 6 viikkoa. Juoksu alkaa siis vihdoinkin kulkea ja ohjelma etenee suunnitelmien mukaan. Olen nyt juossut viimeisen 30:n päivän sisään vajaat 470 kilometriä eli volyymi alkaa kasvamaan.

Tämän viikon avaintreenit ovat huomenna tai ylihuomenna ohjelmassa oleva tempotreeni (3km + 8kmTempo + 5min kevyttä + 6kmTempo + 4min kevyttä + 4km Tempo + 3km kevyttä + 3kmTempo + 2min kevyttä + 1,5kmTempo + 3km) sekä viikonlopun pitkä (12km Easy + 12km Marathon pace + 1,5km Tempo + 6km Marathon pace + 1,5km Tempo +1,6km Marathon pace + recovery jog) eli nyt alkaa olla jo treenitkin tosi kovia. Luonnollisestikin tämä jännittää, mutta se on normaalia. Pakko vaan hoitaa treenit kunnialla kotiin ja keskittyä tekemiseen ja ennen kaikkea palautumiseen niin hyvä tulee.

Screen Shot 2014-03-11 at 21.26.31

Muutaman päivän sisään on myös luvassa hieman ajatuksia viime viikonlopun GoExpo-messuista, nyt on pakko alkaa venyttelemään, että paikat ovat huomenna auki omia ja adidasheimon avoimia treenejä varten.

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Olen jo jonkin aikaa seurannut treeniblogiasi ja olen vaikuttunut laatutreeneistäsi.

    Oma tekemiseni on luultavasti sinua maratonilla kymmenen minuuttia hitaampaa, mutta treeniohjelmani onvaatimustasoltaan merkittävästi kevyempi. Olisi mielenkiintoista, jos voisit näyttää miten esim. yllä oleva VK-treenisi meni vuosi tai sitä edeltävänä vuonna. Vähän sellaista ”miten tähän on tultu”-kirjoitusta haen siis takaa.

    • Moikka,

      Ja kiitos ehdotuksesta. Täytyypä tehdä tämä, kun saan Bostonin pois alta ja uuden ohjelman kohti Berliiniä käyntiin. Sitten voisin saada jopa kolme reilun vuoden aikana tehtyä samanlaista treeniä samaan arviointiin.

      Joonas