JoonasViime viikon yhteenveto / GoExpo 2016

Joonas_laurila_strava

 

Siinä viikon saldo. Meni juoksut aika hyvin.

Tuttuun tapaan volyymi ei jännittänyt toisin kuin kovat treenit ja ennen kaikkea torstain nopeuskestävyys eli tonnit ja neloset. Vauhtikestävyyteen olen alkanut tottua ja se sujuu jo suhteellisen kivasti, mutta nopeuskestävyys on loistanut poissaolollaan ikuisuuden. Jostain syytä pidempi ja tasaisempi tuska on helpommin hallittavissa. Siksi torstain 5x1000m (2min rec) + 5x400m (3min rec) jännittivät aika tuhdisti.

Pakko laittaa jännityksen piikkiin, päätin juosta tonnit rantareittiä pitkin enkä yhdellä suoralla, mikä hankaloitti merkittävästi tasaisten vetojen aikaansaamista. Eipä siinä mitään, vedot tuli tehtyä 3:16-3:29 aikaan. Koville otti ja huomaan kyllä, että tätä puolta pitää kehittää ja paljon. Kaukana ollaan muutaman vuoden aikaisista tuloksista, mutta suunta on oikea. 400m vedot älysin sentään juosta samaa suoraa pitkin ja ne sujuivatkin mukavan nousujohteisesti, vaikka tonnit painoivat jaloissa. Plussaa treenistä siitä, että sain sen tehtyä ja että palauduin siitä nopeasti, miinusta taas huonosta valmistautumisesta ja reittisuunnittelusta. Ensi kerralla sitten paremmin.

Joonas_laurila_juoksija

Vajaan 120 kilometrin viikon toinen laatuharjoitus olis sunnuntaina aurinkoisessa kelissä juostu 10km rento VK. Juoksin alkuun vajaat 20min kevyesti kiihtyvää ja muutaman vauhtipätkän ja sen jälkeen 10 kilsaa noin 80minuutin puolikkaan vauhtia. Treeni meni ihan nappiin ja tuntui jopa yllättävän iisiltä. Täydellinen päätös viikolle ja todella lupaava harjoitus kevään puolikkaita ajatellen. Askelfrekvenssi ja koko kroppa toimi tosi kivasti ja vaikka välillä olikin aika liukkaita ja tuulisia kohtia niin juoksu pysyi tosi hyvin kasassa. Hymy oli aika herkässä treenin jälkeen. Juoksin tänään pari palauttavaa lenkkiä ja kroppa tuntui palautuneelta. Hyvä treeniviikko ja loistavaa, että kroppa kestää rasitusta koko ajan paremmin ja paremmin.

On tosi hienoa huomata, miten hyvin olen saanut mahdutettua treenejä viikkoihin niin, että palautuminen pysyy lähes optimaalisena. Väitän myös, että kaksosten odotus on antanut todella paljon lisää energiaa, joka on haijastunut luonnollisesti myös juoksuun. Täytyy hommata syksyksi vain yhden hengen juoksukärryt niin saan juosta tuplasti enemmän, koska pitäähän molempien tulevien juoksijoiden saada sama määrä ulkoilua.

Joonas_laurila_adizero_adios_boost

Juoksin viikon molemmat laadut uusilla adios boosteilla, joka on ehtinyt jo kolmanteen versioonsa. Laitan jossain välissä yksityiskohtaisempia ajatuksia kengästä, mutta uudistukset olivat todella mieleeni. Vaikka kenkä onkin ehkä lipsunut hieman kauemmas alkuperäisestä kisakenkämäisyydestä. Rullaavuutta ja pitoa löytyy kyllä yllin kyllin ja tällaiselle 80 kiloiselle juoksijalle kenkä toimii kyllä edelleenkin niin loistavana treenikenkänä kuin kisakenkänäkin.

Tällä viikolla jatkan nopeuskestävyyden ja vauhtikestävyyden rajamailla, kun viikon laatuina ovat seuraavanlaiset treenit:

4km lämpö + 15min Tempo (3minREC) + 10min Tempo (2minREC) + 5min Tempo + 3-4km kevyttä

3-4km lämpö + 3x3km (2minREC) + 3-4km kevyttä

Nyt tulee ainakin treenattua lyhyempiä vetoja, treenejä, jotka ovat loistaneet pitkään poissaolollaan. Kilsojen suhteen tulee varmaan maltillisempi viikko, koska viikonloppuna aika kuluu hyvin pitkälle GoExpossa, jossa ASA on jälleen mukana RunSport -alueella. Jos aika riittää arkena pitkään lenkkiin niin yritän saada puristettua sen johonkin väliin. Ei stressiä, eiköhän tästäkin tule ihan hyvä viikkoa. Fiilikset ovat korkealla ja kroppakin tuntuu hyvältä.

Lisää infoa GoExposta ja meidän roolista on tulossa huomenna, kun ohjelma on saatu lyötyä lukkoon. Lippuarvontoja on ollut jo muutama kappale ja lisää on tulossa meidän Jarnon, Lauran ja mun Instagrameissa.

Huomenna on luvassa myös uutisia uudesta adidas runners of Helsinki -projektista, johon pääsin mukaan. Mahtavaa juoksuviikkoa kaikille ja jos olette tulossa GoExpoon niin tulkaa moikkaamaan meidän osastolle!

adidas_runners_of_helsinki_2

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hei Joonas!

    Kiitos mielenkiintoisesta blogistasi! 🙂

    Tarvitsisin apua treenikenkien valintaan. Käyn salilla 4 kertaa viikossa PT:n kanssa ja teen vielä lisäksi yhden oman juoksu-/porrastreenin eli rasitusta jaloille kertyy ihan mukavasti viikon aikana. Mun on pitänyt heittää jo monet adidaksen ja niken lenkkarit roskiin, kun jalkaterät ei kestä. Joskus jalkapohjat kipeytyvät niin, ettei lenkin jälkeisen endorfiinipurkauksen jälkeen pysty kivulta kunnolla kävelemään.

    Minkälaisia kenkiä suosittelisit harjoitteluun? Painan 65 kg.

    Olisin kiitollinen, jos pystyisit jelppaamaan!