JoonasViikon ja kuukauden yhteenveto

Tammikuu oli yksi parhaimmista kuukausista koko juoksu-urallani. Kaikki lenkit olivat sinänsä aika peruskauraa, luukuun ottamatta tämän viikon tiistain kovaa kymppiä matolla. Se mikä teki kuukaudesta niin mahtavan olivat kevyet palauttavat lenkit, koska niiden ansiosta sain nostettua viikkokilometrit yli sataan jopa yllättävän nopeasti loukkaantumisen jälkeen. Juoksin tammikuussa yhteensä noin 468 kilometriä ja 43:sta treenistä lähes 70%:a  oli kevyttä tai normaalia treeniä. Hyvä hyvä! Erinomainen alku vuodelle ja nyt voi varovaisesti tuulettaa.

Joonas Laurila

Sitten tähän viikkoon. Viikko oli ensimmäinen kova viikko ja sen kyllä huomasi. Maanantaina jännitti niin paljon, etten meinannut saada edes kunnolla unta. Viikon ensimmäinen kova treeni siirtyi tiistaina ulkoa matolle ja meni hieman ylinopeusharjoitteluksi matolla. Tuloksena oli kuitenkin hyvä kympin aika (kellon mukaan 34:49 ja maton mukaan 35:35). Paikat kestivät treenit yllättävän hyvin ja huolellinen palauttelu avasi jalat aika mukavasti. Keskiviikkona tuli tehtyä ehkä hieman liikaa, koska kova treeni tuntui edelleen. Ajattelin, että 25 kilometriä jaettua kolmeen kevyeen pätkään olisi mennyt iisisti, mutta torstaiaamuna paikat olivatkin aika jumissa ja jumi jatkui aina eiliseen saakka, mikä oli yksi syy siihen, että keskityin eilen kehonhuoltoon ja skippasin lenkin. Toinen syy lenkin skippaamiseen oli vähän nuhainen olo.

Lepo kannatti, koska tänään tehty tämän viikon toinen päätreeni (12min lämpö + 30min kisavauhtia (3:55-4:00min/km) + 1km tempo (3:45min/km) + 25min kisavauhtia (3:55-4:00min/km) + 1km tempo (3:45min/km) + 12min palautus) meni paljon todella hyvin! Tein noin 33,5 kilometrin pitkän lenkin, joka piti sisällään pari kisavauhtista pätkää, joista kiihdytettiin vielä irtioton tapaan kilometrin tempo. Ensimmäinen 30minuutin kisavauhtinen kulki hyvin ja tuloksena oli 7,7 kilometriä ja tempokilsa meni juuri tavoiteaikaan eli karvan alle 3:45min/km vauhtiin. Toinen kisavauhtinen pätkä (25min) oli hieman raskaampaa maastoa, mutta sekin sujui juuri ja juuri tavoitteeseen eli karvan alle neljän minuutin keskivauhdilla. Vika tempo taas vei mehut totaalisesti, koska se sattui osumaan loivaan ylämäkeen. Paukut loppuivat noin 900 metrin kohdalla, mutta se ei lenkkiä pilannut. Tempopätkät ovat enemmänkin ammattilaisia varten irtiottojen harjoittelua varten ja siksi oma fokus on enemmän noissa kisavauhtisissa pätkissä. Lenkin kokonaisajaksi tuli 2:26:47 ja keskivauhtikin meni alle 4:30min/km:n eli tosi kiva lähes kisan mittainen treeni! Nämä ovat mentaalisen harjoittelun kannalta todella tärkeitä, koska näiden treenien kautta pystyn paremmin hahmottamaan kisan kestoa.

Mielenkiintoinen pointti treenissä oli se, että en juonut tai ottanut geelejä koko treenin aikana. Se nyt ei sinänsä ole itselleni mitään uutta, mutta tätäkin on syytä harjoitella, koska en aio juoda myöskään Tukholmassa kuin muutamalla pisteellä. Jos sää ei ole liian kuuma.

Ensi viikko tulee olemaan harjoittelun kannalta todella ongelmallinen, koska olen maanantaista keskiviikkoon ISPO:ssa ja perjantaista sunnuntaihin taas Tukholmassa. Viikon keskeinen nopeusharjoitus (3km Lämpö + 5x1000m (3:32-3:38min/km) 2min palautuksilla + 6x400m (1:25-1:27min) 3min palautuksilla + 3km Kevyt) sijoittuu siksi torstaihin. Perjantaina ja lauantaina on luvassa siistit lenkit Tukholmassa, kun pääsen pitkästä aikaa ottamaan muutaman kaverin kanssa tuntumaa kisareittiin. ISPO reissuun olen tyytyväinen jos saan juostua muutaman kevyen lenkin, koska aika tulee olemaan todella kortilla. Vähän jännittää, miten viikko lopulta onnistuu…

 

Kommentoi

Kommentit