JoonasViikon 7 juoksuharjoitusten yhteenveto

Viikko 7 eli neljäs kunnon harjoitusviikko on nyt takana ja täytyy sanoa, että viikko meni sunnuntain pitkää lenkkiä lukuun ottamatta putkeen. Maanantaina otin vain kevyttä pyöräilyä vajaan tunnin, koska viikon 6 pitkä lenkki piti sisällään myös aika kovan 5 kilometrin vedon, joka taittui aikaa 18:47min. Siksi olinkin hieman epävarma, miten palautuisin tiistain vetoharjoitusta varten, mutta hyvinhän se lopulta meni. Tiistain toinen treeni olikin sitten Footbalancen juoksutiimin kanssa ja oli aivan mahtavaa päästä juoksemaan leppoisa PK lenkki, minkä sisällä otettiin vielä 10x200m rentoja rullauksia. Tämä treeni avasi aika mukavasti jumissa olleita jalkoja, mikä paransi fiilistä vielä entisestään.

Keskiviikkona palauttelin Joonas Harjamäen ja Erling Sommerfeldtin kanssa kevyet 15km ihan mahtavassa säässä. Lämpötila oli muutaman asteen pakkasella ja aurinko paistoi. Torstain mäkitreeni jäi kiireiden takia väliin, minkä johdosta pidensin lauantain lenkkiä 16 kilometriin ja otin lenkin sisällä 5 kovempaa mäkivetoa. Viikko päättyi ei niin leppoisaan sunnuntailenkkiin, jonka oli tarkoitus olla noin 28 kilometriä. Alusta lähtien kävi selväksi, että juokseminen 20 sentin lumihangessa tulisi viemään energiaa huomattavasti enemmän kuin mitä olin laskenut. Vauhti pysyi siinä, mitä olin suunnitellutkin eli leppoisassa 4:50min/km tahdissa, mutta sykkeet olivat noin 20 lyöntiä korkeammalla, mikä teki lenkistä vuoden tuskaisimman. Toisaalta taas lenkin motivaatioarvo oli mitä suurin, koska näitä lenkkejä on sitten kiva miettiä kevään ja kesän kisoissa, koska nämä ovat juuri niitä lenkkejä, jotka maksavat itsensä takaisin mentaalisen vahvuuden kasvamisena.

Viikko 8 onkin sitten hieman kevyempi ja se keskittyy vauhtiin. Tarkoituksena on tehdä keskiviikkona 6x1km vedot noin 3:30min/km vauhdilla ja perjantaina 10km VK alle 40 minuutin. Viikonloppuna ei poikkeuksellisesti oli pitkää lenkkiä, vaan 10 kilometrin vauhtileikittely. Viikko tulee olemaan mieluinen, koska jalat saavat hieman toipua pitkien lenkkien rasituksesta.

Joonas

Kommentoi

Kommentit