JoonasViikon 5 yhteenveto – samoilla volyymeilla, mutta kovemmilla vauhdeilla.

Viikko 5 oli jäi kilometreissä muutaman alle edellisen viikon, mutta vauhtien ja lenkkien pituuksien suhteen tämä viikko oli kovempi. Kroppa kesti jo sen verran hyvin, että pystyin juoksemaan 4 yli 10km treeniä, joista yksi treeni oli kovempi mattotreeni ja yksi puolipitkä lenkki (19km). Yhteensä treenikertoja kertyi juoksun parissa messevät 8 kertaa. Päälle sitten fillaroin tuttuun tapaan muutaman palauttavan ja tein kolme kevyttä kuntopiiriä tai hermoitusta herättelevää treeniä.

Fiilikset olivat taas aika katossa, kun treenit tuntuvat koko ajan paremmilta ja saan viettää aikaa ulkona entistä enemmän. Toinen merkittävä henkisen puolen juttu on ollut viime viikkoina se, että olen päässyt juoksemaan sen verran pitkiä lenkkejä, että olen päässyt keskuspuistoon asti. Pitää vissiin alkaa juoksemaan entistä pidempiä PK-lenkkejä tasaisemmin metsässä, koska se rentouttaa ihan toisella tavalla kuin kaupungissa juokseminen. Toisaalta kaupungissa kirmailua ovat helpottaneet testiin tulleet Jaybird Bluebuds X bluetooth -kuulokkeet. On ollut niin paljon kivempaa kuunnella musiikkia, kun piuhat eivät tule tielle.

jaybird_bluebudsX

 

Viikon saldo

Screenshot 2015-02-02 08.16.45 Viikon_4_yhteenveto_joonas_laurila

Jalka kestää koko ajan paremmin ja nilkan liikkuvuus pysyy entistä paremmin yllä harjoitusten jälkeen. Vaikka nilkka pitääkin jumpata koko ajan, on se joka päivä astetta helpompaa. Lääkärin mukaan tämä indikoi sitä, että kollageenisäikeet nilkassa alkavat pikkuhiljaa järjestyä, mutta hänen mukaansa kannattaa varautua siihen, että tämä prosessi vie vielä noin kolme kuukautta. Pitää vaan jaksaa edelleen jumpata liikkuvuuden kanssa mahdollisimman paljon. Jäykkyyttä lukuunottamatta jalka kestää todella hyvin ja saan nyt luvalla treenata niin paljon ja kovaa kuin pystyn!

Kuukauden saldo

Screenshot 2015-02-02 08.16.21 Screenshot 2015-02-02 08.13.38 tammikuun_yhteenveto_joonas_laurila

Tammikuu oli ensimmäinen täysi juoksukuukausi sitten viime vuoden helmikuun.

En olisi villeimmissä unelmissakaan osannut aavistaa, että tammikuussa menisi jo 300km raja puhki. Loistava alku tällä vuodelle, vaikka itse sanonkin. Olen laittanut todella paljon aikaa kuntoutukseen ja kehonhuoltoon, jotta keho kestäisi treenit ja se on maksanut itsensä takaisin. Lukuunottamatta IT-kalvojen ja pakaroiden pientä kireyttä, jalat ovat kestäneet hyvin. Myös yksittäisen treenin pituuden pitäminen kurissa on helpottanut palautumista. Vaikka helmikuussa onkin tarkoitus kasvattaa volyymiä, en aio edelleenkään juosta yli 2h lenkkejä. Tavoitteena on juosta viikottain noin 3-4 12-17km lenkkiä ja yksi 100-120min lenkki ja päälle sitten lyhyempiä. Yritän juosta kerran viikossa vauhtikestävyyttä ja kerran kiihtyvää tai jonkinasteista mäkitreeniä ja seurata sitten, miten kroppa alkaa ottamaan vastaan treenit. Tällä hetkellä suurin ongelma vauhtien kanssa on se, että en luota jalkoihin tarpeeksi, koska hermotus on edelleen hieman offissa. Näitä pitää kuitenkin nyt vaan tehdä tasaisesti, koska harjoituksilla on kunnon nousun lisäksi myös merkittävä rooli henkisen puolen kasvamisessa. Ja sitä tarvitaan, kun varsinainen marathonharjoittelu alkaa.

Varaan nyt myös viikottaisin hieronnan, jotta saan pidettyä sekä leikkausalueen arpineen että kropan kokonaisuudessaan kunnossa.

Kommentoi

Kommentit