JoonasViikon 20 yhteenveto – Pientä ongelmaa nilkan kanssa.

Olipa erikoinen viikko!

Treenit kulkivat suunnitelmien mukaan ja kilometrejä kertyi taas hieman yli satanen. Viikon keskeiset harjoitukset, 2x10x200m, 8x400m mäkivedot sekä noin 8 kilometrin TV kova sujuivat jopa paremmin kuin oletin. 200m vedot menivät suhteellisen rennosti 34-38 sekunnin sisään ja mäkivedoissakin vauhdit paranivat aiempiin verrattuna. Lauantain 30min TV kova meni 171bpm keskisykkeillä ja 3:41min/km vauhdeilla.

Ehkä merkittävin asia, joka jäi viikosta mieleen oli juoksuasennon ja varsinkin keskivartalon asennon paraneminen. Oikeastaan ensimmäisen kerran koko keväänä tuntui siltä, että ponnistukseen sai ohjattua voimaa, joka siihen kuuluisi saada. Tämä näkyi myös sunnuntain pitkässä lenkissä, joka venyi hieman yli 30 kilometrin mittaiseksi ja vauhditkin olivat ehkä hieman liian korkealla (4:22min/km). Tarkoituksena oli juosta kevyt pitkä, mutta aurinkoinen ja muutenkin mahtava ilma johtivat hieman liian kovaan vauhtiin. Toisaalta taas keskisyke oli 147bpm eli ei mikään älytön ja kroppa tuntuu yhtä paikkaa lukuun ottamatta olevan valmis tähän viikkoon.

Se mikä viime viikosta teki erikoisen oli kipeytynyt oikea nilkka, joka ei kipuillut treeneissä, vaan enemmänkin levossa. Nilkassa on ilmeisesti jonkin sortin nyrjähdys, joka tuli, kun melkein törmäsin pyöräilijään. Kohtaaminen mutkassa päättyi omaan tappioon, kun väistin pyöräilijää ojan puolelle. Tappiota on turha jäädä murehtimaan, mutta nilkan kohtalo sen sijaan huolettaa. Koitimme Helsingin Urheiluhieronnan Tuukan kanssa saada selvillä, mikä jalassa voisi olla vikana, mutta homma jäi vielä hieman epäselväksi. Täytyy siis katsoa, mitä kivun taso on tällä viikolla ja miettiä sitten jatkoa, onko esimerkiksi nilkan kuvaaminen tarpeen. Jaksaa vaan hämmentää, kun kipu on kovimmillaan silloin, kun nilkka on levossa…

Alkuviikko on onneksi suhteellisen iisi ja luvassa on enimmäkseen kevyitä lenkkejä. Loppuviikko sen sijaan koostuu lyhyistä mäkivedoista, tempotreenistä sekä kovemmasta 34 kilometrin lenkistä, joka onkin viimeinen yli kolmekymppinen ennen Forssaan. Fokus treeneissä on viime viikon tapaan juoksuasennossa ja varsinkin pakaroiden aktivoinnissa ponnistusvaiheessa.

Julkaisen myös huomisen aikana arvostelun testissä olleesta Niken ja TomTomin yhdessä kehittämästä Nike Sportwatch GPS:stä, josta riittääkin paljon kerrottavaa.

Kommentoi

Kommentit