JoonasViikon 17 yhteenveto – Helsinki City Run on lähestyy!

Viimeiset kahdeksan päivää ovat olleet treenien kannalta aivan mahtavia, mutta rankkoja. Viime viikonlopun kaksi harjoitusta ja tämän viikon 6 omaa sekä muutama Footbalancen juoksutiimin treeniä plus palauttelut veivät mehut aika tehokkaasti ja siksi tänään onkin syytä levätä. Viikon tulokset kertovat selkeää kieltä kunnon kasvusta, mikä todella positiivista huomata näin Helsinki City Runin kynnyksellä. Viikon voi sanoa olleen täynnä todella tärkeitä harjoituksia, koska volyymin kasvatuksen lisäksi keskityin varsinkin tekniikkaan ja rentouden löytämiseen.

Tiistain 6x1000m:n vedot oli tarkoitus juosta hieman alle 3:30min ja fokus oli nimenomaan rentoudessa ja tekniikassa. Treeni sujui erinomaisesti ja kaikki vedot menivät alle 3:23min eli paremmin kuin, mitä osasin odottaa. Sykkeet pyörivät siinä hieman yli 160bpm:n eli nekin olivat hieman matalammat kuin edellisessä vastaavassa harjoituksessa. Ainoastaan viimeisessä vedossa huomasin, että aloin jännittää keskivartoja ja käsiä liikaa. Vielä on siis parannettavaa. Keskiviikkona tein rennon, hieman yli 12 kilometrin pyrähdyksen, joka sujui aivan mahtavasti! Loppuaika oli 50:01min ja keskivauhti 4:06min/km, mutta positiivisinta oli se, että keskisyke oli vain 146bpm ja muutenkin treeni tuntui todella helpolta! Torstaina oli jälleen vuorossa mäkitreeni ja tekniikkaharjoitukset ja fokus oli jälleen nimenomaan rentoudessa ja oikeanlaisen tekniikan ja frekvenssin löytämisessä.

En tiedä oliko syynä irtonaiset tonnit vai mikä, mutta jalat tuntuvat tällä hetkellä paljon paremmilta kuin aikoihin ja myös kaivattua herkkyyttä alkaa löytymään. Tämä heijastui myös eilisen pitkään lenkkiin, joka venyi lopulta hieman vajaa 32 kilometrin mittaiseksi kiihtyväksi harjoitukseksi. Juoksin kympit aikoihin 43:30/147bpm  40:55/155bpm ja 39:39/159bpm eli ensimmäinen vähän iisimmin ja sitten kiristin tahtia. Keskisyke harjoituksessa oli 153bpm, joka oli huomattavasti matalampi kuin viime vuoden vastaavissa harjoituksissa. Ja juoksu tuntui todella hyvältä.

Kevään ohjelma koki pienen muutoksen, koska suunniteltu Oulun maraton vaihtuu nyt mitä suurimmalla todennäköisyydellä Forssan Suvi-iltaan, koska se sopii aikatauluuni paljon Oulua paremmin. Siksi ohjelmakin on nyt muokattu sinne asti, mutta muutoksia siihen voi tulla edelleen. Hyvä puoli tässä on se, että Helsinki City Runin jälkeen on mahdollista palautella hieman pidempään, jos näyttää siltä, että pitää levätä.

Nyt pitää vain pitää pää kylmänä ja keskittyä harjoituksiin kunnolla, jotta paikat pysyvät kunnossa! Alkuviikko treenataan vielä kovaa, mutta torstaista eteenpäin kevennän hieman, jotta kroppa saa levätä ennen City Runia.

J

2 comments

Kommentoi

Kommentit