JoonasViikon 13 yhteenveto

Kevään koitokset alkavat lähestyä ja sitä myöten treenien intensiteetti ja kuormitus kasvaa. Ja kun homma vielä toimii niin myös fiilikset nousevat! Tämän kombon seurauksena viime viikosta muodostui hieman erilainen kuin suunnittelin. Maanantaina palauttelin sunnuntain kolmekymppisen jäljiltä fillarilla, jotta paikat olisivat kunnossa ja levänneet seuraavan päivän tuplatreenejä varten. Tiistaiaamuna tein suunnitellut tonnit suhteellisen tasavauhtisina niin, että keskiaika oli noin 3:21/veto. Oli tosi nastaa juosta pitkästä aikaa tonneja, jotka ovat hetken aikaa loistaneet poissaolollaan treenikalenterista. Olen hyvin tyytyväinen aikoihin, koska juoksin jokaisen vedon noin 5 sekuntia kovempaa kuin mitä tein viime vuoden vastaavassa treenissä vastaavaan aikaan. Lisää indikaattoreita siis kehittymisestä. Toinen hyvä puoli oli treenissä oli se, että sykkeeni vetojen aikana vaihteli välillä 160-171bpm eli jaksoin tehdä kaikki vedot hyvin samanlaisilla tehoilla.

Tiistai-ilta kuluikin sitten palauttavan treenin muodossa Footbalancen juoksutiimin kanssa. Keskiviikon otin taas vähän iisimmin ja keskityin venyttelyyn ja kevyeen fillarointiin. Torstaina tein maltillisen 10 kilometrin kiihtyvän treenin ja availin lopuksi paikkoja muutamilla vedoilla perjantain mäkitreeniä varten, joka meni varsin mallikkaasti, ainakin jos vertaan edelliseen viikkoon. Lauantaina tein vain kevyen avaavan treenin, jotta paikat olisivat auki tonnien lisäksi viikon toiseen keskeiseen harjoitukseen, 26 kilometrin TV reippaaseen. Tarkoituksena oli juosta matka alle 1h 52min/4:18min/km, mutta sunnuntaina oli niin hyvä fiilis, että päätin vielä nostaa hieman vauhtia. Lopputuloksena juoksin 25.9 kilometriä aikaan 1:45:58 tai 4:04min/km ja olo oli lenkin jälkeen mitä mahtavin! Vauhti pysyi koko matkan tasaisena ja keskisykekin oli vain 160bpm, joka on esimerkiksi vähemmän kuin edellisessä maratonissa ja vain 8 lyöntiä enemmän kuin edellisen viikon kolmekymppisessä, jossa keskivauhti oli 4:21min/km.

Kokonaisuudessaan siis varsin mallikas viikko ja ehkä kaikkein positiivisempana asiana koin palautumisen onnistumisen sekä selkeästi madaltuneet sykkeet. Suunta on siis edelleen oikea ja energiaa tällä viikolle hyvin varastossa. Tänään juoksen vain kevyen 8-10kilometrin lenkin ja muutaman avaavan vedon, jotta paikat ovat auki huomisaamun 2x4km kynnystreeniä varten. Toinen viikon keskeisistä harjoituksista on torstain 12x400m vedot, jotka jäivät harmittavasti viimeksi väliin sairastelun vuoksi. Toivottavasti tällä kertaa saan ne tehtyä! Maistuu sitten tulevan sunnuntain reilu kolmekymppinenkin paremmin!

Viikon juoksutreenien keskisyke: 143bpm

Viikkokilometrit: 82km

Hyvää viikonalkua!

Kommentoi

Kommentit