JoonasViikko nippuun tonnikutosilla.

Kuluva viikko on ollut oppimisen ja kehittymisen kannalta yksi kaikkien aikojen parhaimmista. Viikon kolme intervalli- tai tempotreeniä matolla ja radalla ovat tehneet ihmeitä tekniikalle ja sitä myöden myös vauhdeille ja tämä näkyi varsinkin tänään tekemässäni intervallitreenissä.

Viikon kovat harjoitukset koostuivat erilaisista 1600:n metrin vedoista. Keskiviikkona tein matolla pakottaen 5x1600m ja tämän treenin kävinkin jo aiemmin viikolla läpi. Perjantaina oli vuorossa tempointervallit, 7x1600m minuutin palautuksilla ja ajatuksena oli tehdä jokainen edellistä nopeammin. Treeni meni kokonaisuudessa todella hyvin ja itseasiassa juoksu tuntui ajoittain jopa tosi helpolta. Yksi syy tähän saattoi olla se, että lähdin aika maltilla liikkeelle. Toisaalta taas askel tuntui poikkeuksellisen hyvältä ja rennolta. Itse vedot menivät suunnitelmien mukaan kiihtyvästi 6:03:sta 5:29:ään.

Eilen otin taas aika iisisti. Kävin aamulla vetämässä adidaksen heimo10:n mäkitreenit Paloheinässä ja poljin päälle vielä 20 kilsaa kevyttä pyörällä ja tein päälle dynaamiset venyttelyt. Illalla tuntui siltä kuin olisin tulossa kipeäksi, mutta onneksi tänään aamulla kunto tuntui jo paremmalta. Eli ei muuta kuin suunnaksi Eltsu ja viikon viimeiset tonnikutoset.

Ohjelmassa oli käytännössä sama treeni kuin tiistaina eli 3km + 4-5x1600m (4min palautuksilla) + 2km palautusta. Tein tiistain vedot pakotettuna matolla kovempaa kuin mitä olisin silloin pystynyt tekemään niitä ulkona ja siksi olikin nastaa nähdä, miten vedot irtoaisivat ulkona radalla. Ja irtosivathan ne. En ole ennen juossut ulkona noin kovia tonnikutosia eli olen enemmän kuin tyytyväinen suoritukseen. Olisin voinut juosta mahdollisesti vielä yhden vedon alle 5:20:n, mutta koska jalat tuntuivat aika väsyneiltä, tein vain pidemmän palautuksen ja huolelliset loppuverkat. Kuten aiemmin mainitsin, en ole vielä siinä kunnossa, että saisin oikeasti juosta Danielsin mukaan tonnikutosia, koska ajat menevät oli viiden minuutin. Ensi vuonna sitten virallisesti, mutta tällä viikolla en vain malttanut juosta 1200:n metrin vetoja, kun juoksu tuntui sen verran hyvin.

  • 1630 5:16min
  • 1600 5:10min
  • 1600 5:14min
  • 1600 5:18min

Olen nyt toteuttanut uutta ohjelmaa noin 6 viikkoa ja ainakin aikojen perusteella kehitystä on alkanut tapahtua. Ehkä tätäkin tärkeämpi asia on kuitenkin se, että askeleeni on muuttunut lennokkaammaksi ja varsinkin takareidet ovat tulleet tehokkaammiksi, minkä ansiosta askeleesta on tullut myös nopeampi. Ohjelmaa on vielä seitsemän viikkoa jäljellä ja sen jälkeen seuraanneen levon jälkeen alkaakin jo ensimmäinen PK-kausi kohti Bostonia ja silloin mitataan, miten muuttunut askel heijastuu marathonharjoitteluun.

Ensi viikko on vielä hieman epäselvä harjoitusten osalta, koska en ole vielä päättänyt, miten aion juosta tulevan MidnightRunin. Jos juoksen  kisan kirittäen adidaksen heimo10:n juoksijoita on viikko-ohjelma kovien harjoitusten osalta seuraavanlainen:

  • Tiistai: 3km + extra lämpö + 4-5×1200-1600mI/3-4minJog + 2km
  • Torstai: 3km + 20minT /4minE + 15minT/3minE + 10minT /2minE + 5minT + 3km
  • Sunnuntai: 3km + 10-12x400mR w/400J + 3km

Jos taas päätän lähteä huonosta lähtöryhmästä huolimatta juoksemaan kisan kovaa ovat viikon keskeiset treenit todennäköisesti seuraavanlaiset

  • Tiistai: 3km + extra lämpö + 4-5×1200-1600mI/3-4minJog + 2km
  • Torstai: 3km + 10-12x400mR w/400J + 3km
  • Launtai: MidnightRun 10km kisa
  • Sunnuntai: Pitkä kevyt

Täytyy vielä huomenna tunnustella fiiliksiä ja tehdä sitten päätös, miten viikko tulee järjestymään. Nyt pitää siirtyä kehonhuollon pariin.

Kommentoi

Kommentit