JoonasVarovaista testailua

Leikattu jalka aiheuttaa ongelmia ja sen kanssa on vain elettävä. Onneksi olen päässyt nyt viime perjantaista lähtien fillaroimaan salilla ja pidettyä näin kuntoa ainakin jossain määrin yllä. Tällä viikolla kokeilin eilen ja toissapäivänä kevyttä juoksua ja tilanne on tällä hetkellä se, että jalka kestää rasituksen jossain määrin, mutta heti kun vauhtia lisää alkaa jalkapohjassa oleva mustelma ilmoittelemaan. Siksi juoksuohjelma on ollut ja tulee toistaiseksi olemaan lähes täysin fillariohjelma.

Tein sunnuntain pitkän lenkin sijasta 80 kilometrin fillaritreenin spinning-pyörällä. Henkisesti aika raskasta taistella näin pitkä treeni salilla läpi, mutta pääasia, että sain kunnon pitkän treenin tehtyä. Kyllä ulkotreenit ovat jotain niin paljon siistiimpää, oli kyse fillaroinnista tai juoksusta. Keskisyke oli noin 140bpm ja kampikierrosten keskinopeus oli 96krs/min noin 200watin tehoilla. Vaikka treeni olikin tuskainen vetää läpi tunkkaisessa salissa olin enemmän kuin iloinen, että sain sen tehtyä! Tämä antoi energiaa myös tähän viikkoon, vaikka tajusinkin, että kovat juoksutreenit saavat vielä odottaa.

Maanantaina tein palauttavan fillaroinnin ja kevyen lenkin heimosiskojen Hannan ja Tuijan kanssa ja palauttelin kroppaa tiistain tempotreeniin. Tein eilen reilun 50:n minuutin tempotreenin reilun 250watin tehoilla ja 93kampikierroksilla ja päälle palautuksen. Nyt sykkeet nousivat jo yli 150:n ja keskisykkeeksi tuli lopulta 152bpm ja maksimeiksi 170bpm. Treeni olisi voinut olla ehkä hieman raskaampikin, mutta parempi näin, koska illalla kokeilin vielä jalan tilannetta maratonprojektin treeneissä enkä halunnut siksi rasittaa jalkaa liikaa. Jalka kesti vajaan 9:n kilometrin kevyen lenkin aika hyvin, mutta huomasin, että kun yritän nostaa vauhtia, alkavat kivut vielä muistuttelemaan. Onneksi kipu ei ole kuitenkaan niin kova kuin viime viikolla eli oikeaan suuntaan mennään.

Tänään teen vain kevyen palauttavan treenin pyörällä ja huomenna sitten olisi luvassa intervallitreeni, joka olisi juosten ollut 6x1000m + 4x400m eli tämä täytyy nyt sitten vain kääntää pyörälle. Loppuviikko on kevyttä treeniä ja jalan kunnon testaamista ja jos sunnuntaina paikat ovat siinä kunnossa, että pystyn juoksemaan taas 100%:sesti, on luvassa pitkä lenkki (3km + 6km tempo + 14-16km kevyt + 2x3km tempo + 3km) tai sama käännettynä pyörälle. Haasteita siis riittää, mutta onneksi pystyn kuitenkin treenaamaan ainakin jollain tasolla. Ja se pitää mielen virkeänä ja pään kasassa.

Niin ja torstaina pyörähtää käyntiin vuoden 2014 adidasheimo. Ensitapaamisen jälkeen alkavat viikoittaiset treenit ja monet harjoitukset tulevat olemaan avoimia harjoituksia, kunhan saamme ensin muutaman treenikerran tehtyä heimolaisten kanssa. Eli jos sattui käymään niin, että valinta ei osunut kohdallesi, tervetuloa avoimiin harjoituksiimme. Näistä treeneistä tullaan infoamaan adidasheimon sivuilla, jotka aukeavat pian!

Kommentoi

Kommentit