JoonasVarhaisen laatukauden ensimmäinen kova harjoitus

Danielsin ohjelman mukaisesti varhainen laatukausi on nyt käynnissä ja eilen oli ohjelmassa ensimmäinen kova harjoitus, 3km + 40min VK kova + 12min palautusta. Olen puhunut tästä aiemminkin, mutta jostain syystä jännitän tämäntyyppisiä harjoituksia aika paljon, eikä eilinen harjoitus tehnyt poikkeusta. Kun heräsin aamulla ja kävin partsilla katsomassa säätä totesin, että puuskittaisen tuulen takia on ehkä viisaampi tehdä harjoitus matolla. Jännitti siis niin paljon, että valitsin mielummin helpomman tien harjoituksen läpiviemiseksi, jotta saisin varmasti hyvän startin tällä kaudelle.

Kolmen kilometrin lämmön jälkeen juostu 40:n minuutin VK kova sujui pienellä pakotuksella loistavasti! Juoksin siinä ajassa 11,12 kilometriä eli keskivauhdiksi tuli hieman yllättäen 3:35min/km ja keskisykkeeksi 163bpm. Kokonaisuudessaan treenin keskivauhdiksi tuli 3:47min/km ja keskisykkeeksi 157bpm. Jos olisin tehnyt treenin ulkona olisivat tulokset olleet ihan erilaiset, mutta itse pidin tässä vaiheessa treenikautta parempana vaihtoehtona saada sitä, että sain hyvän harjoituksen ja fiiliksen heti kauden alkuun. Puuskittainen tuuli olisi tehnyt harjoituksesta hieman erilaisen vauhtien ja sykkeiden suhteen, mutta intensiteetti olisi todennäköisesti kuitenkin pysynyt samana. Ehdin kyllä juosta ulkonakin vielä ihan riittämiin ja viikon toinen pääharjoitus tulee ehdottomasti tapahtumaan ulkona.

suunto ambit

Lienee sanomattakin selvää, että olin harjoitukseen enemmän kuin tyytyväinen ja vielä tyytyväisemmäksi olon teki se, että tänä aamuna paikat olivat aika hyvässä kunnossa. Illalla tehty lyhyt palauttelu ja dynaamiset auttoivat todella paljon! Tästä fiiliksestä on loistavaa ammentaa loppuviikon harjoituksiin.

Tänään on aika kevyt päivä, juoksin aamulla vajaan kympin ja illalla keskityn kehonhuoltoon. Huomenna ohjelmassa on hieman reippaampi PK aamulla (10-12km) ja illalla kevyt palauttelu (8km). Perjantaina ja lauantaina juoksen 1-2 kertaa päivässä aika samanlaisella ohjelmalla kuin torstainakin. Sunnuntaina on sitten vuorossa viikon toinen pääharjoitus, 3km lämpö + 30min maran kisavauhtia + 4:45min Tempo/kevyt + 25min maran kisavauhtia+ 4:45 Tempo/kevyt + 4:45 maran kisavauhtia + 3km palautus. Viime vuonna jätin suosiolla tempopätkät tekemättä, mutta nyt ajattelin kokeilla vetää ainakin ensimmäisen.

Mahtialku kuitenkin viikkoon, tästä on loistava jatkaa!

Kommentoi

Kommentit