JoonasVaihtoehtoista harjoittelua

Hieman erilainen treeniviikko takana.

Lääkäristä tuli niin hyviä kuin huonojakin uutisia ja niiden vaikutus sekä harjoitteluun että muuhun toimintaan on ollut hieman kaksijakoinen. Treenien siirtäminen fillarille ei sinänsä ole tuottanut ongelmia, mutta kyllä mieli silti vetäisi lenkille. Koko ajan. Kaipuuta juoksuun on auttanut huomattavasti se, että olen päässyt valmennusten kautta kuitenkin vähän hölkkäilemään. Vaikka juoksu ei olekaan tuntunut vielä mitenkään hyvältä, on lenkeistä ollut todella suuri henkinen hyöty. Jo se, että olen päässyt valmennusten kautta katsomaan juoksua ja fiilistelemään toisten onnistumisista helpottaa melkoisesti.

Juoksun lisäksi myös ihan vain juoksun eri osa-alueista puhuminen on helpottanyt oloa kummasti. Olin taas lauantaina Stockmannin Liikkeelle2014 tapahtumassa jeesailemassa juoksukenkien ja juoksutekniikan kanssa ja oli tosi kivaa jutella ja jeesailla asiakkaita juoksuun liittyvien asioiden kanssa. Ja kun kävimme vielä päivän päätteeksi kipaisemassa pikku lenkin niin fiilikset olivat luonnollisesti entistä paremmat. Ja ”juoksuviikon” kruunasi eilinen Pariisin marathon ja Bekelen suvereeni esitys.

Varsinaisten treenien suhteen viime viikko oli ihan ok treeniviikko, vaikka ei tullutkaan juostua kuin muutamia hassuja pätkiä. Viikon avainharjoitukset olisivat juosten olleet 3km + 3x3km (1min rec) + 3km sekä viikonlopun pitkä 9km + (2x9km + 1,5km tempo) + 2km. Muutin treenit fillarille niin, että kolmen kilsan vedot vaihtuivat 10,5 minuutin tempopätkiksi ja pitkässä treenissä poljin 40 min kevyttä ja sen jälkeen 90min kovempaa. Eivät nämä treenit juoksua korvaa, mutta fiilikset nousivat ainakin, kun sain pari kunnon treeniä aikaiseksi. Viime viikon saldoksi tuli vajaa 250 kilometriä fillarointia, vähän hölkkäilyä sekä 4 keski- ja ylävartalotreeniä sekä kuntoutusta.

Tällä viikolla on tarkoitus jatkaa akillesjänteen parantelua ja kuntoutusta. Jos jalka tuntuu hyvältä niin yritän mahdollisesti juosta jotain kevyttä keskiiviikkona. Siis, jos jalka ei kipuile tiistain kovemmasta fillaroinnista. Viikon kovemmat treenit ovat luonteeltaan herkisteleviä eli huomenna on luvassa toisin viime perjantain fillaritreenistä ja perjantaina tai sunnuntaina sama, mutta vain kolmella tempopätkällä. Eli nyt intensiteetti vähenee niin jalan kuin treeniohjelmankin takia.

Heimokuvat: Pasi Salminen
Stockmannin kuvat: Roope Virtanen

1 comment

Kommentoi

Kommentit