JoonasTorstain tonnit ja nelisataset

Intervallit ovat vielä tänä vuonna loistaneet lähes täysin poissaolollaan. Tänään tehdyt intervallit olivat vasta toiset laatuaan ja täytyy sanoa, että kyllä näitä on odotettukin. Aamulla oli ihan perhosia mahassa, koska en oikein saanut aikaiseksi päätettyä, missä tekisin intervallit. Lopulta kuitenkin päädyin tuttuun paikkaan eli Maunulan metsikköön, joka sijaitsee keskuspuiston laidalla, Maunulan uurnalehdon takana. Paikka on tuttu vuosien takaa ja pätkä on muutenkin mielekäs, koska reitti ei ole tasainen. Loivaa ylä- ja alamäkeä riittää molempiin suuntiin ja reitin keskellä oleva nyppylä haastaa kivasti askelrytmiä. Olen aina tykännyt tehdä tonnit tai tonnikutoset hieman vaihtelevassa maastossa, koska näin treeniin saa hyvin mukaan myös askelfrekvenssin vaihdoksia. Tämä heijastuu jonkin verran vauhteihin, mutta pitää vedot mielenkiintoisempina.

Intervallireitti

Tänään alusta oli tosi mukavassa kunnossa, mutta tuuli oli suhteellisen napakka toiseen suuntaan juostessa. Se ei kuitenkaan juurikaan menoa haitannut ja treenit sujuivat lähes suunnitelmien mukaan seuraavasti:

  1. 1020m 3:37min
  2. 1000m 3:27min
  3. 1010m 3:38min
  4. 1000m 3:35min
  5. 1010m 3:45min
  6. 1000m 3:31min
  1. 1:26min
  2. 1:29min
  3. 1:20min
  4. 1:20min

Ajoissa näkyy selvästi tuulen ja maaston nousut ja laskut ja flatillä tai hallissa tehtynä ajat olisivat olleet varmasti paremmin. Pääasia oli kuitenkin, että vedot tuntuivat hyviltä ja fiilis ennen kaikkea! Jostain syystä näistä saa jotenkin ihan eri lailla virtaa, kuin kuin monesta muusta harjoituksesta ja energiaa on riittänyt koko päiväksi! Ulkona juoksemisesta saa niin paljon enemmän energiaa kuin sisällä treenaamisesta.

Paikat kestivät vedot ilman ongelmia, mutta sen huomion tein, että en ole treenannut käsiä ja olkapäitä tarpeeksi, koska yläkroppa hyytyi vedoissa ennen kuin alakroppa. En saanut jotenkin rentoutta käsiin, mitä olisin kaivannut varsinkin viimeisten satojen metrien aikana. Eli lisää käsitreeniä peliin tai paikat auki!

Huomenna ja ylihuomenna on luvassa peruskestävyyttä ja sunnuntaina pitkä tempotreeni (3km + 6km Tempo +  noin 12km kevyt + 2x3km Tempo (2min lepo) + 3km). Jossain välissä pitää päästä hierontaankin ja hakusessa on edelleen vakioaika Helsingin Urheiluhierontaan, kun nyt vaan saisin aikaseksi sen varaamisen. Joskus se nyt on vaan niin vaikeaa tarttua puhelimeen tai kirjoittaa mailia, kun muutenkin niissä niin kiinni…