JoonasTilannekatsaus pyörän selästä

Alkuun pientä tilannepäivitystä. Tällä hetkellä tilanne on se, että juoksu on lähestulkoon pannassa. Saan juosta vain lyhyitä matkoja ja niitäkin mielellään vain silloin kun on ihan pakko. Siis ainakin tiistaihin asti, kun näen lääkäreitä seuraavan kerran ja kuulen lopullisen tuomion. Tällä hetkellä tilanne on se, että kuvista löytyi akillesjänteen kiinnityskohdasta jotain uutta verisuonistoa, joka painaa ilmeisesti hermoja ja tulehduttaa aluetta. Boston pitäisi kuulemma jättää väliin, mutta se nyt ei ole vaan yksikertaisesti vaihtoehto. Lähden sinne joka tapauksessa ja juoksen sen mukaan, mikä on päivän kunto. Niin.

Ainakin eilisen perusteella lähes täydellinen juoksutauko on ihan järkevä ajatus, koska illalla jalkaa kuumotteli jonkin verran ja päivän lenkki oli enemmän kuin kevyt. Onneksi aamulla jalka oli jo paljon parempi ja toisaalta osasyy illan kipuiluun saattoi olla jossain muussa kuin juoksussa. Puvunkengät eivät nimittäin olleet illalla ykkösjuttu akillesjänteen kannalta.

Viikon treenit ovat nyt pulkassa ja alkuviikon juoksujen lisäksi olen nyt siis keskittynyt fillarointiin ja sitä on luvassa lähiviikkoina entistä enemmän. Tein perjantaina viikon kovemman harjoituksen, joka oli juoksuohjelmassa 3km + 3x1600m + 3x1000m + 3x400m + 3km. Käänsin treenin fillarille niin, että tein 3×5:15min + 3×3:15min + 3×1:15min vedot sellaisella noin 350 watin teholla. En osaa sanoa, miten watit kääntyvät tarkasti juoksun harjoitusvaikutukseksi, mutta ainakin treeni tuntui jaloissa ja fiilikset nousivat onnistuneen harjoituksen jälkeen!

joonas laurila movescount

Tänään ohjelmassa oli kevyt pitkä treeni ja tein sen näin kauniin päivän kunniaksi sisällä fillarin selässä. Fiksillä tuulta päin ja kohti pohjoista! Muutamaan otteeseen toivoin, että olisin saanut muutaman lisävaihteen, mutta sainpahan aikaiseksi kunnon treenin. Kello pysähtyi toviksi, mutta mitattua matkaa tuli 65 kilsaa ja keskivauhdiksi 27,1km/h eli ei pöllömmin yhdellä vaihteella. Olen tyytyväinen.

movescount reitti joonas laurila

fillari

Treenien kääntäminen fillarille on yksi tapa pitää motivaatiota ja kuntoa yllä, vaikka juoksu on pannassa. Toinen suuri energianlähde tällä viikolla on ollut se, että olen päässyt vetämään useammat tekniikkavalmennukset ja pitkästä aikaa myös ihan vaan juttelemaan juoksusta ihmisten kanssa. Olimme eilen Jarnon, Lauran ja Tuukan kanssa Stockmannilla Liikkelle2014! -juoksutapahtumassa jeesailemassa kenkävalintojen ja juoksun kanssa ja järkättiin vielä yhteislenkki siihen päälle.

Olen niin iloinen, että Stockmann lähti mukaan yhteislenkkiin, koska näitä kaupoista lähteviä lenkkejä nyt on vaan Suomassa edelleenkin aivan liian vähän. Ulkomailla näihin lenkkeihin törmää nykyään koko ajan ja se tuntuu olevan pikemminkin normi varsinkin juoksuun erikoistuneissa kaupoissa. Eli lisää näitä kiitos!! Olemme pelipaikoilla myös ensi viikolla eli jos kiinnostaa lähteä mukaan juoksemaan niin lenkki alkaa taas 1600 Stockmannin urheiluosastolta. Ja saa tulla muutenkin nykimään hihasta, jos kiinnostaa turista juoksusta tai juoksukengistä.

Viikkoon on siis mahtunut niin hyviä kuin huonoja asioita ja ikävistä asioista huolimatta viikko jäi kuitenkin reilusta plussa puolelle. Huomenna palauttelen kroppaa ja valmistaudun tiistain lääkärikäyntiin, jonka jälkeen olen taas astetta viisaampi. Toivottavasti se erikoislääkäri osaisi sanoa hieman tarkemmin, mistä tässä oikein on kyse, koska tällä hetkellä olen vielä hieman epätietoinen siitä, mikä jalassa on tosiasiassa vikana. Mietitään sitten tarkemmin.

Kommentoi

Kommentit