JoonasTäydellinen treeniviikko huipentui pitkään lenkkiin.

Muutaman heikohkon viikon jälkeen juoksu on alkanut taas kulkea paremmin. Keho ja ennen kaikkea pää ovat olleet paremmin mukana menossa ja se on myös näkynyt treeneissä. Ihan täysin ei voi unohtaa koko ajan aurinkoakaan, koska sillä on ollut ainakin itseeni mieletön vaikutus! Ei mene enää montaa viikkoa, kun pääsee jo juoksemaan ilman pelkoa liukastelusta.

Alkuviikko meni vielä palautellessa eli tein vain kevyitä treenejä eli intensiivisempi osuus osui viikon loppupuolelle. Viikon päätreenit olivat torstain intervallit, jotka jo avasinkin sekä tämänpäiväinen pitkä lenkki, joka piti sisällään kolme tempopätkää. Viikkokilometrejä kertyi 105,3 ja juoksukertoja 8 kappaletta.

Joonas Laurila

Oli mahtavaa päättää viikon onnistuneeseen pitkään lenkkiin (3kmLÄMPÖ + 6kmTEMPO + 12kmPK + 2x3kmTEMPO + 3kmPALAUTUS). Kokonaisaika (ilman välissä tehtyä vessakeikkaa) oli 2:11:26 ja keskivauhti 4:23min/km. Tempo-osuudet sujuivat liukkaasta alustasta ja tuulesta huolimatta tosi hyvin ja se näkyi myös ajoissa. Ensimmäinen kutonen meni aikaan 22:55 (166avgHR) ja loppupätkän kolmoset aikoihin 11:37 (156avgHR) ja 11:34 (161avgHR). Kutosen tempo tuntui aika rankalta (enemmän vastatuulta), mutta kolmoset taas jopa yllättävän hyviltä. Taisin jo aiemmin mainita, että tämäntyyppiset treenit ovat tulleet osaksi treeniohjelmaani vasta tänä vuonna ja aiemmat vuodet olen juossut usein vain yhden VK tai kisavauhtisen lenkin loppupäässä. Rankkojahan nämä ovat, mutta niin hyviä niin henkisen kuin fyysisen kehityksenkin kannalta. Lenkit tuntuvat sujuvan nopeammin, kun niiden sisällä on tarpeeksi vaihtelua ja toisaalta taas pitää säilyttää maltti välin kevyemmällä pätkällä, jotta jaksaa vetää lopussa kunnolla.

Lisäksi huomasin sen, että torstain intervallien jälkeen jalat tuntuivat paljon herkemmiltä kuin, mitä ne ovat aiemmin viikonloppuisin olleet. Menneet viikot olen tehnyt viikolla usein pidempiä tempotreenejä matolla, jotka eivät ole antaneet jalkoihin ihan samaa vaikutusta. Mattotreenien ansioksi täytyy sanoa, että olen saanut nostettua niiden avulla kuntoa aika nopeastikin, mutta kyllä ulkona viilettäminen on vaan niin paljon siistimpää, vaikka vauhdit putoavatkin hiukan. Siellä ne kisatkin juostaan.

Tänään täytyy vielä funtsia hieman ensi viikon ohjelmaa, jota pääsiäinen tulee hieman sotkemaan, eli siitä sitten myöhemmin lisää. Nyt on kuitenkin aika alkaa hoitamaan jalkoja auki, koska aamulla on kuitenkin luvassa kevyt palauttava.

Kommentoi

Kommentit