JoonasTavoitteet vuodelle 2012

Huhhuh!

Varsinainen muutosten vuosi alkaa olla takana päin ja on aika asettaa juoksutavoitteet seuraavalle vuodelle, mutta ensin hieman taustaa.

Olen aina harrastanut juoksua, mutta lapsuuteni jälkeen kyse oli enemmänkin oheisharjoittelusta salibandyyn, fudikseen tai jääpalloon. Vuonna 2000 minulla diagnosoitiin syöpä vasemmassa jalkaterässäni, mitä seurasi useita leikkauksia sekä todella monen vuoden toipumisjakso. Tämän seurauksena juoksu ja muu urheilu sai jäädä. Vain kuntoutus sekä raudan nostaminen oli mahdollista, mikä alkoikin pidemmän päälle turhauttamaan. Osittain tämän seurauksena sekä sen, että jalkani alkuperäisen amputoinnin välttämisen takia päätin, että aika alkaa nauttia siitä, että minulla ylipäänsä on edelleen kaksi jalkaa. Tätä aikaa seurasi muutama tuskallinen vuosi kikkailua erialisten ongelmien kanssa, jotka kuitenkin selätettiin ja nyt juostaankin jo ihan suhteellisen hyvin. Ongelmat eivät ole missään nimessä kadonneet, mutta niiden kanssa on oppinut elämään paremmin, mikä on kasvattanut aika tuhdisti luonnetta. Kestävyysurheilu on jatkuva oppimuspromisessi, minkä takia se minua kiehtookin. Vaikka viimeisen viiden vuoden aikana on oppinut aivan mielettömästi uutta tietoa niin silti joka päivä tulee vastaan jotain uutta, joko juoksutekniikkaan, anatomiaan, varusteisiin ja kestävyysurheiluun liittyen. Siksi Arctic Sport Addicts onkin minulle hyvin mieluinen projekti!

Viime vuosi oli vielä aika lailla hakemista, mutta onnistuin kuitenkin juoksemaan elämäni ensimmäisen maratonin Tukholmassa aikaan 3:12.21, mihin olin enemmän kuin tyytyväinen. Siksi viime vuoden lopussa tuntuikin siltä, että paukkuja voisi olla parempaan aikaan, minkä takia aloitin harjoittelun hieman vakavammin ja tarkemman ohjelman mukaan. Aloitin tämän vuoden tavoitteeni juosta Tukholman maraton uudestaan, mutta tällä kertaa alle kolmen tunnin ja pitkäjänteinen harjoittelu palkittiinkin toukokuun lopussa ajalla 2:57:27. Suunnitelmista poiketan juoksin vielä kolme viikkoa aiemmin Helsinki City Runin puolimaratonin aikaan 1:21:27, joten alkuvuosi oli enemmän kuin täydellinen. Palautuminen näistä vaati kuitenkin veronsa ja kesä menikin enemmän nautiskellessa ja juoksin lähes koko kesän ilman ohjelmaa. Loppukesästä oli kuitenkin jälleen aika aloittaa tavoitteellinen juoksu, mitä on nyt jatkunut vajaa neljä kuukautta ja kuntokäyrä näyttää vahvasti nousevaa, mistä päästäänkin ensi vuoden ohjelmaan.

Tarkoituksenani on ensi vuonna juosta ainakin yksi puolimaraton alle 1:20:n (Helsinki City Run) sekä kaksi maratonia, joista toinen on tarkoitus juosta 2:50:n pintaa, mielellään allekin. En ole vielä päättänyt ensimmäistä maratonia, mutta se tulee olemaan todennäköisesti huhti-kesäkuussa ja toinen taas syys-lokakuussa. Syksyn maraton tulee todennäköisesti olemaan joko Berliinin maraton tai Vantaan SM-Maraton, jossa on sitten tarkoitus juosta kovaa. Toivon vain, että pysyn koko vuoden terveenä, jotta tavoitteet tulisi saavutettua ja siksi oheisharjoittelu tuleekin olemaan suuressa roolissa. Tämä blogi seuraa harjoitteluani sekä kaikkea siihen liittyvää, kuten tekniikkaa, harjoittelua ja muita mielenkiintoisia asioita, kuten kenkiä, joihin olen muodostanut jo jonkinlaisen fiksaation. Pyrin päivittämään blogia vähintään noin viisi kertaa viikossa eli tekstiä on luvassa paljon!

 

Tässä nyt perus alkuläpät, jatkossa sitten mennään oikeasti asiaan.

Viikonloput!

Joonas

Kommentoi

Kommentit