JoonasTalvijuoksu

Talvella juokseminen eroaa kesällä juoksemisesta hyvin paljon. Kylmyys, pimeys, lumi ja jää asettavat juoksijoille erilaisia haasteita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö talvella juoksemisesta voisi nauttia. Itse nautin talvella juoksemisesta usein jopa enemmän kuin kesällä juoksemisesta. Tärkeintä talvella juoksemisessa ovat varusteet sekä huolellinen lämmittely ennen lenkkiä. Myös juoksuvauhti on syytä mukauttaa aina vallitsevien olosuhteiden mukaan.

Varusteista juoksukengät ovat luonnollisesti tärkeimmät. Itse olen juossut jo pitkään kesäkengillä läpi vuoden, mutta tänä talvena on tarkoitus testata useampia erilaisia nastakenkiä, koska tarkoituksena on tehdä myös kovia harjoituksia ulkosalla. Myös maastojuoksukengät ovat fiksu vaihtoehto. Nastakenkien käyttö kannattaa aloittaa varoen, koska ne voivat aiheuttaa kiputiloja tavallista paremman pidon vuoksi. Vedenpitävyys ja kalvotus pitävät tuulen ja kosteuden poissa.

Vaatteiden suhteen kannattaa valita värikästä päälle (e. heijastinliivi) ja muutenkin juosta valaistuilla reiteillä, koska pimeään aikaan juostessa riski jäädä esimerkiksi auton alle kasvaa huomattavasti. Vaatteiden kannattaa olla sellaisia, että ne siirtävät hikeä tehokkaasti pois iholta kohti ulkoilmaa. Hikoilua tapahtuu myös viileässä säässä, mikä johtaa siihen, että myös kehosta poistuu myös paljon lämpöä. Siksi kerrospukeutuminen kannattaa suosia niin, että ensimmäinen kerros siirtää hikeä pois iholta, toinen säätelee lämpötilaa ja ulkokerros taas suojaa säätä vastaan.

Lihakset ja jänteet ovat jäykempiä kylmällä ilmalla, minkä takia lämmittelyn merkitys onkin hyvin suuri. Keho on syytä lämmitellä tavallista huolellisemmin varsinkin, jos teet esimerkiksi vetoharjoituksia. Vastaavasti palauttelu lenkin jälkeen kannattaa todella kylmällä ilmalla jättää hieman lyhyemmäksi, jotta pääsee nopeasti lämpimään. Juoksuvauhti kannattaa aina sopeuttaa vallitseviin olosuhteisiin, minkä takia talven juoksuohjelma kannattaakin tehdä suhteellisen joustavaksi. Juoksutekniikan suhteen kannattaa pyrkiä rentouteen, koska turha jännittäminen ja varominen voi helposti johtaa erilaisiin rasitusvammoihin.

Talvella kannatta myös suosia vaihtoehtoisia harjoitusmuotoja, kuten hiihtoa tai spinningiä. Myös sisähallien juoksuradat tai juoksumatot ovat hyviä vaihtoehtoja, varsinkin kovien harjoitusten tekemiseen. Voimaharjoitteluun talvi on parasta aikaa, koska silloin voi rauhassa rakentaa voimaa kesän kisoja varten.

Itse pyrin yhdistämään talvella tehtyjen matkojen yhteyteen juoksuharjoittelua, koska usein matkat suuntautuvat lämpimämpiin maihin ja olosuhteet ovat paremmat. Siksi matkoihin voikin rakentaa ihan oman ohjelman, hieman tiukemman ohjelman, jos matkakumppaneilla ei ole tähän mitään sanottavaa.

Joonas

 

Kommentoi

Kommentit