JoonasTakana huikea, mutta raskas juoksuviikko

Viime viikko oli aivan mahtava! Sain tehtyä suunnitelman mukaiset laatuharjoitukset, yhden kisavauhtisen ja yhden vetoharkan ilman sen kummempia ongelmia.

Maanantain kisavauhtinen harjoitus,

lämpö + 30min kisavauhtia + 4min tempo + 25min kisavauhtinen + 4min tempo + 4min kisavauhtinen + palautus

sujui oikeastaan täysin ilman ongelmia ja kisavauhtiset pätkät rullailin alle 4 minuutin kilometrivauhdin. Treenin jälkeen jalat tuntuivat todella todella hyviltä ja reilun 20:n kilometrin viikkoaloitus antoi todella paljon energiaa loppuviikon harjoitteluun. Tiistaina ja keskiviikkona otin treenien suhteen aika iisisti ja keskityin saamaan kropan iskuun seuraavaa laatuharjoitusta varten. Keskiviikkona olivat myös kevään adidasheimon viimeiset treenit ennen viikonlopun Helsinki Half Marathonia. Treenit sujuivat todella hyvin ja kaikki alkoi olla valmista viikonlopun kisaan. Jokaisella oli pientä jännitystä kisasuorituksesta, mutta se nyt kuuluu vain asiaan. Pieni jännitys ei ole mielestäni koskaan pahasta, koska silloin aistit ovat paljon paremmin hereillä niin valmistautumisessa kuin itse kisassakin.

Omalla kohdallani jännitys liittyi torstain laatuharjoitukseen,

lämpö + 5x1000m (2min rec) + 6x400m (3min rec) + palautus

joka piti hoitaa pois alta ennen HHM:ää. Intervallit ja toistotreenit ovat loistaneet poissaolollaan, mutta en jostain syystä jännittänyt aikojen suhteen. Sen sijaan leikatun jalan kunto askarrutti. Miten nilkan sekä kantapään jänteet ja hermot tulisivat kestämään kovemmat vedot? Torstai sattui sopivasti olemaan aika tuulinen päivä, minkä takia ajat jännittivät entistä vähemmän. Tämä antoi hyvän mahdollisuuden keskittyä vain juoksuasentoon. Juoksin tonnit 3:27-3:21min haarukkaan ja neloset noin 1:15min pintaan ja olen tähän todella tyytyväinen. Tuuli oli ajoittain niin kova, että se tuntui lähes pysäyttävän vauhdin eli siihen nähdän ajat kelpaavat. Ensi kerralla sitten kovempaa. Juoksuasennon suhteen huomasin, että vaikka tuuli vei voimia, jaksoin pitää asennon kasassa ja askel tuntui rennolta ja rullaavalta. Perjantaina jalat olivat kuitenkin todella väsyneet ja pohkeet jumissa eli ei mikän paras mahdollinen lähtökohta lauantain kirihommiin. Valmistavan lenkin jälkeen pyrin vain saamaan jalat mahdollisimman hyvin auki, jotta juoksu sujuisi lauantaina. Suurin ongelma oli leikatun jalan jäykkyys sekä hermotuksen kipuilu. Minulla on ollut ongelmia kantapään seudun hermotuksen kanssa ja se on säteillyt pahimmillaan koko jalkaterään niin, että juostessa tulee välillä fiilis kuin juoksisi neulojen päällä.

 

Lauantain lämpöjen aikana jalka vaivasi edelleen eli kisasta ei olisi tulissa mukava. Ja sitä se alku olikin. Lähdin kirittämään porukkaa alle 1:40:n aikoihin ja suunnitelmana oli alusta lähtien lähteä nipistämään muutama sekunti per kilometri pois, jotta lopun nousujen osuessa kohdalle olisi jo kivasti puskuria. Jalka vaivasi lähes 14:sta kilometriin asti, mutta sitten se alkoi aueta ja juoksusta tuli taas miellyttävää. Ajallisesti olimme suunnitelman mukaisessa vauhdissa ja olin niin ylpeä kiritettävistä, kuinka he osasivat laskea omat voimansa ja hidastaa jossain välissä niin, että energiat riittivät alle 1:40:n suoritukseen. Nostimme Aten kanssa vauhtia loppua kohden ja loppuaika oli jossain 1:33:n paikkeilla. Kisan jälkeen hermo kipuili oikein huolella, mutta onneksi sain jalan kuntoon ja eilinen palautuslenkki sujui jo ilman ongelmia.

Kevään adidasheimo on nyt paketissa ja koko meidän valmentajakolmikko on todella ylpeä siitä, miten kaikki hoitivat kevään treenit ja päälle vielä puolikkaan. Tulokset puhuvat puolestaan, kun kaikki juoksivat ihan huikeat ajat, mutta se ei ole kuitenkaan tärkein ylpeyden syy. Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin yhdistettynä oma-aktiivisuuden kautta järjestettyihin yhteislenkkeihin puhuu puolestaan. Sitoutuminen yhteiseen projektiin kantoi hedelmää ja antoi aseet hyvään kisasuoritukseen ja ennen kaikkea hyvään jatkoon juoksun parissa. Kiitos kaikille heimolaisille, superduunia!! Kiitos myös vielä Jarno ja Erling avusta, olette parhaita!

Tällä viikolla on ohjelmassa pari erilaista tempoharjoitusta, jotka ovat seuraavanlaiset:

3km lämpö + 6km tempo (4min rec) + 4,5km tempo (3min rec) + 3km tempo (2min rec) + 1,5km tempo + 3km palautusta

ja

3km lämpö + 5km tempo + 60min kevyttä + 5km tempo + 3km palautusta

Odotan jännityksellä, että pääsen näiden kimppuun, mutta ensin pitää saada jalat auki eli tänään otan vielä iisisti.

Kivaa juoksuviikkoa kaikille!

Kuvat: Mikko Rasila, Dorit Salutskij ja Atte Sakari

Kommentoi

Kommentit