JoonasTakaisin asiaan

eli juoksuun.

Viime viikon alkupuoli meni vielä juoksun suhteen aika varovasti. Treenit olivat iisejä ja tein niistä edelleen vain pienen osan juosten, koska halusin varmistaa sen, että jalka tulee kerralla kuntoon. Tuntemukset jalassa paranivat koko ajan viikon edetessä ja loppuviikosta uskalsinkin nostaa taas juoksun osuutta harjoittelussa. Keskiviikon käynti Tuukan hoidossa HUH:lla auttoi myös ja sen jälkeen muutoksen lihasten ja jänteiden jäykkyydessä huomasi todella hyvin. Loppuviikko sujuikin sitten jo paljon paremmin ja juoksuvoittoisemmin. Juoksua tuli viikon aikana vain noin 60km, mutta onneksi 140km fillarointia kompensoi puuttuvia lenkkejä.

Viikon parasta antia oli ylivoimaisesti sunnuntain tuplatreeni. Jalan kunto arvelutti vielä sen verran, että en uskaltanut juosta hirveäen pitkää lenkkiä. Niinpä juoksin alkuun 22km ja poljin illalla vielä vajaan tunnin niin saan kuormituksen suurinpiirtein samalla tasolle. Molemmat treenit menivät ihan nappiin ja oli siistä huomata, miten juoksuosuus sujui. Vauhti (4:12min/km) oli varsin hyvä ja syke (avg 155bpm) pysyi koko ajan anakynnyksen alapuolella. Lenkin jälkeen olin yhtä hymyä, koska jalka kesti todella hyvin ja muutenkin kroppa ei ollut pahemmin rasittunut. Tästä se taas lähtee!!!!

Testailin vähän HHM:n reittiä, koska viikon päästä päästäänkin sitten tositoimiin, kun lähden juoksemaan kisaa heimolaisten ja muiden valmennettavien kanssa. Reitti vaikuttaa todella kivalta ja maastothan nyt ovat ennestään jo kovin tutut. Viime viikkoina tuuli on puhallellut pääsääntöisesti Hernesaaresta päin eli jos kisapäivälle sattuu osumaan samanlainen keli niin on olemassa mahdollisuus siihen, että kisapäivänä päästään juoksemaan pitkä pätkä myötäiseen. Reitin haastavin osuus tulee vasta reippaasti puolivälin jälkeen, kun nousuvoittoinen osuus alkaa Mäkelänrinteen kohdalta. Lämpenen jotenkin tällaiselle reitille, koska haastavat loput ovat jotenkin olleet aina mieleen.

Sunnuntaina vähän jännitti, miten kroppa palautuu maanantaiksi, mutta huoli oli turha. Juoksu tuntui maanantaina taas hyvältä. Olen kuitenkin ottanut alkuviikon aika iisisti, koska huomenna on edessä ensimmäisen laatukauden eka kovempi treeni. Tavoitteena on juosta lämpöjen jälkeen 9-10km noin 3:50 kilometrivauhtia. Tämä kauden ensimmäinen treeni ei ole oikein koskaan mennyt nappiin, mutta mennään nautinnon (tai tuskan) kautta. Vauhtitavoiteena VK-lenkeillä on pyrkiä nostamaan keskivauhdit kauden edetessä alkuun sinne 3:45min/km paikkeille ja sitten toivottavasti vielä kovemmiksi. Huomenna mennään kuitenkin päivän kunnon mukaan, joka on toistaiseksi pimennossa. Sen näkee sitten. Tiedän sen, että vajaan neljän minuutin vauhdin pitäminen ei pitäisi olla ongelma, mutta jää nähtäväksi, miten pieni nosto siitä vaikuttaa. Tällä hetkellä olen vain iloinen siitä, että jalat ovat taas kunnossa ja että pääsen pitkästä aikaa kirmaamaan ”kovempaa”. Kunto nousuun!!

Tänään ohjelmassa kevyt hieronta ja avaava harjoitus eli alkuun iisiä ja lopuksi rennon kiihtyvää. Fiiliksen nostamiseksi taidan tehdä tämän treenin pitkästä aikaa Pirkkolan kolmosella.

Kommentoi

Kommentit