JoonasRankka treeniviikonloppu

Eilen oli vuorossa viikonlopun kolmas treeni, pitkä lenkki, jonka piti mennä seuraavasti, 6km+(2x9kmKisa+1,5kmTempo)+3km. Lämmittelyn aikana kävi kuitenkin selväksi, että jalat ja varsinkin pohkeet eivät olleet palautuneet lauantain vetotreeneistä. Siksi treeni vaihtuikin lennosta ja lopulta juoksin 6km + 15km kisavauhtia + 6km. Pohkeet kramppailivat lenkillä muutamaan otteeseen oikein huolella, minkä takia jättämään kisavauhtisen 15:sta kilometriin. Koko lenkki meni 4:15min/km keskivauhdilla ja 153bpm keskisykkeillä eli näiden osa-alueiden osalta treeni sujui hyvin. Sääli vaan, että jalat eivät toimineet, kun muuten kaikki oli niin kunnossa ja sääkin ihan loistava.

Takana on kuitenkin hyvä treeniviikko ja varsinkin viikonloppu. Hektisen aikataulun keskellä onnistuin kuitenkin juoksemaan lähes 100 kilsaa ja viikonloppuna tekemään triplatreenin (intervallit, palautus, pitkä) ja yhteensä 53,80km. En olisi uskonut viime viikon alussa, että olisin saanut itsestäni irti näin paljon! Ja vaikka jalat olivatkin eilen treeneissä ja niiden jälkeen todella tukossa, tuntuvat ne nyt aika suhteellisen hyviltä ja illalla voikin varmaan käydä jo juoksemassa pienen palauttelun ja vetää kuntopiirin päälle.

Lähden käymään loppuviikosta Prahassa ja säätietojen mukaan siellä voisi olla jo niin lämmintä, että pääsen viilettämään maradonat jalassa. Shortsikausi alkakoon! Matka sotkee hieman viikon treeniohjelman aikatauluja, mutta viikon keskeiset treenit ovat kuitenkin vetoharjoitukset (3km + 3x1600m, 4min palautuksilla+ 3×1000, 2min palautuksilla + 3km) ja pitkä lenkki (3km+6kmT+14-16km+6kmT+3km), jotka pitää saada tehtyä johonkin väliin. Kiirettä pitää, mutta eiköhän nämä treenit jossain välissä ehdi tehdä. Molemmat treenit ovat aika siistejä ja tärkeitä, minkä takia ne pitää myös saada tehtyä niin, että pää on treeneissä mukana. Yritän varmaan tehdä pitkän lenkin alkuviikosta ja vedot taas Prahassa, koska pystyn laskemaan helpommin lyhyet vedot muutamaan puistoon, jotka olen jo katsonut kartalle.

Juoksukenkäpuolella tällä viikolla on luvassa arvostelua Karhun sekä Puman uusista juoksukengistä sekä jutut Niken uudistuneesta Free 4.0:sta sekä UnderArmourin uusista juoksukengistä. Tänään illalla on myös tulossa Jaakon kolumni, joka antaa esimakua siitä ASA:n pian alkavista ASA:n viikottaisista kolumneista.

Mukavaa viikonalkua kaikille!

3 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Moi,

    Ja kiitti mukavan pituisesta ja kiinnostavasta blogista. Juuri sopivia et kerkee lukee missä välissä tahansa. En tiedä ootko maininnu näistä joskus aikasemmissa posteissa kun vasta lähiaikoina oon alkanu lukemaan, mutta olisi kiva tietää tarkemmin että minkä vauhtisia Kisa ja Tempo kilometrit sekä normi kilometrit lenkeilläsi. Ja mitä tarkoittaa esim tänään kirjoittamasi 2x9kmKisa(miks ei se ole vain 18km kisa?).

    Kiitos jo etukäteen.

  2. Moikka,

    Eilen oli mulla pitkä lenkki 28,5 km, tänään vähän palauttelua. Sun lauantain treenistä innostuneena ajattelin tehdä huomenna samanlaisen yhdistelmätreenin, tosin vähän lyhyempänä. 🙂 Katsotaanpa sitten päivän tuntemukset.

    Mukavaa uuden treeniviikon alkua sinullekin!