JoonasPK kauden päätös

Siinä se sitten oli. Peruskuntokausi on nyt ohi ja niin sanottu varhainen laatukausi alkaa. Harvinaisen rikkonainen PK-kausi meni vähän miten meni sairastelun takia, mutta ainakin vauhtien puolesta olen siltä tällä hetkellä paremmassa kunnossa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Tällä viikolla alkanut varhaisen laadun kausi keskittyy toistoihin, juoksun taloudellisuuteen sekä juoksutekniikkaan. Luvassa on siis paljon vauhtikestävyyttä sekä toistoharjoituksia, koska kroppa pitäisi saada seuraavan kuuden viikon aikana siihen iskuun, että alan kestämään taas kovempia vauhteja.

Viimeinen peruskuntokauden viikko sujui ilman ongelmia ja viikkokilsoja kertyi vajaat 110 kilometriä. Kohokohdat viikon aikana ajoittuivat perjantain kiihtyvään mattotreeniin ja lauantaiaamun pitkikseen. Tein tarkoituksella pari hieman raskaampaa harjoitusta alle ilta-aamu-syklillä, jotta pystyin paremmin hahmottamaan, miten paikat kestävät hieman kovemman rasituksen. Perjantain treeninä oli 14:sta kilometrin mattotreeni, joka koostui 11:sta kilometrin kiihtyvästä osuudesta ja kolmen kilsan palautuksesta. Aloitin treenin noin 4:30:n vauhdilla ja nostin siitä tasaisen epätasaisesti 3:00min/km vauhtiin. Lauantain treeni oli taas pitkä lenkki, josta ensimmäiset 16 kilometriä juoksin Harjamäen Joonaksen kanssa Corelta Lauttasaaren ympäri ja päälle 9 kilometriä hieman kovempaa vauhtia Katajanokan ympäri. Keskivauhdiksi 25,5 kilometrin lenkille tuli 4:19min/km ja keskisyke oli 154bpm eli ihan ok. Päälle tein vielä kevyitä vetoja ja palauttavaa hölkkää neljän kilsan arvoisesti. Tattista vaan Mäyrälle seurasta! Näitä sitten lisää, kun saat pääset taas juoksemaan!

joonas laurila Joonas Laurila

Muuten viikko olikin sitten varsin maltillinen ja olen enemmän kuin tyytyväinen ennen kaikkea siihen, että paikat kestivät treenit ja volyymin. Toivottavasti seuraavat viikot olisivat vähintään tämän viikon kaltaisia!

joonas laurila

Tämän aamun lenkillä meno oli vielä hieman tukkoista, mutta loppua kohden paikat alkoivat tuntua siltä, että voisin tehdä huomenna viikon ensimmäisen kovan treenin, joka on 3km + 40min VK kova + 3km. Jos paikat tuntuvat aamulla siltä, että meno ei maistu niin sitten teen sen keskiviikkona, mutta tällä hetkellä uskon tämän asettuvan huomiseen. Saa nähdä sujuuko harjoitus yhtä hyvin kuin hieman vahingossa todella hyvin mennyt viime perjantain kiihtyvä. Se antoi kuitenkin uskoa siihen, että juoksu kulkee.

Tästä se viikko taas lähtee käyntiin!

Kommentoi

Kommentit