JoonasPitkä treeniviikonloppu Prahassa

Hyvää ruokaa, treeniä ja lepoa. Mitä muuta sitä voi ihminen tarvita?

Neljä päivää Prahassa teki tehtävänsä ja nyt on taas energiaa vaikka muille jakaa. Viimeistely Tukholmaan voi siis alkaa! Tein Prahassa muutaman juoksutreenin ja päälle vielä pari kevyttä aamutreeniä puntilla. Pieni kuntopiiri yhdistettynä kevyeen fillarointiin toimi hyvin heti aamusta ja paikat olivat mukavasti hereillä, kun lähdin juoksemaan.

Toinen juoksutreeni oli enemmän fiilispohjainen ja se suuntautui mäkiseen maastoon Prahan vanhan kaupunkin vierestä nousseellee kukkulalle. Fiilistelin veikan kanssa niin ylämäki- kuin alamäkijuoksua kukkulan rinteitä pitkin. Matkan varrelle mahtui myös ”eksyminen” neuvostoaikaiselle kerrostaloalueella ja stadionille, jotka olivat aika vaikuttava näky keskiaikaisen linnoituksen vieressä. Treeni oli luonteeltaan aika kevyt, mutta se teki todella hyvää mielelle! Shortsikauden avaus kevään kynnyksellä olevassa Prahassa rentoutti niin kehon kuin mielen!

Rentous näkyi myös seuraavana päivänä tehdyssä pitkässä lenkissä. Juoksin tasan 30 kilsaan pitkin Prahan rantoja sateisessa ja tuulisessa säässä. Tarkoituksena oli juosta kevyt pitkä lenkki, mutta reilun kymmenen minuutin kevyemmän pätkän jälkeen päätin muuttaa suunnitelmia ja pitää keskivauhdin alle 3:n tunnin maratonvauhdin. Keskivauhdiksi tuli lopulta 4:20min/km eli ilman alkupätkää koko matka olisi mennyt alle kolmen tunnin vauhdeilla. Tämä oli itselleni tärkeä todiste siitä, että pystyn juoksemaan kiihtyvällä vauhdilla ja suhteellisen varmasti alle kolmen tunnin, jos mitään ihmeellistä ei tapahdu. Tukholman tärkeimpänä tavoitteena on kuitenkin ansaita paikka Bostoniin ensi vuodeksi ja siihen riittää kolmen tunnin alitus. Prahassa juostussa treenissä keskisyke jäi alle 149:ään, mikä johtui alun hitaammasta vauhdista. 40 minuutista eteenpäin ne olivat jo hieman yli 150 ja viimeisen tunnin aikana noin 155bpm/min eli eivät ne nousseet hurjasti loppupätkälläkään.

Kun paikat vielä palautuivat todella hyvin seuraavan päivän palauttelulenkkiin ovat fiilikset todella luottavaiset siihen, että vauhteja voi (ja pitää) vielä nostaa Tukholmaan.

Praha jätti todella positiivisen kuvan ja saattaa olla että löydän itseni sieltä juoksemasta maratonia. Ensin kuitenkin pitää saada Tukholma pois alta ja aika Bostoniin.

Praha

Tällä viikolla keskeiset treenit ovat huomenna tai perjaina tehtävä 3km + 12km TV kova + 3km sekä sunnuntain kevyt 36:n kilometrin pitkä lenkki. Päälle sitten kilometrejä niin PK-vauhteja kuin kevyempiä palauttaviakin. Kävin maanantai-iltana hieman katsastelemassa Vantaanjoen rantoja ja ne alkavat olla jo lähes juostavassa kunnossa. Muutama paikka on vielä aika huonossa kunnossa tai poikki tulvien takia, mutta kokonaisuudessaan siellä pystyy jo juoksemaan varsin mukavasti. Tämä tulee tuomaan mukavaa vaihtelua keskuspuistossa ja ennen kaikkea asfaltilla juoksemiseen!

Kommentoi

Kommentit