JoonasPirun hyvä treeni

Ainakin omasta mielestäni.

Olin aamulla kello 0600 niin väsynyt, että en jaksanut kammeta itseäni lenkille. Hartiaseutua kolotti ja muutenkin olo tuntui siltä kuin olisi syönyt rautakangen. Ajattelin, että tästä päivästä ei tule treenien suhteen mitään.

Pitäisikö pitää välipäivä?

Laitoin kaimalle eli Harjamäen Joonakselle viestiä, jos häntä kiinnostaisi lähteä illalla lenkille. Jos vaikka seura olisi auttanut kampeamaan ruhon ulos. Kaimasta ei kuitenkaan kuulunut mitään ja aurinkokin paistoi sen verran kivasti, että mielenkiinto lenkkiä kohtaan alkoi hiljalleen kasvamaan. Ajattelin, että lähden vain fiilistelemään ja kaikki metrit ovat kotiinpäin. Rapsakka miinus 16 astetta ei käynyt mielessäkään, kun huomasin jo pukeutuvani lenkille. Olisi ehkä pitänyt.

Lenkin alku tuntui jotakuinkin samalta kuin olisin juossut kahden kakkosnelosen varassa. Jalat eivät tuntuneet toimivan olleenkaan. Samalla tajusin, että olin pukeutunut hieman liian kevyesti säähän nähden. Ei siinä auttanut sitten muu kuin alkaa nostamaan puoliväkisin hissukseen vauhtia ja toivoa, että jalat virkoaisivat sen myötä. Meinasin jo lopettaa muutaman kilometrin jälkeen, mutta eipä aikaakaan, kun homma alkoi toimia ja juoksua maistua. Myös kadenssi tuntui nousevan ja lenkin jälkeen datoja kaivellessani selvisi, että näin myös kävi. Kolme ensimmäistä kilsaa nostin maltilla (4:38, 4:27, 4:16), jonka jälkeen nousu jatkui melko tasaisesti niin, että yhdestoista kilometri meni jo alle neljän (4:16, 4:19, 4:13, 4:10, 4:07, 4:03, 4:04, 4:01, 3:58).

Tämän jälkeen tuntui, että paukkuja olisi ollut vielä jatkaa vaikka kuinka, mutta päätin ottaa iisisti päivän suhteen ja jättää lenkin pikku palauttelun jälkeen siihen. Parranalkukin alkoi jo hieman jäätyä. Jää sitten enemmän voimia viikon viimeiselle kolmelle päivälle, joista lauantai ja sunnuntai tulevat olemaan raskaita juoksu/fillarikomboja. Treenihän ei itsessään ollut kova, mutta lähtötilanteen huomioonottaen olen lopputulokseen about yhtä tyytyväinen kuin onnistuneeseen laatuharjoitukseen.

joonas_laurila_kiihtyvä_harjoitus_4

Lenkin jälkeen huomasin kaimalta tulleen viestin ”Joo sopii, vois vetää sellaiset 15-18km verkkojen kanssa niin, että juostais 12km kiihtyvänä 4:20-3:50min/km”. Yllättävää, että ei maistunut enää vetää toista samanlaista treeniä vähän pidempänä päivän toiseksi treeniksi niin sovittiin sitten aamutreeni ennen kukonlaulua. Sitä en tule skippaamaan.

Kiihtyvä treeni on ja tulee olemaan yksi suosikeistani. Niin iisi tapa avata paikkoja ja saada niin sykkeiden kuin vauhtienkin suhteen varianssia harjoituksen sisään. Jos et ole jo kokeillut niin kokeile nyt!

Kommentoi

Kommentit