JoonasPeruskestävyyttä ja kehonhuoltoa

Treeniä, lepoa ja ravintoa. Siinä lyhyesti tiivistettynä tämän joulun ja loman ohjelma. Olen ottanut tämän viikon hieman iisimmin kuntopiirien ja muiden oheistreenien osalta ja keskittynyt enemmän juoksuun ja kehonhuoltoon. Ja ainakin tässä vaiheessa viikkoa tuntuu, että se on kannattanut. Viikon neljä treeniä ovat sujuneet jouluaaton lumisateessa juostua kahlauslenkkiä lukuun ottamatta suunnitelmien mukaan. Oikeastaan vauhdit ovat olleet viikon tärkeimmillä lenkeillä, keskiviikon ja tämän päivän pidemmillä PK-lenkeillä jo paremmat kuin osasin odottaa. Kun sykkeetkin alkavat pikkuhiljaa laskea vaikuttaa siltä, että kunto alkaisi taas kohota.

Juoksin keskiviikkona ja tänään suurin piirtein saman lenkin samoilla ja vauhdeilla ero ainakin sykkeiden suhteen oli melkoinen, vaikka tänään olikin huomattavasti keskiviikkoa liukkaampaa. Juoksu oli kuitenkin rennompaa ja pitokin ihan siedettävä eli pystyin keskittymään rauhassa juoksuasentoon, joka alkaa olla jo aika passelissa kunnossa. Siksi nyt onkin aika alkaa hiomaa sitä niin ylä- kuin alamäissä, jotta juoksusta tulisi tarpeeksi tehokasta, mutta rentoa. Myös asennon ja tekniikan muuttaminen mäestä tasaiselle alkaa kulkea ja askelfrekvenssin muuttaminen tuntuukin luontevalta.

Viikon_52 treenit

Huomenna on luvassa Messujuoksu (10km) sekä 5 kilsan palauttelu ja sunnuntaina vajaa parikymppinen kevyt PK. Alunperin mietin, että Messujuoksussa olisi voinut yrittää juosta hieman kovempaakin, mutta koska reitti pitää sisällään todella jyrkkiä kurveja sekä portaita ja ramppeja on ehkä parempi keskittyä vaan nauttimaan sekä harjoittelemaan askelfrekvenssin muutoksia. Nyt vielä venyttelyt loppuun samalla, kun fiilistelen Steve Prefontainesta tehtyä leffaa. Leffa ei itsessään ole kummoinen, mutta on hienoa, että siihen on saatu mukaan myös legendaariset Bowermanin vohvelirauta-kengät ja niiden kehitys, jotka lopulta päätyivät lopulta Niken juoksukenkien pohjaan.

Joonas Laurila

Kommentoi

Kommentit