JoonasPalautumista

Jetlag alkaa vihdoinkin helpottamaan ja vaikka väsyttääkin koko ajan niin ainakin rytmi on palautunut aika normaaliksi. On kulunut viikko kisasta ja lihakset alkavat olla aika hyvin palautuneet lukuunottamatta mustelmaa kantapäässä, jonka onnistuin saamaan Tukholman lentokentällä juostessani släbäreillä. Innostuin jo viime viikolla ottamaan muutaman juoksuaskeleen, joka ei ollut ehkä hirveän fiksua. Lisäksi olin viikonloppuna häissä ja päivä puvunkengissä kipeällä kantapäällä ja akillesjänteellä ei ollut kaikkien nautinnollisin kokemus. Eli fyysinen palautuminen on suurinpiirtein mallillaan, kunhan saan kantapään pian kuntoon.

Henkinen palautuminen on vienyt tällä kertaa hieman enemmän aikaa kuin esimerkiksi viime vuoden Tukholman marathonin jälkeen. Varsinkin henkinen uupumus sekä kisan unelman täyttyminen ovat vaikuttaneet palautumisaikaan ja sen takia lepäänkin niin kauan kuin on tarvis ennen harjoittelun kunnonnollista aloittamista. Pari loukkaantumista treenikaudella ja kunnon piikkaaminen talvella ja juuri ennen kisaa pyörällä oli aika raskasta, mutta se ei haittaa, koska palkinto oli niin suuri. Unelman saavuttamisen jälkeen on aina hieman tyhjä olo ja siksi kannattaakin ottaa aikansa, ennen kuin alkaa vaivata päätä seuraavalla treenikaudella. Vähän sitä saa kuitenkin aina suunnitella, koska nälkä kasvaa syödessä.

Tällä viikolla alkaa varovainen paluu takaisin harjoituksiin. Jälleen pyörällä. Loppukevään ohjelma pitää sisällään sen verran monta kirityskisaa, että nyt on tärkeää antaa jalkojen palautua ja vasta sitten palata takaisin juoksuun. Viime vuonna palauduin Tukholmasta muutamassa päivässä, mutta nyt palautuminen tulee ottamaan akillesjänteen ja kantapään mustelman takia hieman pidempään. Ensi viikolla olisi ohjelmassa Helsinki City Run, jossa tarkoituksenani on kirmailla kameran kanssa ja saada hieman erilaista kisataltiointia. Siksi nyt pidän vain kuntoa yllä pyörällä ja hoidan kropan rauhassa kuntoon. Tulen muuten vetämään kisaviikolla Helsinki City Marathoniin liittyvän lenkin, joka lähtee Eläintarhan kentältä kello 18:00 eli kannattaa merkitä se jo tässä vaiheessa kalenteriin. Laitan lisää infoa myöhemmin tällä viikolla.

Oman harjoittelun suhteen toukokuu tulee keskittymään juoksuvoiman kasvattamiseen sekä peruskunnon kohottamiseen. Eli luvassa on poikkeuksellisesti aika paljon harjoittelua salilla, joka tuntuu aika mielekkäältä ja hyvältä vaihtoehdolta loukkaantumisten täyttämän treenikauden jälkeen. Saa pää hieman lepoa juoksusta. Aerobisen harjoittelun suhteen treeni on aika kevyttä vielä ainakin tämän viikon ja arvioin sunnuntaina tilanteen sitten ensi viikon suhteen. Kesäkuussa teen jo luultavasti jonkin verran myös kovempia harjoituksia ja viimeistään heinäkuussa koittaa sitten ensimmäisen laatukauden aloitus kohti Berliinin marathonia.

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hyvä, että henkisestä palautumisestakin puhutaan. Ensimmäisen maratoni jälkeen olin kovin yllättynyt siitä mitä tunsin. Samoin tuo eka 3h alitus tuotti melkoisen tunnemyrskyn pari päivää jälkeenpäin. Silloin tosin olin jo valmistautunut siihen ja osasin suhtautua siihen/itseeni paremmin.

    Toivottavasti Joonas loppukautesi olisi kaikinpuolin ehjempi.

    • Samaa mieltä! Ja se on kuitenkin erilainen joka kisan jälkeen. Onneksi siihen osaa kuitenkin nykyään valmistautua hieman paremmin. Nyt pitää tosiaan saada paikat kuntoon, jotta loppukausi sujuisi hieman paremmin.