JoonasPääsiäisenä syötiin ja juostiin!

Olipa pääsiäinen!

Neljä päivää meni niin vauhdilla, että olisin voinut ottaa vielä toiset neljä päivää lisää lomaa. En ehtinyt puuhata pääsiäisenä paljon muuta kuin juosta ja syödä, mikä ei sinänsä ole helpoin tai huonoin kombo. Ruokailusessiot ovat pääsiäisenä tunnetusti aika tuhteja ja kun treeneistäkin kaksi oli kovia niin siinä oli sitten jonkin verran pohtimista, että miten ruokailun ja treenin sovittaisi parhaiten yhteen. Ongelmana oli se, että aamupalan lisäksi söin vain yhden lämpimän aterian, joka vastasi vähintään kahta normaalia ateriaa. Yksinkertaisin ratkaisu tähän oli lähteä juoksemaan muutama tunti aamupalan jälkeen ja se onnistuikin ihan mukavasti. Edellisenä iltana nautittu tuhti illallinen piti pienen aamupalan rinnalla huolen siitä, että keho oli ainakin täynnä energiaa. Ja ehkä tämä heijastui myös treeneihin, jotka sujuivat hyvin. Kiva kuitenkin palata taas normaalirytmiin niin treenien kuin ruokailunkin suhteen.

Pääsiäisloman kaksi keskeistä treeniä olivat lauantain pitkä VK-kova (3km+16kmVK+4km) sekä eilinen hieman vauhdikkaampi pitkä lenkki (32km). Paikat olivat loppuviikosta aika jumissa, mutta perjantain kevyt lenkki ja hyvät venyttelyt avasivat paikat ja siksi valitsin lauantain treeniksi VK-kovan kisavauhtisen sijaan. 16 kilsaa meni hieman päälle tunnin (1:02:20) muutamilla liikennevaloilla, jotka tekivät treenistä hieman helpomman. Kova tuuli teki juoksusta taas raskaampaa, mutta teknisesti helpompaa, kun valtaosa treenistä kului vastatuuleen kirmatessa. Kokonaisuudessaan treenille tuli mittaa hieman vajaa 23 kilsaa ja keskivauhdiksi 4:05min/km eli hyvä treeni. Ja ruoka maistui taas treenin jälleen!

Toinen päätreeni oli eilen juostu hieman vajaa 32:n kilometrin reipas pitkis. Treenin tarkoituksena oli ensin rasittaa kroppaa reilu 90 minuuttia hieman kovempaa ja sitten hidastaa hieman. Samalla aloitin myös juomisen ja seurasin sitä, miten neste pysyy sisällä. Jalat tuntuivat hyviltä läpi treenin, mutta sykkeet olivat hieman koholla. Matka taittui ajassa 2:20 ja risat, 4:23min/km keskivauhdilla ja 157bpm:n keskisykkeillä, joka todellisuudessa on kuitenkin hieman alempi, koska alussa meni taas tovi ennen kuin vyö alkoi toimia kunnolla. Ja tällä kertaa muistin jopa kastella vyön kunnolla… Liian korkeat sykkeet kuitenkin, mutta kyllä ne vielä sieltä tulevat alas.

Syy tähän harjoitukseen on se, että en normalisti juo pitkilläkään lenkeillä, mutta maralla voi olla jo pakko, minkä takia juomista on kuitenkin syytä harjoitella hieman erilaisilla tavoilla. Tiedän, että tämä ei ole se kaikkein normaalein tapa hoitaa juomista kisan aikana, koska neste ei ehdi/pysty imeytymään elimistöön kunnolla, mutta itselläni se on toiminut hyvin aiemmin. Tämä on kuitenkin vain yksi vaihtoehto, miten voisin hoitaa nesteytyksen maran aikana ja loppupeleissä nesteytyksen muoto tulee olemaan aika sääsidonnainen. Kuumalla kun on pakko juoda enemmän ja sitä on siis myöskin syytä harjoitella jossain välissä.

Tämän viikon ohjelmaa en ole ehtinyt jumpata vielä kuntoon eli siitä myöhemmin lisää. Tänään on kuitenkin luvassa kevyttä palauttelua sekä valmennusta Corella.

Kommentoi

Kommentit