JoonasOnnesta soikeana takaisin säännöllisen harjoittelun pariin.

Viime viikot ovat olleet huikeat ja onnesta soikeana on kiva olla naimisissa.

Viimeiset neljä viikkoa ovat kuluneet enemmän tai vähemmän häiden parissa. Polttarit, hääjuhlien järjestäminen sekä itse juhlat menivät harjoittelun edelle. Ja niin niiden pitikin mennä. Sitä kuitenkin haluaa ottaa kaiken irti ainutkertaisesta tapahtumasta. Pari viikonloppua sitten juhlimme maailmalta kantautuneista ikävistä uutisista huolimatta ystäviemme kanssa hääjuhliamme Nikin ja Kallen Baskeri & Basso -ravintolassa. lavalla oli Aino Venna, Tommy ”Kreivi” Lindgren, Heikki Petrell ja levyjä pyöritti Super Janne. Tupa täyttyi ystävistä, naurusta ja ilosta. Love always wins! Varsinainen hääpäivän vietimme Kämpissä ja tietenkin Soilissa, jossa kokeilimme rajojamme 7 tunnin illallisella.

Vaikka harjoittelu onkin jäänyt vähemmälle, ovat viime viikot tuoneet mukanaan myös paljon ilouutisia sillä rintamalla. Olen nimittäin pystynyt aloittamaan taas pyöräilyn rinnalla juoksun ja se alkaa jopa tuntumaan hyvältä. Vielä on saanut painella aika varovasti, mutta pääasia, että juoksen taas. Tästä viikosta eteenpäin alkaa virallinen treenikauteni kohti kevään kisoja sekä tietenkin ensi vuoden päätapahtumaani Team Rynkebyn 1200km fillarireissua Saksasta Hannalla ja minulle niin rakkaaseen Pariisiin.

Otin häiden jälkeen varuiksi muutaman viikon mittaisen influenssan pois alta, niin pääsen nyt aloittamaan pikku levon jälkeen treenit täydellä teholla. Ensimmäisen viikon otan vielä iisisti, jotta mikään jälkitauti ei pääsisi yllättämään. Viikon tavoitteena ei ole niinkään treenaaminen, vaan arkirytmin rakentaminen niin, että voin harjoitella täysipainoisesti. Levolle ja palautumiselle on saatava riittävästi aikaa ja harjoittelu rakennetaan sitten niiden ympärille.

joonas_adidas_kanoi_running

Olen aamuihminen eli rytmin rakentaminen alkaa siitä, että nukkumaan pitää päästä ajoissa, jotta jaksan herätä joka aamu viimeistään kuudelta. Arkisin siis. Ja viikonloppuinakin pyrin herämään mahdollisimman aikaisin, jotta rytmi ei mene liikaa sekaisin. Tämä on toiminut aiemminkin ja se tulee toimimaan nytkin. Aamut ovat minulle energisintä aikaa ja siksi haluan ottaa niistä kaiken irti. Rytmin rakentamisen lisäksi toinen viikon tavoite on tehdä kevyt aamutreeni joka arkiaamu, jotta keho alkaa tottumaan aamurasitukseen. Aamutreenit ovat pääosin juoksua, mutta pyrin käymään fillaroimassa muutamana aamuna ja tehdä niiden päälle sitten kevyttä voimaa.

Olen niin fiiliksissä siitä, että kevään treenisuunnitelma on nyt valmis ja kuukauden peruskestävyyden jälkeen pääsen taas tositoimiin. Treenisuunnitelmasta on luvassa lisää myöhemmin tällä viikolla!

Mahtavaa treeniviikkoa!

Kuvat: Dorit Salutskij

Kansikuva: Alexa Dagmar

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Kiva lukea, että pääset piakkoin juoksun rytmiin. Ensimmäinen blogi mitä aikoinaan aloin lukemaan. Täältä on saatu suuria inspiraatioita juoksemiseen. Hyvää joulun odotusta!